Oppskrift: Pikekyss / Marengs

Jeg har skrevet om disse tidligere, men en god oppskrift kan aldri sies for mange ganger, right?

Pikekyss, eller marengs, er SUPERENKELT, og kan lages på 1 -2 -3. + litt steke/hviletid.

OPPSKRIFT på PikeKyss / Marengs

3 eggehviter

1 / 4 ts vinstein eller noen dråper sitron

1 / 8 ts salt

2 ts vanilje ekstract / eller annen smak

115 gram sukker

Fargetilsettning

Miks de fire første ingrediensene til hvitt skum. Tilsett en ts sukker om gangen mens du mikser.

Miks en god stund helt til du har en skinnende stiv masse.

Hell i ønsket farge. Her har jeg brukt Wilton Red og Ivory. Man kan også dele røren opp i flere deler, og bruke ulike farger. Bland fargen lett inn med en slikkepott.

Jeg har laget i flere omganger, og den første ble med vaniljesmak (vanilje extract) og

den siste jeg lagde ble med Marsmallow smak fra LorAnnOils.

Ha massen i en sprøytepose og bruk en stor tip. Sprøyt ønsket størrelse på pikekyssene på en bakeplate med bakepapir.

Her har jeg brukt Wilton tip 1M.

Tips: du kan godt sette dem tett, da de ikke hever, og forblir slik du lager dem…

Stek pikekyssene på 100° i 45 min. Du kan godt sette flere brett i ovnen samtidig. 

La brettene stå en time i ovnen etter steketiden (skru selvfølgelig av varmen).

– jeg lager alltid pikekyss på kveldstid, av en eller anne merkelig grunn, så mine står i ovnen til dagen etter… Sprø og deilig!

…og i disse juletider er pikekyss/marengs perfekt å gi bort. En lite oppmerksomhet til vertsskapet, barnehagetanta eller avisbudet.

Bon Apetit <3


 

41 kommentarer
    1. Har selv laget pikekyss noen kvelder på rad, men mine blir langt fra så flotte som dine! Formen holder seg ikke og de sprekker:( Noe peiling på hva jeg gjør galt?
      Ha en kjempe flott dag 🙂

    2. Wow, så fine de ble!!
      Mine flyter alltid sammen, og blir gulbrune i ovnen…:((
      Mye godt du lager altså:))
      Ha en fin dag!

    3. Navn: Om de flyter sammen så har du ikke pisket det stivt nok. Gjør du det, skal dus e det blir andre saker!! 😉 Gulbrune blir de noen ganger om de står litt for varmt og lenge.. Prøv å steke de på litt mindre varme og heller i 15 min ekstra 🙂

    4. Mamma10&13: Om de ikke holder formen, har du rett og slett ikke pisket det stivt nok. du skal kunne holde bakebollen på hodet uten at det så mye som begynner å dryppe.. da er den stiv nok. Du kan også prøve noen dråper ekstra med sitronsaft, kanskje det hjelper 🙂 Bedre lykke neste gang 😉

    5. Du er så flink til å bake, og til å dele oppskriftene her. Gøy! Vet hvilke blogg jeg skal titte innom visst jeg har lyst til å prøve meg på noe godt en gang 🙂

    6. Anna: Takk for det 🙂 synes det er veldig morsomt med baking og det å prøve nye ting. Noe blir jo selvfølgelig laget gang på gang, så da må jeg ihvertfall dele! Mange “hjemmelagede” julegaver i år gitt!!

    7. ……: du, det er jeg usikker på.. i mott hode så er lime og sitron det samme, men jeg skal ikke ha på meg å spolere hele oppskriften altså! 😛 Jeg har brukt sånn sitron fra flaske, slik man ofte bruker i te 😉

    8. Heisann,
      Nydelige pikekyss du har laget ser jeg ,
      Tenkte jeg skulle prøve meg på disse til min sønns bryllup
      Men lurer på hvor mange du får utav denne oppskrifen ?
      Jeg skal lage rundt 200 stk 🙂
      Hilsen Heidi

    9. Heidi Svartfjell Juberg: hmm, det blir ganske mange ut ifra en oppskrift, men for å være sikker hadde jeg nok ihvertfall laget 3 porsjoner. . Jeg skal også lage pikekyss til bryllupet, men tenker jeg lager rundt 2 porsjoner i ulike farger og mønstre. . . 😀 de er supergode!

    10. Tusen takk 😉
      Jeg prøver på 3 posjoner til å begynne med 😉
      Gleder meg til å prøve oppskriften din 😉

    11. Mine ble helt feil, jeg prøvde en annen oppskrift ( suksess ) men denne oppskriften ble bare rot, etter 85 min i ovnen så de ut som rynkete, råtne sopper! På den andre oppskriften var det 225 g sukker og to timer steketid, dette ble bare Rot for meg, de så til og med ut som om de hadde perlesukker på, noe jeg aldri tok på, hva skjedde?

    12. Jeg prøvde de idag, men de setter seg fast i bakepapiret, umulig å få de av! Er det sjangse for at de sto for lite inni? Hvis det er tilfellet, skal jeg skru på ovnen igjen å la de stå et kvarter til? Håper på raskt svar

    13. Maia: så ikekd enne jeg =/ merkelig at flere ikek får den til.. funker til meg hver gang..! Ovner er så forskjellige, så det kan godt være at du må la de stå lengre 🙂 Jeg pleier å la mine stå over natten.. altså når jeg skrur av ovnen, så tar ejg de ikke ut, men lar de stå der til neste dag..

    14. Har du på varmluft når du har flere brett i?? Jeg hadde to brett, men de nederste ble myke så de får stå litt til alene 😉

    15. Marie:Hei 🙂 du kan steke flere i gangen, men da må du flytte dem opp etterhvert som det øverste blir ferdig. Ta det øverste ut, og la det hvile til alle er ferdige. Da kan du sette alle brettene i ovnen og la dem avkjøle sammen med ovnen 🙂

    16. Hei.
      Jeg prøvde å lage pikekyss for første gang for noen dager siden. Hvordan vet jeg at de er ferdig i ovnen? Fulgte oppskriften din, m de ble myke..

    17. Hei! Fin blogg du har 😉
      Du, nå har jeg prøvd å lage marengs to ganger med to forskjellige oppskrifter, men begge gangene blir de mislykket. Tingen er at det siger ut væske i bunnen av marengsene som blir veldig klissete, og det er umulig å få dem av bakepapiret. Fasongen på dem er fin, de har ikke forandret seg, men de blir ikke tørre og crispy. Hva gjør jeg galt?

    18. Monica: Hei 🙂 hmm.. jeg vet egentlig ikke hva du gjør galt =/ jeg følger oppskriften hver gang, og det går bra. Evt prøv litt mer sitron? og rør enda lengre. Skal kunne snu røra opp ned uten at den beveger seg.. . .

    19. Hei 🙂
      Kjempekoselig å få noen tips innimellom 🙂 Fin blogg !
      Men lurte på en ting, varer disse pikekyssene lenge før de blir “gamle” ? 🙂

    20. Takk for svar 😉
      Jeg skal prøve en gang til før jeg gir opp, men lurer på om det har noe å si for resultatet at jeg ikke har i vaniljeekstrakt? Ser flere oppskrifter som ikke bruker det derfor prøvd jeg uten.

    21. Så hvis jeg skal lage dette å gi som en liten oppmerksomhet, kan jeg lage di nå og gi i jula/romjula, så lenge jeg har di en tett boks ? 🙂

    22. Synnøve Bruhaug: Jeg bruker Wilton pastellfarger 😀 vanskelig å si hvor mye man skal bruke, kommer an på hvor stor røre du lager, men begynn forsiktig. Mange av dem gir MYE farge! 🙂

    23. Hei Rachel jeg er 11år jeg elsker pikekyss
      Jeg har prøvd oppskriften men mine blir brune med en god smak
      Jeg vil ha rett farge hva gjør jeg !!!!

    24. Heisann! Jeg spiller et onlinespill der man kan lage såkalte magasiner, siden det snart er jul tenkte jeg å ha noen juleoppskrifter og kom over dette blogginnlegget. Lurte derfor på om jeg kan få låne oppskriften til å lage en side i magasinet og et av bildene? Kommer til å skrive på at bildet er av deg og linke til bloggen din:)

    25. Har så lyst til å lage dem men har ikke vinstein/sitron kan jeg lage dem uten det??
      De ble veldig fine 🙂

    26. Hei. Lagde disse for noen år siden og de var kjempegode, men når jeg skulle lage de i år kunne jeg lurte jeg på om de skulle stekes på varmluft eller over og undervarme?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg