En rosa overraskelse…

Reklame | Innlegg ikke sponset. Linker fra BakerenogKokken.no

Det er ikke alltid like enkelt å tilfredsstille en prinsesses ønsker.

Her i huset har vi ei prinsesse på 5 år, som elsker alt som har med rosa å gjøre. Og til årets bursdag var den fylt med gaveønsker som feks ting med enhjørninger, rosa myke bamser, glitter, myke rosa tepper, søte dukker eller figurer i rosa, rosa tyllskjørt, eller klær med rosa og glitter. Generelt noe rosa eller søtt. Heldigvis har vi ikke kommet dit at det kommer slike kravstore og uoverkommelige ønsker som feks en ponni, eller andre levende dyr, og priser oss lykkelig over at hun fortsatt blir strålende fornøyd med et eller annet rosa.

Men nå er det ikke bare en rosa frøken i gjengen. Selv om ikke Lilja på 8 år er spesielt interessert i rosa, har vi tantebarna mine Frøya og Alba, som er ekstremt glade i rosa. Og da tante skulle tenke ut en rosa bursdagsgave til Frøyas bursdag, endte jeg opp på en liten rosa overraskelse som hun hadde ønsket seg for lenge siden, men mest sannsynlig hadde glemt.

ROSA PRINSESSE KAKE!!

Det ble en suksess, og den lille bursdags-prinsessen ble meget fornøyd.

Dette er absolutt ikke noe jeg gjør til hver bursdag, men noen ganger er det gøy å leke seg litt. Jeg har tidligere lagt ut et innlegg om steg for steg på Barbiekaken jeg lagde da Lilja var mindre. Det kan du finne HER. Denne gangen ble det en ny, men enklere variant.

Jeg har ikke så mange bilder av prosessen da jeg har mistet masse av bildene mine

OPPSKRIFT PÅ PRINSESSEKAKE:

  • 1 pk Toro Sjokoladekake langpanne 1 2 3
Jeg hadde gått til innkjøp av en kakeform fra Nille, men om du ikke finner en slik kan du finne mange varianter HER.  Hvis du ikke har en slik form, kan du steke kaken i en langpanne som anvist på pakken. Husk å smør formen godt, slik at det blir enklere å få løs kaken etterpå. Da jeg brukte formen, måtte kaken stekes ca 20 min lengre. Sjekk med en stekepinne.
  • Skjær kaken i 4 – 5 deler
Altså skal du skjære kaken i ringer fra bunn til topp, slik at vi kan legge fyll inni kaken. Dersom du ikke har en slik kakeform og steker kaken i vanlig form, må du selv klippe ut papir-ringer som du kan bruke som mal til kaken, for så å skjære ut selv. Kan også lage firkanter og heller skjære til etterpå. Husk å sett av et lite hull på toppen av kaken til en Barbie, dersom det er denne varianten du velger å lage. 

Deretter lager du ønsket fyll: 

  • 2 pk Freia daim mousse + melk/fløte som anvist på pakken
  • 2 dl fløte til pisket krem
Bland sjokolade-daim-mousse forsiktig sammen med den ferdig piskede kremen. Smør et godt lag mellom hvert av kakelagene. 
Her er det mye å velge i, som feks smørkrem, philadelphiaost krem, sjokoladeglasur, mm.

Marsmellows Topping:

  • 200 gram marshmallows
  • 2 ss vann
  • 1 ts vaniljeekstrakt, eller vanilje essens
  • 2–3 ss Flott matfett
  • ca. 300 gram melis
  • noen dråper farge etter ønske
Slik gjør du: Ha marsmellows og vann i en bolle. Ha det i mikrobølgeovn til marsmellowsn eser opp. Dersom du ikke har mikro, kan du bruke en balje over en kasserolle med varmt vann, men da tar det litt lengre tid. Ha i matfett, og deretter melis. Kna til en jevn og fin seig “deig”. Kna inn ønsket farge. Her pleier jeg å spare en eller to biter som jeg har i mer farge i for å lage kontraster, eller annen pynt. 
Kjevle fondanten slik at den er stor nok til å dekke over kaken. Heller for stor enn for liten. Her lagde jeg en sirkel med border som en blomst, for å få en finish på kjolen på kaken. Legg deretter fondantlokket over kaken. Husk at her er det lett å bli klissete, så ikke ta for mye på fondanten om du feks har sjokoladekake, og fondanten er lys. Da blir det lett merker. Dander kjolen. og lag en kjoletopp til dukken du skal ha i kaken. Pynt resten av kjolen med det du måtte ønske.

Formen på fondant-kjolen er ca laget som denne blomsten. . .

…og mange lure greier når det kommer til baking kan du finne hos Bakeren og Kokken.no

R.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg