Skrikerunger – kolikk??

Halleluja, jeg holder på å gå på veggen.

På fredag oppdaget jeg litt eksem/utslett på Filip, noe jeg antok var varmeutslett. jeg tenkte ikke så mye emr over dette, og passet heller på at han ikke ble for varm. Utover kvelden ble han mer og mer sutrete, noe som var ulikt han å være, men jeg valgte å tro det var luft eller bare tilfeldig. Lørdag kom, og vi fortsatte dagen som vanlig. Etter robin var ferdig på jobb, gikk vi oss en tur til byen i det nydelige været, og da vi kom hjem og Filip våknet, ble også denne kvelden snudd på hodet.

Fra å ha en supersnill liten guttebass som har sovet stort sett hele tiden, hadde vi plutselig fått en skrikerunge. På nytt sjekket jeg utslettet, og nå hadde det blitt mye værre enn tidligere, og vi ble bekymret for at dette var noe anent enn varmeutslett. Han hadde også kastet opp en del + virket som å være veldig utilpass.  Vi ble oppfordret til å ringe legevakten, og de mente vi måtte komme nedover slik at de fikk sett på han. Sannelig ble det sykehusnatt på oss.

Legevakten tok prøver, som var fine, men de mente at en barnelege måtte se på utslettet for å utelukke eventuelle farlige typer. Vi ble sendt videre til Kvinne & Barn på St.Olavs, og der ble vi natten over. Det ble tatt blodprøver, urinprøve og helsjekk av Filip, og da morgenen kom hadde ingen av prøvene gitt utslag på noe. De mistenkte en liten virusinnfeksjon, men pga så små utslag var det ikke noe de gjorde noe med, og vi fikk beskjed om å kontakte dem om han fikk feber eller allmentilstanden ble forværret.

Nå er utslettet på vei ned, men magen ser ut til å bli værre. Han vrir seg konstant når han er våken, og det virker som en befrielse for han å sove. Det ser virkelig ut til at han vondt, stakkar =/ så nå har vi kjøpt miniform dråper for å se om han blir bedre av disse. Det er lov å håpe.Jeg føler meg virkelig hjelpesløs når jeg ikke kan gjøre noe for at det blir bedre.. !

Nå mistenker vi sterkt at vi har fått en kolikkunge, men krysser det vi har for at dette er forbigående.

…er det noe som faktisk kan gjøre meg sliten, så må det være konstant barnegråt, og følelsen av å være utilstrekkelig! ! !

Har deres barn hadd kolikk?
Var det noe som fungerte for å gjøre det bedre?

Håper på at lillegutt blir bra i magen sin fort som bare det!!

…nå har jeg fått lastet inn bilder fra telefonen, og her er bilde av lillebrors utslett…


 

Heldigvis har dette begynt å gi seg. Vi er nå på dag fire med utslett, og det er MYE bedre enn da vi var på sjekk på lørdag.

 

41 kommentarer
    1. Om han skulle fortsette å gråte, vil jeg anbefale kiropraktor! Jeg selv har ikke prøvd, men har flere venniner. Etter et par behandlinger kjenner di ikke ijen barne sitt!:) lykke til! D er ikke noe gøy i d heletatt me barneskrik!

    2. Fabian hadde kolikk. Det dukket opp når han var rundt 2-3 uker gammel. Prøvde alt. Minifomdråper. Kutte ut diverse matprodukter. Vi måtte gå å bære og vugge til han sovnet hver eneste kveld. I flere timer i strekk. Så tok vi han med til en osteopat, og merket bedring med en gang. Så det kan jeg virkelig anbefale. 🙂 Lykke til. Krysser fingrene for at minsten ikke har kolikk. Jeg vet hvor hjelpesløs man føler seg. Det unner jeg ingen.

    3. ikke sikkert at det e kolikk da…får håp d e forbigående! 🙂 “alle” har jo sånne perioda innimellom. men våres lille jente vart født me kolikk. hu skreik nesten konstant fra hu kom t verden t hu va ca 3 mnd..!! D va en tung periode d!:( vi prøvd alle tips å triks, alt fra minifom, sukkervann, t fenikkelte, malt i melka(hu får mme..), ulike bære/liggestillinga osv. holdt på å gå på veggen! hu va så uroli når hu va våken, å skreik i oppte 12 tima på kvelden å utover natta.. så da hu va ca 3 uka (!) tok vi hu me t kiropraktor, siden vi hørt at d skull jælp da. merka faktisk litt forskjell etter bare en gang, men endt opp me å dra t han 4 gang. å etter d har hu nesten ikke skrekke nå(i forhold t før ihvertfall).. va fortsatt veldi uroli da, å går no t manuellterapeut.. :p
      langt innlegg herre, men e no værtfall våres erfaring me kolikk, å ka som jalp t oss:)

    4. Guttungen her hadde kolikk. Helt jævlig, om jeg skal være ærlig.
      Han gråt konstant i tre mnd…. Kun opphold på noen få timer om natten…
      Vi prøvde fotsoneterapi. Det funket!
      Etter første behandling sov han fra byen og hjem, en tur på ca 15 min.
      Det var første gangen han sov så lenge, så du kan jo tenke deg 😉
      Lykke til, håper guttgen din blir bedre, og at utslettet forsvinner. <3

    5. Vi mistenker at det er noe lignende her også. Han er så utrolig mye våken, mye mer enn hva som er vanlig på den alderen (de enste jeg har snakket med som har hatt barn som har vært så mye våken har hatt kolikk). Han har utrolig mye luft i magen, og gulper mye (som er tegn på kolikk). Han har også en del utslett i fjeset og på halsen, men tror han ikke tåler ulltøy.
      Nå mistenker vi også astma, for han har vært så tett i nesen fra han ble født. Det første min stemor sa når hun var på besøk var å spørre om han hadde astma, pga. min søster og bror + far har det og hun kjente igjen symptomer.
      Så her er det alt på en gang 😛

    6. ingerslilleverden.blogg.no: huff så forferdelig! Heldigvis er det ikke SÅ ille her, men når jeg synes det er ille slik vi har det, så kan jeg ikke forestille meg hvordan du hadde det!!!

    7. Tine: ja, krysser fingrene på at det bare er forbigående. Huff, er så fælt å sede små ha det vondt!! Lykke til dere også! 😀

    8. Iselin: oii, såppas ja! Viste ikek at gulping var tegn på kolikk.. for her er det mye gulping på gang!! huff.. så synd på de små!! 🙁 God bedring og lykke til til dere også! 🙂

    9. Her begynte lillemor å skrive når hun har fire uker. Kunn på kveldstid. Vi sjekket først for løsninger i nakke og rygg hos en manuell terapeut, for det kan gi kolikk, der lærte vi og en del baby masasje og teknikker for å få ut luft. Men fasiten tilslutt ble NULL JA NULL melkeprodukter på meg(fikk kun mm) da fikk vi en ny unge som stjålet å var blid igjen 🙂 jeg prøvde meg på litt melke produkter igjen ved fire mnd, men det fungerte ikke men når hun var seks mnd gikk det toppers! Guri å glad jeg ble for en softis da:-D lykke til og god bedring! Kan være fler grunner til kolikk så dere får prøve dere frem:-) lykke til!

    10. huffda! Akuratt slik du forklarer var det med Eline også den første tiden. Hun var super snill i begynnelsen, så ble hun kjempe grinete, kastet opp og fikk utslett :/ Slitne meg trodde bare det var normalt og var oppe dag og natt med småen.. Heldigvis gikk det over da hun ble ca 2mnd. Når jeg tenker over det nå, så var det kanskje ikke så normalt. Håper han blir frisk og at dere slipper kollikk <3

    11. Har hatt 2 stk kollikkunger selv og jammen var det slitsomt….
      Prøvde dråper med minifom, fikk råd om å ikke spise ditt og datt…
      Kiropraktor ble løsningen for oss, det fungerte på begge 🙂
      Lykke til:-)

    12. Ring og bestill time hos Kristi Vanvik, hun er manuellterapeut hos Trondheim Fysikalske institutt. Nummeret dit er 73 80 99 99! 🙂
      Kolikk er i mitt hode bare bullhsit, en baby skal ikke gråte “uten grunn”. Begge mine har grått og grått, og de var fulle i låsninger begge to.. Nei, skynd deg og bestill time! Det er gratis, i motsetning til kiropraktor, og jeg garanterer at om hun finner noe så blir det bra!! 🙂 Lykke til!

    13. Hei ! Dette høres veldig kjent ut, fikk en gutt i januar som var verdens roligste sovebaby de første ukene så,begynne skrikingen på kveldstid. Jeg har en gutt fra før som har hatt kolikk og var sikker på at vi måtte gjennom dette en gang til :/ ar. Lillebror var rolig og sov godt på dagtid men straks klokken ble seks – på ettermiddagen så satte han igang. Prøve alle triksene i gjorde med storebror men ingenting funket. Da kom jeg over en artikkel på ammehjempen på nette, og skjønte straks at dette måtte det være. Der sto det noe om at mor rett og slett har for mye melk og babyen bare klarer og drikke den tynne melken som kommer først. De blir mette før den tykke melken kommer og dette gjør til at tynnmelken bare gjærer i magen på de. Jeg hadde fått beskjed på helsestasjonen om å gi litt fra hvær pupp i fare for å miste melken min så hørte jeg på dette. (misten med førstemann) . Men fikk bare mere og mere melk av dette så ting ble bare værre. Men i artikkelen sto det at man kunne håndmelke eller pumpe ut den første melken og bare gi babyen den siste tykkemelken som virkelig metter. dette prøvde jeg og merket forskjell fra første uke. Når melken stabliserte seg etter hva han spiste så slapp jeg det. Er ikke sikkert dette gjelder deg men går kanskje ant og prøve. Har hatt stor hjelp fra ammehjempen gjennom hele ammeperioden.

    14. Uff, det hørtes ikke bra ut! Stakkar liten!
      Jeg har nettopp skrevet et innlegg på bloggen vår om kolikk.
      Sjekk det ut her: http:/maritaoganette.blogg.no 🙂
      Lykke til, og håper det gir seg fort..:)

    15. Har ingen barn selv, men jeg har en bror som hadde kolikk når han var baby, og det var ett slit!!! Mamma og pappa prøvde alt husker jeg, men det eneste som hjalp var fotsoneterapi. Da ble han bedre med en eneste gang. Dette er over 16 år siden, og den kolikken og skrikingen hans husker jeg enda som om det var igår! :p

    16. hmmm, hørtes kjent ut d der ja… stakkar lille gutt’n :-/
      sånn va gut’n min å og æ nøla ikke me å fær t manuell terapi me han på trondheim fysikalske t Kirsti Vanvik (som e veeeeldig flink btw)… han holdt på å utvikla kolikk, og etter 2-3 behandlinga va han som en ny unge 🙂 har heller villa bestillt mæ time me engang, enn å vent å sjå om d går over. Åsså e d gratis til å me 🙂

    17. off ikke neo kejkt. min sønn ahdde kolik nesten 4 måneder. til han avr nesten 4månede.r det var ignen ting så hjalp. han gråt fra 9 på kvelden til 7 nest emorning med kun 200 MINUTTER søvn. i nesten 4 måneder. jeg ble fustret og viste jammen meg ikkke hvor jeg skulle gjøre av meg henne. og nettene ble lange dagene ble ekstremt lange når pappaen var på jobb. dem ahr jo dem dråpene, men ammer du eller flaske :)?

    18. Ta kontakt med kiropraktor idag! Ikke noe vits å “se det an”, bedre å sjekke han først som sist…
      Har hatt to unger med låsninger i nakke, rygg og bekken. Førstemann var hardt rammet av kiss kidd, fordi jeg var så treg med å oppsøke hjelp (han var 2 mnd gammel da).
      Andremann var bittelitt urolig i en kveld når han var 5 uker, fikk time neste dag, og der var det låsninger ja + mye luft i magen. De fjerna problemet med en gang 😀
      Jeg bruker Morten og Jasmine ved kiropraktorakutten (de holder til i fossegrenda), anbefaler de på det varmeste! 🙂
      Ring idag!! Hadde jeg gjort… 🙂

    19. Slik var jenta vår også. Vi ble anbefalt å dra til kiropraktor Michelsen på Heimdal. Etter to behandlinger hadde vi fått ny baby! 🙂 Det viste seg at hun hadde låsninger i nakke etter fødselen. Ikke nøl med å bestille det time til kiropraktor, blir et helt nytt liv etterpå. Jenta vår begynte med skrikingen først da hun var 3-4 uker, så hun hadde det ikke helt fra fødselen.

    20. Silje jakobsen: hmm.. jeg kan jo alltids prøve å klemme ut litt før han får mat, men det er jo ikke alltid det er like lett da.. om man er borte osv.. gjorde du det hver gang?? huff, så vondt å se at de har det vondt!

    21. rodstilk: det skader jo ikke å ringe å høre omd e har en time, og om de finner noe så er det ihvertfall en grunn til gråtingen.. Ringte nå, men ingen som tok tlf, så må sikerkt vente til i morgen.. takkf or tips 😀 – og er forresten enig i at de ikek gråter uten grunn!

    22. Hei.
      Hørtes ikke noe godt ut 🙁
      Ikke hatt kollikk unge selv, men ei i barselgruppa har ei datter som skrek i mange uker.
      Etter å ha prøvd alt mulig, dro de til akupunktur. Det var redningen. Han sa det satt i gang tarmene. De fikk en ny unge og ikke minst en mye lettere og bedre hverdag. Lykke til! 🙂
      Hilsen Silje (tantebarnet til Hege Svendsen) 🙂

    23. Silje S: ja, heisanN! “kjentfolk” altså!
      Ja, jeg vurderer noe slikt om han ikke gir seg. Tenkte på sånn manuellterapi eller noe.. Man føler seg så hjelpesløs når man ikke kan gjøre noe!!

    24. Håper det går over 🙂 Gutten min på 6 uker sliter en del med luft i magen, men har ikke kolikk. Synes så synd i han når jeg ser han har vondt, og det er ganske slitsomt, så tør nesten ikke forestille meg hvordan det er å ha en unge med kolikk.

    25. dattera mi hadde kolikk. var ikke hver kveld/natt,men måtte som regel vær hjemme til 5 for d va da det som regel begynte.
      jeg dro til manuellterspeut om merket med en gang forskjell:-)2 ganger så var knuten borte:-)
      får trøste seg med at eet går over etter 3 mnd:-)
      og dattera mi var vel nokre uker før det hele starta:-)
      sykle lit med han på stellebordet. det hjalp veldi her,da kom det masse luft ut:-)

    26. Nå har jeg ikke lest igjennom alle svarene her, men er det virkelig ingen helsepersonell som har foreslått at dette er hormonutslett? Er helt lik som mine så ut i akkurat den alderen(4-8 uker). Det er helt ufarlig og vanlig. Ang kolikk føler jeg det er et litt missoppfattet begrep. Leste endel om det når vi fikk vårt første barn, hun gråt myyye i 5,5 mnd. Begrepet er vel bare en definisjon på “mer enn tre timer mer el mindre sammenhengende gråt, i mer enn tre dager, minst i tre uker” eller noe sånt.. Bare Google det. Oftest satt i direkte sammenheng med magesmerter. Men tror selv av egen erfaring det ofte dreier seg om stivhet og låsninger i nakke/rygg/bekken hos ellers friske barn. Klart unger kan ha magesmerter av og til, men jeg kuttet periodevis alt, og i henting funket. Annet enn manuell terapeut(!). Hun gikk til behandling i 5,5 mnd. Gråtingen slutter på samme tidspunkt som hun ble “friskmeldt” for såkalt kiss/kid syndrom. Minstemor holdt det med en time til kiropraktor. Terapauten sa til meg at det faktisk er mer uvanlig enn vanlig at nyfødte blir stive og får låsninger. Til minstejenta mi kom hormonutslettet omtrent samtidig som hun begynte å bli urolig, så skjønner at man kan tenke det har sammenheng. Noen ganger kan det kanskje det(hjernehinnebetennelse ol.) men så ikke helt slik ut. Ta glasstesten! Beklager langt innlegg, og dårlig mellomrom(iPhone). Men fortvil ikke, trenger ikke ikke være magen. Anbefaler også Karin manuellterapaut i tr.heim, det er også gratis. God bedring og lykke til

    27. Anonym: takk for svar 🙂 jeg har vell mer eller mindre selv konkludert med at utslettet er hormonelt eller en eller annen form for matallergi. Jeg har ihvertfall tenkt litt emr over hva ejg har spist de siste dagene, men heldigvis har utslette roet seg veldig.

      Når det kommer til magen så virker han roligere i dag etter disse dråpene + at jeg har “gymmet” en del med han. Tenkte jeg skulle kontakte en av manuellteraopautene her i trondheim bare for å se om det er noe. Er det ikke noe, så må vi nok bare ta tiden til hjelp. 🙂

    28. jeg som skrev forrige post. Glemte fylle inn navn.
      Det er vanlig at det går opp og ned også. Min yngste var heldekket på overkropp og i ansikt når hun var fire uker. Så roet det seg når hun var 5-6 uker, og blusset litt opp igjen i en uke.
      Det kan jo såklart være luftsmerter og, men jeg kjenner på meg at det blir slitsomt for mor å tenke på alt hun spiser og bære på bekymringer for alt man spiser vil skape stress ol.
      Men gymnastikk høres lurt ut, det hjelper jo til oss voksne når vi er vindfulle og 😉
      Håper uansett det blir bedre for lillegutt snart. Vondt i mammahjertet når de små plages..

    29. hpåløs på å få med med alt i en post, men glemte å svare på hva som hjal mye til oss utenom kiropraktor/manuellterapaut.
      Bæresele!! Har sverget til manducaen, super og uvurderlig!

    30. Hei. Jeg har to barn som begge har skreket mye.. Sønnen min begynte tre uker etter.fødselen…masse utslett og skriking som til.slutt viste seg og.være melkeallergi.. Datteren min ble født i august i fjor.og hun skrek fra hun.kom ut til rundt jul.. Hun hadde kolikk, melkeallergi, reflux, og ble operert for en annen sykdom.. Vi.prøvde kiropraktor som hjalp på låsninger og på kolikken. Hun gulpet hele tiden og kan gjøre det enda pga refluxen.. Men anbefaler kiropraktor og osteopat.

    31. Huff! Jeg kan hvertfall tipse om sånn vippestol med vibrering (hvis dere ikke har det) 🙂 Har brukt det til mine to. Vibreringen er liksom bedøvelse tror jeg, og det hjelper når de har luft i magen, og mange ganger hjelper så de får bæsja 🙂 Synes jeg er veldig kjekt hvertfall 🙂 Det hjelper ikke hele tiden, men veldig ofte her hvertfall 🙂

    32. Huff! Håper virkelig både for små og store at det ikke er kolikk! Jenta mi på 11 uker har det, helt helt forjævlig! Jeg unner ikke min verste fiende å opplevde slik vi har hatt det de siste månene. Vi prøvde alt uten noen form for bedring. Minifom, sukkertvann, massasje, kiropraktor ++++ listen er lang! Men så kom vi over manuellterapauten Kirsti Vanvik ved trondheims fysikalse. Etter 5 behandlinger er det som om vi har fått en ny baby i hus! Fra å sove max 2 timer i døgnet sover nå jenta mi opptil 16-17 timer 🙂 Jeg anbefaler deg virkelig å ta kontakt med henne hvis plagene vedvarer. Det er gratis når de er så små 🙂

    33. DR. Brown tåteflasker skal/kan hjelpe mot kolikk/luft i magen. De har utviklet flasken slik at luften går ned i flasken og ikke ned i magen til barnet. Nå vet jeg ikke om du bruker flaske, men det har hjulpet til mange. Og er vitenskapelig bevist at dette hjelper. Får kjøpt på barnas hus og enkelte apotek. Er vertfall et tips. Og kanskje verdt å prøve om det ikke gir seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg