Sommerferietips i Norge med barn

Det ser ut til at det skal bli en Norsk sommerferie på oss i år, og på lik linje som en annen ferie, er det greit med litt planlegging. Ikke alle har ei hytte å reise til, og om man har det, er det ofte greit med litt avveksling om man har lang ferie. Vi har alltid vært en uke på hytta, og ellers reist litt rundt omkring, både i Norge og Sverige, men også en del til utlandet. I år var den opprinnelige planen at vi skulle ta med oss ungene til Hellas for å nyte litt deilig sommervarme, men nå får vi heller sette grekerne på vent, og heller planlegge en tur rundt om i vårt eget land.

Jeg synes at vi har vært på mange flotte turer rundt om i Norge med barna tidligere, og har skrevet om flere av turene våre her på bloggen, så her kommer en liten liste over plasser i Norge vi har vært på, og noen små tips, som kan være til inspirasjon til noen andres sommerferie.

• Vi har hytte i Åsenfjorden/Frosta, et flott sted 1 times tid utenfor Trondheim, og for de som kunne tenkt seg å kjørt denne veien, er det mange fine campingplasser, eller rasteplasser det er mulig å slå opp telt på. For eksempel Frosta Camping eller Korsnes Camping. Dersom man ønsker en helt gratis overnatting, er det ingen problem å finne seg en plass å slå opp telt men da må man ha tålmodigheten på plass!
  • Lillehammer/Hafjell: Her er det mulig å besøke Lilleputtland og Hunderfossen Familiepark. Vi har besøkt begge, i forskjellige etapper. Sistnevnte besøkte vi i 2019, hvor jeg og ungene dro på roadtrip med lavvo og godt humør. Her lå vi på Rybakken Camping, 3 min med bil fra Hunderfossen Familiepark. Vi var også i parken noen dager før offisiell ferieåpning, og fikk ca hele parken for oss selv. Magisk! Innlegg om turen kan du se HER.

• Dyreparken i Kristiansand: her er det dyrt i seg selv å være, så hvorfor ikke campe i telt? Det gjorde vi på en campingplass like ved dyreparken. Ca 10 – 15 min med  bil. Hamre Familiecamping er en fin campingplass med alle fasiliteter, men er ofte full. Derimot skal du bare ligge i telt, bør du dra til Hamrestranden Camping. En skog hvor man kan slå opp telt, og rett ved Hamre Familiecamping, og stranden som hører til der. Her kjører man bare rett ned en bakke bak Hamre Familiecamping.

Med et stort telt plass nok til alle er det helt topp å ligge i telt. MEN nå skal det sies at vi ikke alltid har brukt dette teltet, da det er litt tungt å dra på. Vi har pleid å ligge i lavvo når vi drar på kortere turer rundt i nærområdet vårt, eller ikke skal ligge så mange netter. Her har vi slått opp telt på Hamrestranden Camping. Mener det kostet et par hundre kroner for å leie teltplass. Mulighet for strøm på toalettet. Se gammelt innlegg HER og HER .

• Sørlandet: Vi kjørte fra Kristiansand og mot Tjøme. Her har vi overnattet i sommerhus med familien, men ikke tilbragt så mye tid. En flott plass, og en mellomplass før vi dro videre til Hardanger. Innlegg om Tjøme HER.  Tenker du å ta turen hit eller til Hardanger, foreslår jeg at du melder deg inn i facebookgruppa “tilbring sommeren i Norge“. Her er det MASSE gode tips som jeg skal bruke til årets utflukt. Ruten vår kommer når jeg har sydd den ferdig.
  • Hardanger har jeg vært både med ungene og med kjæresten min. Begge gangene i telt, og begge gangene kun på gjennomkjøring. Her fant vi teltplass nede ved vannet, ved en gammel fabrikk. Gratis, og veldig idyllisk! !
  • Geirangerfjorden er en perle, med mange flotte turer. Man trenger ikke dra langt, og det finnes fine turer å gå med barn. Her er det greit å sette seg inn i rutene, slik at man har det klart før man begynner å gå. Løypekart finner man på nett. Vi kom frem langt på kveld, og endte opp med å sette opp teltet på en rasteplass. Geiranger er ofte fult av turister, så her lønner det seg å sjekke camping om man ikke ønsker å gå et stykke med telt på ryggen. Stort sett over alt står det skilt om at det ikke er lov å campe utenfor campingplasser.

• Stryn/Loen/Oppestryn: Her er det mye fin natur. Er dere en sprek familie, er det mange flotte turer i området, og fine plasser å campe på. Her lå vi på Grande Camping, en helt nydelig plass. Vi gikk på tur på dagen, campet på kvelden, og kjørte videre neste morgen. turen hit var uten barn, men en absolutt fin plass å campe med barn! Fin strand, rent vann, nydelig utsikt, stille om natten.

• Åndalsnes og Rampestreken. Verdt turen hit. Også i lavvo, på campingplass. Rampestreken og Folgefonna er kjente destinasjoner her. Barn på +5 klarer å gå opp til rampestreken ved bruk av litt tid. Absolutt verdt det.

T I P S: Vær nøye med planleggingen og pakkingen, det hjelper deg mye når du skal ha ting ut og inn av bilen X antall ganger i løpet av turen. Her har ungene hver sin pose med klær, og i bokser eller esker har jeg pakket ting til feks matlaging, pålegg, håndklær osv. Ha et system, og hold det. Med noe mer turer enn det ungene ønsket, dro jeg og Daniel på roadtrip i Norge sommeren 2019. HER kan du lese innlegget.

T I P S: stopp å nyt naturen og omgivelsene. Se på fossefallet, stopp på utsiktspunkt, smak på jordbær fra åkeren, tiss på utedo, bad i en innsjø, osv. Det er dette som utgjør de magiske øyeblikkene med å være på tur, og kanskje også mange av de beste minnene.

T I P S : La barna være med på planleggingen, og ikke minst delta i det å sette opp og ned teltet. Dette er en del av turen, og sjarmen med det å være på tur. Vi må finne bålplass, sjekke om det er klatretræt i området, lete etter dyrespor og ikke minst høre hvilke fugler som bor i området.

T I P S: Når man skal reise rundt i det langstrakte Norge med barn, er det lurt å lage en plan på etapper. Et tips er å markere seg noen lekeplasser underveis, så man får et avbrekk. Kanskje er det en avstikker vei ned til vannet så man får “gjort noe annet” enn å bare kjøre bil. Det skal jo være en tur, ikke bare fra A – B.

Så er det jo så absolutt viktig å tenke på at man kan bruke naturen rundt der man bor. Vi har ligget mange ganger i telt i Bymarka, og for de som kanskje ikke er ifra Trondheim, men kunne tenkt seg å tilbringe en natt eller to her, anbefaler jeg å kjøre til Sommersetra, og parkere der. Der er det mange fine teltplasser, samt kort vei til den berømte Tusseløypa. Kort tur, og morsomt med troll og smukker i trærne. Denne turen har alle mine gått så lenge de har kunnet gå.

Noe av sjarmen med telttur er å spise ute!

En annen fin tur til dere med små barn, er å kjøre til Gråkallen/Skistua. Parkere der, og gå veien/stien opp til Gråkallen. Her får dere god utsikt, og turen er overkommelig for de små. Linus gikk den da han var 3 år.

Ellers så er turen opp til Geitfjelelt super. Denne kan man velge lengde på, alt etter hvor man parkerer. Vi pleier å parkere ved sommersetera, og gå derifra. Det er ikke superlangt, men en fin tur i variert terreng. Minstemann har gått den fra han var 2-3 år.