Hjemmelagede Fiskepinner av Torsk

Det å handle på budsjett har vekt en “kokkeglede” i meg, og jeg synes det er mer morsomt enn aldri før å stå på kjøkkenet. Jeg synes det er spennende å prøve nye ting, og ikke minst når jeg lykkes. Det er ekstra stas når hele familien synes det er godt, og jeg føler jeg har oppnådd noe med matlagingen. Upreparert fisk er det for lite av i vårt kosthold, noe jeg har planer om å endre på. Alt av fiskekaker, fiskepudding, og den slags er godkjent av barna, men det blir på langt nær det samme næringsinnholdet som ved fersk fisk.

En rett som falt i smak var hjemmelagede fiskepinner med hjemmelaget potetstappe. Robin mente dette var overraskende godt og at dette var en innertier for hverdagsmat! Oppskriftene skal selvfølgelig deles med dere.

Hjemmelagede Fiskepinner

♥ 600 gr torsk uten bein (fisk m/skinn bør den være tint og tatt av skinnet før du begynner med resten av oppskriften).

♥ 4 ss Hvetemel

♥ 1 ts salt + 0,5 ts pepper

♥ 1 stk egg

♥ 2 ss melk

♥ 1,5 dl griljermel

♥ 3 ss margarin til steking

… det ser kanskje mer ut som nuggets enn fiskepinner, men de smakte veldig godt! 🙂


Hjemmelaget Potetstappe:

♥ 7 kokte poteter,

♥ 2 dl melk (evt halvt fløte/halvt melk gir fyldigere smak),

♥ 4 ss meierismør

♥ smak til med salt og pepper. Evt urter (vi prøvde oss på timian, og det var en ny og spennende smak!)

Mos alt sammen, og rør til ønsket konsistens. Her brukte jeg Rema 1000 sin “hackit” som egentlig er beregnet på kjøttdeig. Denne funket superfint til å lage potetstappe med. Bitene ble akkurat passe store, og hadde jeg “jobbet” litt mer med den, så hadde også de forsvunnet. Superenkelt!

 

Server fiskepinnene med potetstappe og raspede gulrøtter!


Bon Apetit!

 

 

5 kommentarer
    1. så flink du e! 🙂 Ditte skal absolutt prøvast 😀 He ei lita snuppe på 1,5 år som he vår veldig glad i fisk, men dessverre bjunde å bli litt sær, så må prøve ut nye metoder med fisk! synst du he lagt ut masse spennande oppskrifte, tusen takk 😀

    2. Jeg bøyer meg i støvet!! Så flink og strukturert du er:) her bruker vi ca 8000 i mnd på mat og husholdning-og da har jeg budsjett..men vi lager veldig mye god mat og jeg elsker å stå på kjøkkenet med masse friske og deilige råvarer!! Jeg har flere tips som kan hjelpe i en travel hverdag med småbarn
      -lag store porsjoner og frys:) jeg og mannen bruker noen timer en kveld i uka på “storkjøkken”- der vi lager to typer middag× 3, altså seks middager. .sånn har vi alltid et lite lager som kan varmes på travle hverdager:) hjemmelaget tomatsuppe, foccachiabrød, lasagne, rotmosgrateng, fialegrateng, er retter som går igjen..
      -Trines Matblogg er heeeelt fantastisk og hun har kjempegode ukesmenyer med god balanse mellom kjøtt, fisk og vegetarretter:) pluss ukens dessert og bakst…;)
      -vi har to vegetarmiddager, to fiskemiddager og tre kjøtt/fugl-middageri uka:sunt, økonomisk og miljøvennlig!
      Håper tipsene inspirerer!

    3. Navn: tusen takk for tips 🙂 Sal gå inn å se på den bloggen! inspirasjon er flott å få.. det er jo så spennende å prøve nye ting! 🙂 med vegetar middag? har du noe tips på hva dere har da? 🙂

    4. Værsågod:) jeg har ikke vært så flink tidligere, men har blitt bedre på vegetarmat siden sommeren:) jeg lager hjemmelaget tomatsuppe, thai søtpotersuppe, brokkoligrateng (vinner hos barna), couscossalat med feta og bondebønner, pai med soltørkede tomater og spinat, bønneragu og vegetarlasagne mm.:) barna spiser masse, og jeg tror det er fordi det ikke gir så stor tyggemotstand;))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg