The Inside Story..

Ja, så kommer man til de dagene der man er litt ekstra sliten og skulle gjerne tatt en pust i bakken, noe tiden ikke strekker til. Det er ingen hemmelighet at når det blogges, så skriver ihvertfall jeg om de koselige og positive tingene som skjer. Jeg legger ut positive bilder og skryter hemningsløst av barna om hvor gode, snille og herlige de er. Men, det er også dager jeg har så lyst til å skrive om alt det andre som skjer. Alt det som skjer bak kulissene. For vi er jo tross alt en helt vanlig alminnelig familie som har gode og mindre gode dager.

Med en gråtende lillebror, og trassig storesøster, er det lett å sukke en gang for mye, og tenke at NÅ hadde det vært deilig å være en plass helt alene, borte fra støy og bråk, og bare tittet opp på stjernene. Lagt hodet tilbake i gresset, og bare hørt på stillheten. Det hadde vært så deilig å glemme bekymringer, gjøremål og hverdagslige oppgaver som venter. Det hadde vært så deilig å bare noen ganger kunne stenge alle dører, og bare tenke på seg selv.

Egoistisk? ja, kanskje… men det er jo ikke realiteten. . .

Barna er det beste som har skjedd oss som en familie. Vi elsker å være foreldre, og kunne ikke byttet tilværelsen mot noe annet i verden, MEN det å kunne legge seg hver kveld å tenke “Har barna fått nok fra mammsen i dag? “, er det ikke alltid at samvittigheten samsvarer med.

 

Jeg skulle ønske at døgnet hadde flere timer, og at følelsen av å strekke til hadde kommet litt oftere enn den gjør for tiden. Ja, for det er faktisk slik, at noen ganger blir også jeg sliten. Jeg blir ikke sliten av alt jeg gjør, men alt jeg ikke får gjort. Uferdige gjøremål, er noe av det største energisuget her i familien, og alt for mye av den positive “driven” går til å tenke på ting man “skulle ha gjort”.

Med ei lita snuppe som akkurat har blitt storesøster, som er midt i sitt største tann-utbrudd, er i en begynnende trassalder og ikke minst har vannkopper, er det lite fred å få her i heimen for tiden. Lilja krever sitt, Filip krever sitt, og den berømte følelsen av å ikke strekke til som mamma kommer snikende oftere enn ellers.

Samvittigheten hopper over på feil side, og humøret blir jo også deretter.

Lilja er i en fase hvor hun utforsker mammsen og pappsen. “Hva er det jeg IKKE får lov til? “. Rampblikket settes opp når hun prøver ting hun EGENTLIG vet hun ikke skal gjøre, og bare venter på at vi skal si at dette skal hun ikke – for så å gjøre det en gang til. Tålmodigheten settes på prøve, og selvfølgelig skjer slike ting som regel når jeg har barna alene, samtidig som jeg gir Filip mat.

Det er kanskje kjent for flere småbarnsforeldre at tålmodigheten settes på prøve? Våtserviettene blir dratt ut en etter en, maten kastes på en nonchalant måte ned på gulvet, drikkeflasken holdes opp ned for så å plaske med begge hendene opp i vannet som har havnet på middagsfatet, og de skuffene som en gang var ryddige, er som regel strødd ut over stuegulvet. Ja, for ikke snakke om de gangene man snur seg et halvt sekund for mye, og dorullen ligger oppi do eller utover hele badet, eller de dagene vi går fra å ha solstråler, til å ha trestemt grinekor (inkludert hunden , Casper). Grinekor er kanskje av den værste sorten, og mammsen må ofte telle til ti opptil flere ganger. Vi har ei utspekulert lita snuppe med en stor stemme. Hun vet hvordan hun skal få oppmerksomhet, og det overrasker meg stadig hvilket påfunn hun kommer med. . .(..og noen dager er slike “hverdagslige” ting litt tøffere enn andre dager)

Oppdragelse, retningslinjer, veiledning – hvordan i pokker skal jeg vite hva som er riktig?

..og man får nok aldri et fasitsvar. . .

Noen dager bare er slik. Noen ganger må man lufte vingene, og fortelle.

Her er det ikke alltid OK. Og det er HELT OK!

 

________________________________________________________________________________

 

 

HUSK å meld deg på min pågående GIVEAWAY fra SøteSmå  KLIKK HER

 

 

20 kommentarer
    1. Huff, føler med deg. Men tenk at du gjør den beste jobben du kan gjøre og at du er deres helt:) Ingen gjør jobben med dine barn bedre enn deg selv:)

    2. Hehe, må små le litt, kjenner meg såå godt igjen i det du skriver! Har jente og gutt med 23 mnd mellomrom og tar meg selv i å glede meg til gutten blir så stor som jenten vår er nå! Kanskje det blir litt roligere i huset da…? De er 1 og 3 år, han ser opp til søsteren og vil gjerne vere med henne og ta på henne konstant mens hun på sin side virker som hun ønsker han dit pepperen gror! Bah! Det kan bli LITT for utfordrende for tolmodigheten til mamsen til tider…! Men så plutselig snur hun seg, klapper han på hode og gir han en klem og mammahjertet flommer over av kjærlighet! 🙂

    3. Jeg sier som hun over her,jeg tar meg også i å glede meg til Benjamin blir 3-4 år.
      Her er det ofte kaos og jeg kjenner at jeg vil rømme fra alt til tider,bare få være meg litt.
      Men jeg ser at småttisene mine er glade i hverandre selv om de krangler voldsomt enkelte dager.
      Og jeg er jo veldig glad i de:)

    4. Sara: det er enormt til følelser som rommet mammahjertet når lilja går bort til filip med et smellkyss, så selvfølgelig veier det opp mot all gråtingen.. men det er bare så lett å glemme når det står på som værst!!

    5. Kjenner meg veldig igjen i det der akkurat nå. Er helt utslitt etter dagen i dag! Med ei lita snuppe som bare skriker og skriker, og ikke finner jeg ut hva som er galt, og en gutt som gjennomgår en skikkelig trass periode og bleieslutt! Nå er de endelig i seng begge to, men huset ser jo ikke ut, i tillegg til at besteveninna mi vil at jeg skal trene.. Uff.. Så, føler veldig at jeg ikke strekker til i dag 😉

    6. Kjenner meg igjen i mye av dette. Har selv bare et barn, men som småbarnsforeldre er jo enkelte dager akkurat slik som du beskriver. Litt fint at noen er så ærlige, gjør det litt lettere å vite at en ikke er alene om å ha slike dager innimellom alle de gode:) Kjempe flott blogg forresten:)

    7. Torill: takk for det 🙂 Noen ganger bare må man lufte tankene litt 🙂 og det er nettopp fordi jeg tror det er flere der ute som føler det samme at det er ok å fortelle.,

    8. Ah-så godt for meg å lese dette innlegget. Jeg kjenner meg sååå igjen i deg, og derfor er det godt å lese at flere enn meg har slike følelser og tanker. For det er jo sååå viktig at det kommer fram at man ikke alltid har det greit, men som du sier, det er greit å ikke alltid ha det greit 🙂 vi må kjenne på hele spekteret! 🙂 Du er fantastisk Rachel, elsker bloggen din jeg!!! 🙂

    9. Er nok mange som vil kjenne seg igjen i det du skriver her – meg inkludert! 🙂 Har det akkurat slik vi også. Selv om det er 7 år mellom våre to frøkener, så er det forskjellige utfordringer uansett hvor gamle de er. Det dukker stadig opp noe nytt! Hehe! Heldigvis så er det jo sånn at de gode stundene veier opp for de mindre gode. 🙂

    10. mente ikke å være anonym da jeg skrev at du er mitt forbilde. og det bør være realistisk for deg å kunne være et forbilde. jeg syns du er helt utrolig som klarer så mye og alltid får fylt dagene med så mye innholdsrikt å spennende. du har så mye energi og glede. jeg har sagt før at jeg misunner deg og jeg gjør fortsatt det. du og familien din er fantastiske!

    11. Åååh så godt å høre at det er flere der ute 🙂 Syns du er en super mamma som vier livet ditt til å være den beste mammaen for dine 2 nydelige i tillegg til å gjøre så mye annet! All ære til deg! 🙂 Å det er faktisk heeelt OK :))

    12. Haha, elsker at du bruker “mammsen” ett herlig ord!
      Du er nok en herlig mamma, jeg er 15 og derfor ikke mamma selv, så kan ikke tenke meg til hvor slitsomt det er. Men kanskje kan det sammenlignes med skole? Jeg er totalt utslitt etter skolen og sovner veldig fort når jeg endelig kommer hjem. Kan nok ikke sammenlignes, men jeg blir veldig sliten av skole mas, lekser og lærere. OG kanskje føler/følte du det samme, lei av gråting, masing og venting på at Lilja gjør det og det(mens jeg venter på sommerferie)
      Virket veldig vanskelig kommentar, men litt vanskelig å sette ord på det jeg tenkte også 🙂
      Nyt tiden med dine søte små! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg