Oppskrift på Barbiekake

Til Liljas bursdag bestemte jeg meg for å lage en litt annerledes kake. Jeg elsker å prøve ut nye ting, og utfordre meg selv på kjøkkenet.

Her kommer oppskriften på den superenkle, og dekorative kaken!

– du kommer GARANTERT til å få oppmerksomhet for denne 🙂

Denne gangen ble det BARBIE KAKE

DEL 1: Lag tre stk rullekaker..(en oppskrift = en rullekake)

Legg et bakehåndkle eller et bakepapir, og strø et lag med sukker over hele. Vend kaken opp ned på bakehåndkle/bakepapiret.

DEL 2: Lag Fromasj


Lag 2 pakker gelè som anvist på pakken – avkjøl –

Pisk en boks kremfløte

Bland kald gelè og krem – dette skal være bløtt –

Del 3: Lag skjørtet – selve kaken –

Begynn med å kle en bolle i plast. Husk å ha godt nok med plast på siden for å dekke over toppen.

Størrelsen på bollen avgjør størrelsen på kaken. Jeg lagde i en bolle som rommet 2,5L.

Legg lagvis med rullekake i bollen. start med å legge i bunn og oppover sidene. Hell deretter litt av fromasjen i bollen, og legg lagvis med rullekake og fromasj til det er fult.

Dekk til toppen med plast, og sett i kjøleskapet natten over.


DEL 4: Lag marsmallowsfondant

200 gr marsmallows (1 pk er 300 gr)

2 ss matfett (delfiafett)

2 ss vann

1 pk melis

konditorfarge (kan sløyfes)

Ha vann og marsmallows i en høy bolle. Sett i mikrobølgeovnen på max styrke til marsmallowsen eser opp.



Ha så i 2 ss matfett og konditorfarge. Jeg brukte fargen “Rose” fra Cacas – og trengte lite farge for å få lyserosa. Hell i litt og litt melis. Etterhvert blir dette som en deig, og kan eltes med hendene eller i kjøkkenmaskin. Jeg brukte min kitchen aid og det gikk strålende.


Skal du ikke bruke fondanten med en gang må den pakkes GODT inn i plast. .

Ta kaken ut av kjøleskapet (etter natten, eller x antall timer slika t gelèn har stivnet – jeg ventet i ca 9 timer). Plasser kaken på hodet på ønsket fat, og ta av plastikken. Dekk barbiens bein eller underkropp med plastikk for å ikke få kake på innsiden av dukken. Lag hull til dukken – jeg valgte å ta av beina på min barbie..


DEL 5: PYNT!

Etter du har laget hull til dukken, tar du den ut igjen. Kna og kjevle marsmallowsfondanten til at den er stor nok til å dekke kaken. Legg fondanttrekket over kaken, og form til hullet til dukken.Om man ønsker en “høyere” form på kjolen, kan man bruke noen skiver med banan øverst på skjørtet, slik at kjolen får et “hev”. Lag videre overdel og pynt til dukken. Her kan kun din egen fantasi stoppe deg!


Jeg valgte å tilsette emr konditorfarge i en del av fondanten for å få en kontrast til den pastellrosa kjolen. Jeg lagde et belte i livet og noen blomster med denne fargen. Jeg pyntet kjolen med perler, og kronet verket med en fondantkrone til prinsessen.


F E R D I G  ! !



 

 

 

 

 

20 kommentarer

Siste innlegg