Strikkeprosjekt: Baby Skappelgenser

  • 16.08.2014
  • kl.19:43

I innspurten er det sannelig noe som skjer med husmora her i huset, og som i de to tidligere svangerskapene mine, har jeg blitt "hekta" p strikke. Om det i det hele tatt gr ann si at man har dilla p strikking, s har jeg ihvertfall klikka helt. P 2 uker har jeg strikket tre gensre til lille i magen, og helgardert meg nr det kommer til farger. Jeg har begynt p en barnehagegenser til Filip, og kjpt garn til skappeljakke til Lilja. I tillegg har jeg kjpt bde oppskrifter og garn til svigermor, og sendt med henne nskeliste. Det er jo tross alt hun som str for store deler av strkkeplaggene her i huset. . !! Jeg ELSKER strikkaplagg, og kan faktisk ikke f nok av det. . . N har jeg oppdaget at det finnes mange flere garnfarger p nett, og har blant annet bestilt garn Pickles.no og oppskrifter fra de fantastisk flinke damene bak paelas.com

Siste ferdige prodjekt er en impulsstrikket skappelgenser til lille i magen. Garnet jeg kjpte kostet 55 kr pr stk, og jeg brukte 2 nster. Dvs at denne genseren kostet meg bare 110 kr! ! Jeg konkluderte med at mint grnn var en farge som kunne g til begge kjnn, og at denne skulle jeg sannelig f brukt uansett. Det tok rundt 2-3 dager strikke + montere denne genseren, s absolutt overkommelig for en person som emg som liker at ting skjer kjapt. Jeg la ut genseren p instagramprodilen min @rachelhauan , og fikk flere foresprsler p oppskrift, s her kommer en ca oppskrift p akkurat dnne genseren. Den er strikket med utgangspunkt i Maria Skappel sin oppskrift p skappelgenser til barn som dere kan finne HER, men med noen justeringer p str.

Baby Skappel str 56/62 (1-3 mnd)

Garn: Soft Alpakka fra Sandnes Garn (80 % baby alpakka, 20 % acryl) Her er farge 7513 mint brukt.

Garnforbruk: 100 gr (2 nster) 55 kr pr stk.

Pinne str: 5 eller 6 ( jeg har brukt 5 )

Bakstykke: Legg opp 40 m og strikk vrangbord 2 r 2 vr til arbeidet mler 3-4 cm. Strikk videre riller (frem og tilbake rettstrikk) til arbeidet mler 33-35 cm. Fell av.

Forstykke: Strikkes som bakstykket, men nr arbeidet mler 25 cm, fell av de 10 midterste maskene. Fortsett strikke p en av sidene frem og tilbake, og fell 1 m nr halsen i fire runder. Da sitter du igjen med 11 m til skulder. Strikk videre riller til arbeidet mler 30 cm. Fell av. Gjr det samme p andre siden.

Armer: Legg opp 20 m og strikk vrangbord 2 r 2 vr til arbeidet mler 3-4 cm. Strikk videre frem og tilbake riller til du har 3 riller. k 1 m p hver side. (den fineste er om man ker 1 m p m nr 2 i arbeidet). Strikk 4 riller, og gjenta kning med 1 m p begge sider. Gjenta 4 riller + kning til arbeidet mler 25 riller. Fell av. Strikk arm nr 2.(jeg strikket til kun 20 riller, men ser de ble litt for korte armer!)

Montering: sy sammen delene og vips s harman en fantastisk deilig genser! !

36 kommentarer

Skrevet av Trine den 16.08.2014 kl.21:39

S fin den var! Skulle nsket jeg ogs hadde nok tlmodighet til strikke en hel genser! Her ble det bare et lappeteppe til mini fr han kom til verden. Fr se om lysten kommer tilbake til vinteren ;)

Hilsen en ny frken her ute i bloggverden :)

Skrevet av Anita den 16.08.2014 kl.21:50

Kos deg med strikkkingen. Strikkeplagg p barn er s utrolig nydelig. Hjemmestrikk er selvflgelig hakket mer sjarmerende ;)

Skrevet av Nina den 18.08.2014 kl.00:20

Hvor mange masker og lengde ville du brukt i str 4r? :)

Skrevet av Rachel den 18.08.2014 kl.13:21

Nina: hmm, ikke s god p snt, men tenker jeg legger opp 60 m til Lilja nr jeg skal strikke til henne.. da tror jeg den blir stor nok lenge :P lengde rundt 45 cm p bakstykket, 42 forran.. ca (men n er lilja liten da 90 cm). Armer tenker jeg at ejg ville lagt opp 35 m og kt p vanlig mte :) evt mle en genser hun har som er i ca str gr ogs an :D

Skrevet av anne-grete den 19.08.2014 kl.14:51

kjempe bra skrevet, har n strikket genser til barnebarnet etter din oppskrift . TAKK

Skrevet av Line den 27.08.2014 kl.18:31

Kjempe fin. Jeg lurer p om du har strikket med en eller to trder, da jeg ofte har sett en kombinasjon av to type garn p andre oppskrifter.

Skrevet av Bente den 27.08.2014 kl.21:34

Superst!

Skrevet av Rachel den 29.08.2014 kl.07:28

Line: nr du bruker soft alpakka trenger du bare ett garn, alts en garntype :) superenkelt +at det blir billigere :)

Skrevet av Lene den 21.10.2014 kl.22:22

Hei :-) hvordan hadde du lagt opp om du skulle strikket i strl 80 ?

Skrevet av Rachel den 21.10.2014 kl.22:25

Lene: Du kan mle p et plagg i str 80, og dele antall cm p det som str som strikkefasthet.. da skal du finne ut ca hvor mange masker du trenger... :)

Skrevet av Ida M den 12.01.2015 kl.22:58

Hei😊 sitter her og strikker babyskappel, men ble usikker p kningen p ermene. Skal jeg ke 2 masker hver runde hele veien etter de 3 rillene?

Skrevet av Rachel den 13.01.2015 kl.01:01

Ida M: hh da m keg se p det i morgen :) husker ikke i farta! :)

Skrevet av Kari G. den 16.01.2015 kl.22:41

Hei :) Nydelig genser. Jeg lurer p lange ermene er?

Skrevet av Camilla den 07.09.2015 kl.14:36

Du har ikke denne oppskriften tilfeldigvis i str 6-9 Mnd? :-) ble utrolig fin den genseren! Har selv 2 skappelgensere og hadde vrt kjekt strikket en eller to til lillesnuppa mi ogs :-) de er jo s gode varme og perfekte n nr det gr mot hst! :-)

Skrevet av Rachel den 07.09.2015 kl.20:12

Camilla: Hei :) jeg tror nok oppskriften kun finnes i 2-3 r snne gentlig, s denne oppskriften var etter hodet mitt:P s jeg har den dessverre ikke i strre strrelse. MEN skulle jeg strikket den til 6 mnd, ville jeg fulgt oppskriften, men kt for eksempel alt med 5 masker. Ml deg litt frem. . sprs litt p hvilket garn du velger bruke. Den turkise skappelen jeg strikket er fortsatt passe til Fiola som akkurat ble 1 r, s det er ikke mye strre du br strikke den :)

Skrevet av lise den 20.09.2015 kl.17:17

Blir ikke 33-35 litt langt for en genser til et barn p 1 til 3 mnd?

Skrevet av Rachel den 20.09.2015 kl.18:04

lise: det kan hende, s lengden bestemmer man jo selv ??

Skrevet av lise den 21.09.2015 kl.23:02

Okei. Jeg bare lurte. Da jeg strikker denne n og fellte av p 30. Fr se ssen det blir tilslutt , for liten blir den hvertfall ikke:) Mange takk for at du deler oppskrift forresten :) ha en fin uke videre

Skrevet av Hege Malde den 03.11.2015 kl.19:13

Hei kjempefin genser du har strikket har lyst strikke den men til litt strre baby 3-6mnd har du noe forslag til str ml til den eller et nettsted som kansje har det

Skrevet av Rachel den 03.11.2015 kl.19:22

Hege Malde: Den er ganske stor i str, s hvis det bare er noen mnd du vil opp s ville jeg bare lagt til for eksempel 5 masker. . :) Det utgjr veldig mye. Vr minste, som jeg strikket denne til, brutkte den fra rundt 3 mnd, og kan bruke den i dag ogs (n er hun 1 r, men da er den litt mer tight).

Skrevet av Marianne den 28.11.2015 kl.00:12

Hei! Driver strikker denne foryeblikket, men lurte p en ting : vil gjerne ha ermene litt breiere der de skal festes til resten av genseren. Har du forslag til hvordan jeg kan gjre det?

Mvh nybegynner :-D

Skrevet av Rachel den 29.11.2015 kl.21:03

Marianne: bare k med flere masker, s blir de breiere :) 2 masker ekstra vil holde tror jeg :)

Skrevet av Unni den 25.02.2016 kl.00:29

Heisann! Kjempefin gensar. Har sjlv strikka ein etter denne oppskrifta no, min frste gensar og ja.. Det blei litt feil her og der. Men det eg ikkje forstr og fr til er monteringa? Er der ein spesiell teknikk for det? Fekk det sammen, men sg ikkje noko pent ut. Takkar for svar:)

Skrevet av Cesilie den 21.08.2016 kl.22:17

Hei! Superfin genser, men jeg synes den virker litt stor? Hvor bredt blir ditt bakstykke p 40 masker?

Skrevet av Rachel den 21.08.2016 kl.22:22

Cesilie: den er stor til en nyfdt ja, men s sprs det jo hvilket garn du bruker :) jeg ville lagt opp antall masker du selv fler er bredt nok. Denne passet godt da Fiola var rundt 4-7 mnd, men hu er liten. Jeg lagde nettopp en til Linus i et annet garn der jeg tok bort 5 masker p for og bakstykket, mn beholdt armene.

Skrevet av Janne den 28.08.2016 kl.12:03

Hei! Veldig kjekk oppskrift meg som er nybegynner 😄 Men fr ikke tak i garnet (det er ikke lengre i salg). Vet du om noen greie alternativer?

Skrevet av Rachel den 28.08.2016 kl.13:44

Janne: du kam bruke masse forskjellig :) ofte to trder. Bare forhr deg p butikken:)

Skrevet av Linn Katrine den 21.11.2016 kl.22:32

Strikket med alpaca soft fra Nille, det funket bra for meg. Strikket p pinne 4 ogs tok jeg og la opp 50 masker istedenfor 40

30 masker p armene men jeg la ikke s s mange masker midt p ermet, bare litt p start og slutt

Skrevet av Hege den 11.12.2016 kl.23:03

Hei 😊 skal man ke p arm etter 3 riller? Eller 3 pinner? Ser du har skrevet riller, kunne se ut som du har kt tettere enn det. Hege

Skrevet av Helene den 30.11.2017 kl.16:48

Nydelig genser! Bruker du rundpinne eller vanlige pinner? 😊

Skrevet av Rachel den 28.01.2018 kl.20:53

Helene: brukte begge deler :) Sprs hvor "knotete" man orker holde p :)

Skrevet av Liv den 01.02.2018 kl.03:35

Hei Lurer p nr du strikker vrangbord frem og tilbake. Strikker du da vrang over rett og omvendt? S hvis du slutter med vrang s begynner du med rett tilbake?

Skrevet av Kathrine den 27.02.2018 kl.04:10

Hei! Flott genser :) Hvor mange masker har du totalt p armene nr du er ferdig med kningen?

Skrevet av Silje den 06.03.2018 kl.22:48

Hei,

Nydelig genser! Mulig dette er et dumt sprsml. Jeg er en fersk strikker... Nr forstykket strikkes, forstr jeg det snn at man avslutter en skulder fr man strikker den andre. Men hvordan starter jeg p skulder nummer to? Hvordan kommer garnet inn liksom? Jeg har jo fellet av alle maskene p frste skulder og har ingen ls trd i strikketyet lenger. (Hper sprsmlet mitt er forstelig.)

Skrevet av Rachel den 12.03.2018 kl.21:50

Silje: hei :) Du kan la begge skuldrene vre p pinen.. men strikk en om gangen ja :)

Skrevet av Marita den 28.09.2018 kl.04:49

Hei, skjnte ikke helt hvordan man skulle gjre det angende forstykket? Kan du utdype det litt mere ? Hvordan lar man foreksempel de 10midterste maskene vre kun strikker de rundt ? hva mener du med "gjr det samme bak?"