Oppdrag Matbudsjett uke 35

Det går mot slutten på en ny uke, og kjøleskapet tømmes sakte men sikkert. Planleggingen av måltider og bruk av mat blir bedre og bedre for hver uke, og i vår tredje budsjettuke har vi enda ikke gått over vår ukentlige budsjettgrense på 1000 kr. Med goder av å jobbe i butikk, er det selvfølgelig lettere for oss å klare oss på dette budsjettet, spesielt i uker hvor det skjer litt mer enn andre, som feks bursdagsfeiringer.

De fleste av dere som har kommentert i forrige matbudsjettinnlegg var positive over å få tips til både middager og hva som var lurt å handle for en typisk Rema 1000 kunde den gitte uken, mens noen velger å fokusere på hva vi spiser og putter i barna. Og det er helt greit, fordi vi har jo selv valgt å dele for omverdenen hva vi putter i oss, hva vi handler og hvordan vi tilbereder maten. Så for å avklare det en gang for alle, så er vi ingen superfamilie. Vi er ikke den familien som lager alle måltidene fra bunnen av, -og synes det er helt ok med en god blanding av hjemmelaget og halvfabrikat. Vi har en intensjon om at barna skal få i seg grønnsaker og sunne måltider, men liker å lage “det som er godt”, og er som mange andre preget av taco, lasagne og det italienske kjøkkenet. Jeg har ikke mareritt om nettene fordi jeg ikke lager tomatsausen til spagettimiddagen fra bunnen av, og jeg har heller ingen dårlig samvittighet for å servere ostepanetter og makaroni til middag. Selv om jeg er glad i å være på kjøkkenet og det å lage mat, betyr det ikke at all min fritid vies der, og at noen middager er mindre hjemmelaget enn andre får så være. Vi velger å tro at vårt kosthold og vår oppdragelse av barna i matveien er god, og føler  vi kan kategorisere oss som en vanlig hverdagslig familie, med et normalt fokus på mat. 

På en middagsoversikt på syv dager, er 3 middager laget fra bunnen av, mens de resterende er en god blanding av grønnsaker, halvfabrikat og diverse sammensetninger. Vi velger middager vi har råd til, samtidig som sammesetningen i uken skal være fordelt på fisk, kylling og kjøtt. Vi prøver å velge feks fiskeprodukter med mest fiskeprosent, og gjør så godt vi kan for å få inn grønnsaker i hvert måltid. Samtidig som man skal ha fullverdige middager, skal man også bruke opp det man har kjøpt, og må derfor planlegge slik at man kan bruke samme ingrediens i flere retter, som feks gulerøtter og salat. Noen dager har vi det mer travelt enn andre, mens andre dager er det bedre tid til matlaging. Noen dager lager vi doble porsjoner, slik at vi kan fryse ned og ta opp på dager vi har planer og ting må gå kjapt. 

Ukens høydepunkt er ikke som mange tror pizza eller spagetti, men fiskehamburger! Hver søndag når middagslisten lages, spørr jeg alltid barna hva de har lyst på, så prøver vi å imøtekomme hverandre så godt vi kan. Grovefiskeburgere i hamburgerbrød med salat og agurk er en superlett middag, som inneholder 63 % fisk, og som for oss går inn under sunn fiskemiddag. Når det kommer til fiskemiddager har vi også hjemmelaget fiskegrateng laget på torsk på søndag, og pleier å variere fiskemåltidene med feks stekt/bakt laks, laksewrap, tacolaks, marinert laksewok, hjemmelagede fiskepinner, fiskesupe osv.

Handlelisten blir satt opp ut ifra hva vi har og hva vi treger til middagene, samt om det er noe ekstra som skjer den kommende uken. Jeg tenker også igjennom hvilke tilbud som er å finne i butikken, og for vår del går det i tilbud man finner på Rema 1000. Som regel er det nye varer i frukt & grønt avdelingen som er på tilbud som jeg bruker for det de er verdt når middagene skal planlegges. Jeg vet også hvilke varer som er på kampanje og når de går av fra kampanje og kan kjøpe inn ekstra før prisen går opp til vanlig pris, og vet også hvilke tilbud som Obs har som også Rema 10000 følger.

Denne uken er det verdt å nevne at det er siste uke med en lavere pris på Sørlandschips til 15 kr, Leverpostei til 10 kr, sunniva appelsin og eplejuice til 25 kr, ostepanetter fra nordfjord til 69 kr pr pk, tex mex kjøttboller til 39 kr pr pk, Fiskekaker til 29 kr pr pk, skinnfri kjøttpølse til 29 kr pr pk, 25 % på nestle barnemat, 20 kr for gullsalami, 25 kr pr pk norvegia/jarlsberg skivet, 30% på kalkun/kyllingpålegg fra solvinge, 30 % på pålegg fra gilde. Og fra neste uke kommer nye spennende kampanjevarer! ! – men de kan jeg desverre ikke røpe før mandag! !


Her har jeg glemt å kjøpe kyllingfilet, så det blir enda 79 kr som blir brukt denne uken.. Uansett under 1000 kr!

14 kommentarer
    1. Jeg tenker slik at det er en tid for alt. Nå i småbarnsperioden er det viktigste for meg å fokusere på at barna spiser variert og får i seg vitaminer og næring gjennom et kosthold som er basert på GOOD ENOUGH – matvarer. Altså mener jeg det er helt ok å gi posesuppe til middag, og heller suplere med grønt og egg f.eks. Man kan ikke gjøre alt. Ikke få til alt. Og i småbarnsperioden er det også slik for noen (som for oss) at vi må fokusere på ikke alt for dyr mat, og samtidig ikke alt for tidkrevende mat. Men all ære til de som får til å lage alt fra bunnen av etter en lang arbeidsdag og rengjøring av hus. Noen trives jo med dette også. Jeg for min del må bare senke kravene litt, noe som gir mer energi og livsglede. Og barna er friske og raske 🙂 Herlig å lese at flere serverer halvfabrikat og har friske og raske barn 😉 Stå på, Rachel!

    2. Sånne innlegg likar me 🙂 All “kred” til deg som faktisk giddar.Litt inspirasjon slår aldri feil.Er så matlei at hadde det ikkje vore for ungane så hadde eg svelt ihjel framfor kjøleskåpsdøra 🙂

    3. Synes det er flott at du deler middagstips og handleliste:) finner det inspirerende, og har slett ikke reagert på kostholdet. Det kan sammenlignes med vårt:lettvindt og variert i en god blanding av hjemmelaget og halvfabrikat. Tenker det er en mer realistisk lesning, enn der hvor alt er laget fra bunnen av. For det er nemlig noe jeg ikke prioriterer hver dag 🙂
      Lykke til med siste innspurt av rugetiden 🙂 gleder meg til å følge dere videre når dere blir trebarns foreldre!

    4. Spiser dere ikke brød?
      Ellers syns jeg sammensetningen virker perfekt, både lettvint og sunt. Hos oss er det dessverre ikke like sunt og variert men med to kresne middagsbarn så lager vi det de spiser. Og så utvider vi utvalget sakte… Fortsatt imponert over at dete klarer å handle så lite… Og billig. Men planlegging er nok tingen!

    5. Anniken: joooda, men jeg bakte så mye i forrige uke, så har bare tatt opp fra fryseren, så trengte ike brød denne uka. Forrige uke bare det 10kr for brødmixposer man lager selv, som utgjør 2store brød, så da ble det bakt litt da vettu 🙂 🙂 neste uke er påfyll uke! De er værrre :p

    6. Ser du har blitt trebarnsmor😊 Gratulerer😃 Håper du skriver om din fødselshistorie denne gangen også😃 kos dere mye med lille prinsessa😊

    7. Gratulerer med ei lita jente!!! Jeg har holdt fast på at det skulle bli en jente, og det ble det! Gleder meg til å se om hun bli lik vilja eller Filip, og enda mer spent på navnet til den lille 😀

    8. Gratulerer med en jente 🙂 venter spent på innlegg om hvordan det for med dere 🙂 og navnet til prinsessa 🙂

    9. Skal du ikke oppdatere snart?😊 er så spent å høre hvordan fødselen var og hvordan dere har det nå😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg