Bryllupsdagen: Meny og Bryllupskaken

Mat er et omtalt tema når man planlegger bryllup. Hva skal man servere? Skal man velge noe enkelt, skal man ha flere retter og hvor mye skal det koste per person? Skal man velge å bestille catering, eller leie kokk for å lage maten? Skal man ha nattmat, og hva skal man eventuelt ha? Hvilken type bryllupskake skal man ha? Hvor mye skal den ksote? Hvor stor skal den være og hvilken smak skal kaken ha. Skal den være hvit, ivory eller en annen farge? Skal det være bakeri kake, eller hjemmelaget kake? Er det lang bestillingstid? Hvor kjøper man slike kaker? Hvilken drikke skal man ha? Skal man ha fri bar? hva koster dette? hvor mye trenger man? 

Jeg har vært igjennom MANGE runder når det kommer til mat og drikke til bryllupet.. Dette var den største posten i vårt bryllup, og det skulle jo bare mangle at det ble bra. Jeg ønsker gjerne å dele mine erfaringer rundt dette, og ikke minst vise dere hvordan vi hadde det i vårt bryllup.

Vi bestemte tidlig at vi skulle ha fri bar, og ønsket at gjestene skulle sitte igjen med en wow følelse etter middagen. Vi ønsket at det skulle være en matopplevelse med matvarer kun kjøpt i vår butikk, og her ble nok mange overrasket. – på en positiv måte. En bekjent av oss en superflink kokk, som gjerne tok oppdraget. Han tok med seg to medkompanjonger fra kjente restauranter i Trondheim. Vi kom med forslag av hva vi ønsket å spise, og kokken hjalp oss å sette sammen en spennende meny.


Vi har alltid vært glad i kjøtt, og ønsket at menyen skulle være noe som vi hadde valgt, og ikke “bare noe fra en selskapsmeny”. Jeg er over gjennomsnittet glad i både jordbær og vanilje, så at jordbær var en rød tråd gjennom hele menyen, og at desserten ble vaniljepannacotta var ikke tilfeldig.


Sammen med forreten serverte vi hjemmelaget fersk foccacia. Rykende fersk!

NYDELIG preparert helstekt indrefilet. Gjestene skrøt veldig av maten, så her skal kokkene virkelig ha cred for bra mat!

All mat vi brukte er kjøpt på Rema 1000, så her har vi brukt Indrefilet fra Uruguay.


Desserten var helt fantastisk. Vaniljepannacotta med nyrørte bær OG jordbærshot. Jordbrshotten kom opps om et forslag helt på tampen, og vi synes at det var en flott ide. Dette var en slags likør laget på friske jordbær og musserende. Helt topp!


Vi er så heldige å ha gode venner soms tiller opp for oss. Barselgjengen min fra tiden jeg gikk hjem med Filip stilte gledelig opp som servitører, sammen med Lisa som er blitt nevnt flere ganger her på bloggen. Ellers så tok “TK” på seg jobben som toastmaster. Han er den fødte toastmaster, og jobber til vanlig sammen med Ronja i Max Factor. En kompis av Robin tok jobben som bartender på strak arm, og sørget for at ingen gikk tørste, og at stemningen steg etter hvert som baren tømtes.

Vi hadde brut lang tid på å kjøpe inn alkohol, og bestilte vin fra vinmonopolet. Vi endte til slutt opp med hvitvin til forret, og rødvin til hovedrett. Vi hadde ikke egen vin til desserten, da den servertes med jordbærshot som inneholdte samme musserende som velkomstdrinken. Vi satte opp en barmeny som folk kunne velge ut ifra. Ønsker du å få tilsendt mal på barmenyen vår, send meg en mail.

Jeg brukte denne siden for å få en oversikt over hvor my jeg trengte.


Det ble mange flotte taler, og god stemning under middagen.


Vi er så heldige å ha mange gode venner, og en stor familie på begge sider. Totalt ti middag var vi rundt 75 stk og flere kom til kaffen. Vi endte på litt i overkant av 100 personer totalt til kaffeserveringen.


Forografene hadde kjøpt seg ny linse til anledningen, og fikk tatt dette flotte bildet av hele middagskalaset. Er det ikke flott? Å få med alle på ett og samme bilde? Veldig fornøyd med bildet, og kjekt å ha et bilde av alle sammen samlet. Et virkelig minnefult bilde.


… så er det jo en del uskrevne regler når det kommer til bryllup. En av dem er at når bruden forlater sin ektemann, skal jentene/damene kysse brudgommen på kinnet. Så da jeg gikk på toalettet, eller rettere sagt for å forberede meg på å synge, så hadde jentene kysset Robin. Dette fikk jeg ikke med meg før jeg så bildene lenge etter bryllupet. Du kan høre meg synge HER.

Når det kommer til bryllupskake, så har jeg skrevet et eget innlegg om dette HER. Der kan du se mine inspirasjonsbilder og tanker rundt bryllupskaken. Vi konkluderte med at bryllupskaken var viktig, og at denne måtte være like gjennomtenkt og gjennomført som resten av bryllupet. Vi fant etterhvert den perfekte kakebaker i lokalområdet vårt, og som er kunde hos oss på Rema 1000 Flatåsen. Den hyggelige damen ved navnet Britt, driver kakebua.no, og er helt fantastisk med kaker og pynt. Jeg skal ærlig innrømme at etter å ha sendt henne bilder av rundt 15 kaker som jeg likte, og deretter gitt henne frie tøyler, at jeg var litt nervøs. Vi hadde litt kontakt underveis, men ellers så lot jeg henne ta styringen.

Vi endte opp med en helt fantastisk kake, som var helt perfekt for oss, og som var fantastisk god!


Britt hadde tatt utgangspunkt i tidligere blogginnlegg om bryllupet, og satt sammen en perfekt kake ut ifra dette og de bildene jeg hadde sendt henne. Hun hadde blitt inspirert av brosjen jeg brukte til invitasjonene, og som også ble brukt på brudebuketten min. Hun hadde plukket opp at jeg var ei romantisk jente som likte akkurat passe med dilldall slika t det ble noe ekstra, men ikke for mye. Hun holdt kaken hvit med lyserosa og sølvdetaljer. Kakefatet fikk vi låne, og den 5 etg kaken måtte kokkene hjelpe til med å sette sammen, da den var så tung!

Vi ble superfornøyde med kaken, og kan varmt anbefale kakebua.no til deg som trenger kaker / bryllupskake i Trondheim.


…og kakespising hører jo med! <3

Når det kommer til resten av kvelden så serverte vi snacks i søte små rosa og hvite popcoresker, og toppet med randiosa til nattmat.

Dette ble en suksess!


Er du interessert i bryllupslokaler i Trondheim? Ta kontakt med Lerflaten Gård for nermere info 🙂

Ønsker du å bruke mine maler, kan du sende meg en mail, så får du dem tilsendt 🙂

[email protected]




16 kommentarer
    1. Kakebua produserer helt fantastiske kaker! Som kollega av “konditoren” har jeg prøvesmakt mye deilig derfra:) fantastisk nydelig kake💖

    2. Nydelig kake, og hele bryllupet ser jo helt nydelig ut! Stoor inspirasjon for meg som skal gifte meg i august neste år 🙂 Kan jeg spøre hvordan dere gjorde det med barna i bryllupet? Vi er litt usikre på hvordan vi skal gjøre det her, for vi vil gjerne ha dem med på dagen (med barnepass), og at noen evt kan passe dem videre hjemme hos oss etter leggetid.
      Hadde dere heldagsfotograf med dere? Eller har dere bare noen i familien som er veldig flinke å ta bilder? Synes alle bildene har så god kvalitet, kjempe fine 🙂 Vi tenkte å ha en fotograf med oss hele dagen, jeg vil gjerne legge litt ekstra penger i en god fotograf gjennom hele dagen da bilder betyr mye for oss.

    3. Solveig / lilleluring: Hei 🙂 Så spennende med bryllup til neste år! Vi hadde bestemt oss for at vi ikke skulle ha med barna videre fra kirken. Hadde de vrt noen år eldre, og ikke vært så avhengige av at det er noen som er ansvarlig for dem, så hadde de fått bli, men slik ble det altså ikke. Vi fikk “låne” en av barnehagepersonalet i bhg til barna så vi hadde heldigvis super barnepass som var vant til å håndtere unger 🙂 Vi hadde heldagsfotografering, og som du selv sier, så ville jeg lagt litt mer i fotograferingen. Vi hadde fotografer fra tittmelhuus i trodheim, og vi er superfornøyde. Mange blir skremt av prisen, men når man tenker på hva man faktisk får, og at personene er kvalifiserte og kan dette med lys osv, så er det verdt det. Du ser jo ut ifra bildene mine at det har blitt mange bra! 😀 Jeg hadde i tillegg bedt en venninne ta litt bilder som ejg selv kunne bruke før fotografene kom med sine 🙂

    4. Hei, søkte litt om lerflaten på nettert, for har utrolig lyst og ha det som bryllups lokale:) og der kom din blogg opp:) hvordan gjorde kokkene det? Er det slik at det er mulighet for og lage mat der? Å vil du anbefale å ha catering eller kokker? Utrolig flott bryllup dere hadde i allefall! Inspirasjon til tusen av å se på dine flotte bilder:)
      Alice:)

    5. Alice: takk for det 🙂 det var en magisk dag ;D ;D Vi hadde en hovedkokk som hadde med seg to hjelpere. de var oppover på fredag for å forberede maten, og så fikk de komme så tidlig som de ville på lørdag. Vi hadde treretters. Tror jeg har lagt ut en innlegg om maten i bryllupet 🙂 Anbefaler IKKE catering på en så flott plass som lerflaten. De har topp moderne storkjøkken..!

    6. Hei! Så ut som et kjekt bryllup 🙂 vi skal gifte oss til sommeren og driver å søker etter dekorasjon o.l for inspirasjon. Lurer på hvor du har fått tak i LOVE ballongene? 🙂 De hadde vært perfekt til mine planer 😉

    7. Hei Rachel! Jeg skal gifte meg til neste år og finner bryllupsbloggingen din så inspirerende! Kaken dere hadde så helt nydelig ut! Jeg lurer på hva dere måtte gi for den? Vi skal være ca 100 gjester til kaffi så lurer veldig på h or stor kake jeg skal velge.. Ble deres spist opp? 💗-hilsen Lena

    8. Lena: Hei 🙂 takk for det 🙂 vi ble så fornøyd med kaken, og den var sååå god! Er du fra trondheim så abefaler jeg kakebua 🙂 jeg inniller meg at den var rundt 30-40 cm på nederste runding, så hadde vi vell fire etg (toppen var nesten bare roser) Ble ikke spist opp.. kun del e eller to 🙂

    9. Anette: Vi betalte en bekjent av en kompis til å kokkelere for oss. Han hadde med seg to kokker som jobber på en av trondheims beste restauranter, så vi var heldige og hadde et stjernelag på kjøkkenet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg