Strikking: Baby Skappel Oppskrift

Jeg begynner å ha strikket en del Skappel gensere, og det meste går i grunn på øyemål. Jeg hadde lyst til å prøve meg på en annen farge en det jeg normalt gjør, så denne gangen ble det rødbrun, så får vi håpe at lillebror kler denne fargen ! Det å strikke slike gensere er super lett, og er gjort i løpet av noen kvelder. Tror jeg brukte 5 kvelder på hele genseren inkl. montering.

Jeg har også lagt ut DENNE oppskriften tidligere.

OPPSKRIFT BABY SKAPPEL

Her har jeg brukt dobbelt garn: Suri Alpakka & Mini Alpakka (Sandnes).

Rundpinne: 5,5

BAKSTYKKE: Legg opp 30 masker, og strikk 2 vr, 2 r til arbeidet måler 3cm. Strikk riller (rett frem og tilbake) til arbeidet måler 25 cm. Fell av.

FORSTYKKE: Legg opp 30 masker, og trikk 2vr, 2 r til arbeidet måler 3 cm. Strikk riller (rett frem og tilbake) til arbeidet måler 18 cm. Fell av de 8 midterste maskene, og fortsett å strikk på kun den ene siden. Fell av 1 m i halsen i 4 omganger, slik at du sitter igjen med 7 m til skulderen. Strikk skulderen til arbeidet måler 25 cm. Fell av. Gjør det samme på andre skulderen.

Armer: Legg opp 20 m og strikk vrangbord 2 r 2 vr til arbeidet måler 3 cm. Strikk videre frem og tilbake riller til du har 3 riller. Øk 1 m på hver side. (den fineste er om man øker 1 m på m nr 2 i arbeidet). Strikk 4 riller, og gjenta økning med 1 m på begge sider. Gjenta 4 riller + økning til arbeidet måler 25 riller. Fell av. Strikk arm nr 2.

Sy sammen, og damp genseren. Legg en våt klut/kjøkkenhåndkle over genseren og stryk. Ikke stryk rett på genseren!

Lykke til med strikkingen 🙂

 

 

9 kommentarer
    1. Disse har vi brukt masse av i alle størrelser siden vår lille fyr på nå 15 mnd var nyfødt.
      Helt supre gensere!

    2. Takk for svar;) trur dette blir helgas prosjekt – perfekt ‘ventestrikk’ til vetla skal komme 🙂

    3. Hei. Den shortsen var veldig fin! Strikket den også? Hadde blitt veldig glad for oppskrift på den også hvis du tilfeldigvis har☺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg