Roadtrip: Sykkeltur langs Göta Kanal

Det er en uke siden vi tok fatt på den lange bilturen hjem fra Sverige. Etter noen dagers oppdagelsesferdi Vest Sverige i samarbeid med Visit Sweden, kan ejg trygt anbefale biltur langs kysten av Sverige. Vi startet i Trondheim, og kjørte gjennom Oslo for å besøke søsteren min Ronja og hennes lille Frøya. Her var vi bare i noen timer, før vi kjørte videre til Daftö Resort. Der lå vi i en natt, benyttet oss av de fantastiske fasilitetene de hadde der, og kjørte videre etter lunsj. Da gikk turen til Skara Sommarland, og et tre dagers opphold på Skara Sommarland Camping, men diverse utflukter. De forrige innelggene kan du lese her:

1. Årets sommerferie Anbefaling nr 1

2. Roadtrip til Skara Sommarland og Lackö Slott

Sykkeltur langs Göta Kanal

Dag 3 var det sykkeltur langs Göta Kanal som sto for tur, og det skal sies at vi var veldig spente på hvordan vi skulle gjøre det med fire små barn på sykkeltur.

Vi dro fra Skara Camping rett etter frokost, og kjørte i ca 50 minutter til Sjötorp. Her fikk vi låne to sykkler med sykkelvogn hos Sjötorp Syckeluthyrning. De to største ungene fikk låne sykkel om de ønsket det, men de hadde allerede rigget seg til i vognen, så da ble det slik. Hos utleieren hadde de alle mulige varianter og størrelser, så her kunne man få noe for enhver størrelse. Vi fikk litt informasjon før vi satte avgårde på dagens første ettappe.

Vi hadde bestemt oss for å sykle 9 km til Norrqvarn, hvor det også leide ut sykler, samt hadde en restaurant, og muligheter for å overnatte.

Det ble en fantastisk flott tur, med deilig vær, entusiastiske unger, dansende puls og frisk luft. Det var nydelig vakkert langs kanalen, og absolutt en plass for barn å være med å sykle selv. Minimalt med oppoverbakker, fine turstier og flott natur.

Fantastiske turstier, null biler og minimalt med fotgjengere. Ungene storkoste seg, og synes det var veldig gøy å være med på en slik tur.

Robin er som alltid kartleser, og sørger for å holde meg oppdatert påhvor langt vi har syklet og hvor lenge det er igjen.

Til turen hadde alle med seg sin egen flaske med vann, og sekken var fylt med veiproviant som kjeks, frukt og rosier.

Da vi kom frem til Norrqvarn Hotell og Konferansesenter, fikk vi fantastisk nydelig lunsj, prousert og laget lokalt i Vest Sverige. Det var et av de bedre måltidene vi har hatt på turen, og anbefaler på det varmeste restauranten. Hyggelig betjening, og nydelig mat. Ungene fikk pannekaker etter ønske! Flott uteplass og uteservering.

Etter maten fikk barna låne seg en båt. For 40 kr kan barna låne en båt, og når de leverer den tilbake, får de en valgfri is. Båtene kunne de bruke i “barne kanalen” som skulle forestille “göta kanal” i minityrstørrelse. Her fikk abrna leke med vannet, og føre btene under bruer, nedover fossefall, gjennom bondegårer og oppover bakker. Veldig stas! her kunne vi blitt i mange timer, men vi skulle jo også sykle tilbake.

Barna storkoste seg!!

…og etter å ha levert inn båtene, ble det IS på kaia. Vi gikk også en tur opp til soppene, som er til leie for overnatting. Hadde vi hatt noen dager ekstra, skulle vi overnattet her, og tatt turen tilbake neste dag, for de så ekstremt kule ut..! Svampar (sopper) kan bookes HER.

Etter en god og lang stopp på Norrqvarn, gikk turen tilbake. Da hadde vi syklet over 1,5 mil, og var godt fornøyd med dagens innsats..!

Vi takker for en fantastisk flott opplevelse, og en absolutt verdt anvendt dag. Anbefales!

Med 50 minutters kjøring tilbake til Skara Camping, var det selvfølgelig noen som sovnet i bilen, og måtte aktiviseres ytterligere da vi kom tilbake. Så etter middag i restauranten, lekte vi i skogen vedm campingen. En egen eventyrskog..!

Mine fine små i evntyrskogen <3

Klær fra Little Mountains – forhandlere finner du HER. Tips: mye på salg hos blant annet Minlilleskatt.no

Dagen etter gikk turen videre tils kattejakt i Karlsborg Festning.!