Strikkeprosjekt: Baby Skappelgenser

I innspurten er det sannelig noe som skjer med husmora her i huset, og som i de to tidligere svangerskapene mine, har jeg blitt “hekta” på å strikke. Om det i det hele tatt går ann å si at man har dilla på strikking, så har jeg ihvertfall klikka helt. På 2 uker har jeg strikket tre gensre til lille i magen, og helgardert meg når det kommer til farger. Jeg har begynt på en barnehagegenser til Filip, og kjøpt garn til skappeljakke til Lilja. I tillegg har jeg kjøpt både oppskrifter og garn til svigermor, og sendt med henne ønskeliste. Det er jo tross alt hun som står for store deler av strkkeplaggene her i huset. . !! Jeg ELSKER strikkaplagg, og kan faktisk ikke få nok av det. . . Nå har jeg oppdaget at det finnes mange flere garnfarger på nett, og har blant annet bestilt garn Pickles.no og oppskrifter fra de fantastisk flinke damene bak paelas.com

Siste ferdige prodjekt er en impulsstrikket skappelgenser til lille i magen. Garnet jeg kjøpte kostet 55 kr pr stk, og jeg brukte 2 nøster. Dvs at denne genseren kostet meg bare 110 kr! ! Jeg konkluderte med at mint grønn var en farge som kunne gå til begge kjønn, og at denne skulle jeg sannelig få brukt uansett. Det tok rundt 2-3 dager å strikke + montere denne genseren, så absolutt overkommelig for en person som emg som liker at ting skjer kjapt. Jeg la ut genseren på instagramprodilen min @rachelhauan , og fikk flere forespørsler på oppskrift, så her kommer en ca oppskrift på akkurat dnne genseren. Den er strikket med utgangspunkt i Maria Skappel sin oppskrift på skappelgenser til barn som dere kan finne HER, men med noen justeringer på str.

Baby Skappel str 56/62 (1-3 mnd)

Garn: Soft Alpakka fra Sandnes Garn (80 % baby alpakka, 20 % acryl) Her er farge 7513 mint brukt.

Garnforbruk: 100 gr (2 nøster) 55 kr pr stk.

Pinne str: 5 eller 6 ( jeg har brukt 5 )

Bakstykke: Legg opp 40 m og strikk vrangbord 2 r 2 vr til arbeidet måler 3-4 cm. Strikk videre riller (frem og tilbake rettstrikk) til arbeidet måler 33-35 cm. Fell av.

Forstykke: Strikkes som bakstykket, men når arbeidet måler 25 cm, fell av de 10 midterste maskene. Fortsett å strikke på en av sidene frem og tilbake, og fell 1 m nær halsen i fire runder. Da sitter du igjen med 11 m til skulder. Strikk videre riller til arbeidet måler 30 cm. Fell av.  Gjør det samme på andre siden.

Armer: Legg opp 20 m og strikk vrangbord 2 r 2 vr til arbeidet måler 3-4 cm. Strikk videre frem og tilbake riller til du har 3 riller. Øk 1 m på hver side. (den fineste er om man øker 1 m på m nr 2 i arbeidet). Strikk 4 riller, og gjenta økning med 1 m på begge sider. Gjenta 4 riller + økning til arbeidet måler 25 riller. Fell av. Strikk arm nr 2.(jeg strikket til kun 20 riller, men ser de ble litt for korte armer!)

Montering: sy sammen delene og vips så harman en fantastisk deilig genser! !

37 kommentarer
    1. Så fin den var! Skulle ønsket jeg også hadde nok tålmodighet til å strikke en hel genser! Her ble det bare et lappeteppe til mini før han kom til verden. Får se om lysten kommer tilbake til vinteren 😉
      Hilsen en ny frøken her ute i bloggverden 🙂

    2. Kos deg med strikkkingen. Strikkeplagg på barn er så utrolig nydelig. Hjemmestrikk er selvfølgelig hakket mer sjarmerende 😉

    3. Nina: hmm, ikke så god på sånt, men tenker jeg legger opp 60 m til Lilja når jeg skal strikke til henne.. da tror jeg den blir stor nok lenge 😛 lengde rundt 45 cm på bakstykket, 42 forran.. ca (men nå er lilja liten da 90 cm). Armer tenker jeg at ejg ville lagt opp 35 m og økt på vanlig måte 🙂 evt måle en genser hun har som er i ca str går også an 😀

    4. Kjempe fin. Jeg lurer på om du har strikket med en eller to tråder, da jeg ofte har sett en kombinasjon av to type garn på andre oppskrifter.

    5. Lene: Du kan måle på et plagg i str 80, og dele antall cm på det som står som strikkefasthet.. da skal du finne ut ca hvor mange masker du trenger… 🙂

    6. Hei😊 sitter her og strikker babyskappel, men ble usikker på økningen på ermene. Skal jeg øke 2 masker hver runde hele veien etter de 3 rillene?

    7. Du har ikke denne oppskriften tilfeldigvis i str 6-9 Mnd? 🙂 ble utrolig fin den genseren! Har selv 2 skappelgensere og hadde vært kjekt å strikket en eller to til lillesnuppa mi også 🙂 de er jo så gode å varme og perfekte nå når det går mot høst! 🙂

    8. Camilla: Hei 🙂 jeg tror nok oppskriften kun finnes i 2-3 år sånne gentlig, så denne oppskriften var etter hodet mitt:P så jeg har den dessverre ikke i større størrelse. MEN skulle jeg strikket den til 6 mnd, ville jeg fulgt oppskriften, men økt for eksempel alt med 5 masker. Mål deg litt frem. . spørs litt på hvilket garn du velger å bruke. Den turkise skappelen jeg strikket er fortsatt passe til Fiola som akkurat ble 1 år, så det er ikke mye større du bør strikke den 🙂

    9. Okei. Jeg bare lurte. Da jeg strikker denne nå og fellte av på 30. Får se åssen det blir tilslutt , for liten blir den hvertfall ikke:) Mange takk for at du deler oppskrift forresten 🙂 ha en fin uke videre

    10. Hei kjempefin genser du har strikket har lyst å strikke den men til litt større baby 3-6mnd har du noe forslag til str mål til den eller et nettsted som kansje har det

    11. Hege Malde: Den er ganske stor i str, så hvis det bare er noen mnd du vil opp så ville jeg bare lagt til for eksempel 5 masker. . 🙂 Det utgjør veldig mye. Vår minste, som jeg strikket denne til, brutkte den fra rundt 3 mnd, og kan bruke den i dag også (nå er hun 1 år, men da er den litt mer tight).

    12. Hei! Driver å strikker denne forøyeblikket, men lurte på en ting : vil gjerne ha ermene litt breiere der de skal festes til resten av genseren. Har du forslag til hvordan jeg kan gjøre det?
      Mvh nybegynner 😀

    13. Heisann! Kjempefin gensar. Har sjølv strikka ein etter denne oppskrifta no, min første gensar og ja.. Det blei litt feil her og der. Men det eg ikkje forstår og får til er monteringa? Er der ein spesiell teknikk for det? Fekk det sammen, men såg ikkje noko pent ut. Takkar for svar:)

    14. Hei! Superfin genser, men jeg synes den virker litt stor? Hvor bredt blir ditt bakstykke på 40 masker?

    15. Cesilie: den er stor til en nyfødt ja, men så spørs det jo hvilket garn du bruker 🙂 jeg ville lagt opp antall masker du selv føler er bredt nok. Denne passet godt da Fiola var rundt 4-7 mnd, men hu er liten. Jeg lagde nettopp en til Linus i et annet garn der jeg tok bort 5 masker på for og bakstykket, mn beholdt armene.

    16. Hei! Veldig kjekk oppskrift meg som er nybegynner 😄 Men får ikke tak i garnet (det er ikke lengre i salg). Vet du om noen greie alternativer?

    17. Strikket med alpaca soft fra Nille, det funket bra for meg. Strikket på pinne 4 også tok jeg og la opp 50 masker istedenfor 40
      30 masker på armene men jeg la ikke så så mange masker midt på ermet, bare litt på start og slutt

    18. Hei 😊 skal man øke på arm etter 3 riller? Eller 3 pinner? Ser du har skrevet riller, kunne se ut som du har økt tettere enn det. Hege

    19. Hei Lurer på når du strikker vrangbord frem og tilbake. Strikker du da vrang over rett og omvendt? Så hvis du slutter med vrang så begynner du med rett tilbake?

    20. Hei,
      Nydelig genser! Mulig dette er et dumt spørsmål. Jeg er en fersk strikker… Når forstykket strikkes, forstår jeg det sånn at man avslutter en skulder før man strikker den andre. Men hvordan starter jeg på skulder nummer to? Hvordan kommer garnet inn liksom? Jeg har jo fellet av alle maskene på første skulder og har ingen løs tråd i strikketøyet lenger. (Håper spørsmålet mitt er forståelig.)

    21. Hei, skjønte ikke helt hvordan man skulle gjøre det angående forstykket? Kan du utdype det litt mere ? Hvordan lar man foreksempel de 10midterste maskene være å kun strikker de rundt ? Å hva mener du med “gjør det samme bak?”

    22. nydelig genser. strikker nå. Lurer på om du strikket armene på to /fem eller rundpinne.

      mvh Anita Hoff

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg