Svangerskapsuke 27 + Statusrapport

Det er så utrolig å tenke på at det snart bare er 12 uker igjen til lillegutt forhåpentlig har kommet til verden.

Etter min mening kan han godt ta turen i August en gang, men han bør holde seg inne til vi har passert uke 36!!

Jeg kan skrive under på at dette svangerskapet er tyngre enn det første, og at mye skyldes nok at jeg har gått gravid to år på rad. Det er jo ingen hemmelighet at jeg har hatt vondt i ryggen i den siste tiden, og på torsdag i forrige uke var jeg hos fysioterapaut. Hun mente nok at jeg burde ta det mer med ro, og at jeg skulle prøve å trene opp musklene rundt leddbåndene for å se om det kunne hjelpe meg til å unngå plager etter svangerskapet. I morgen skal jeg tilbake for å “lære meg” noen smarte øvelser, og selvfølgelig skal jeg dele med dere. I morgen kveld blir det trim!  

Ellers så kommer “plagene” på løpende bånd.

Er det ikke ryggen, så kan jeg jo klage litt over den sprekkferdige magen som stadig vokser og vokser. Ja, det er pussig det der at magen vokser seg større, men det er da måte på hvordan den skal ese seg utover i alle retninger.

Dont get me wrong, jeg har ikke magen på rumpa, men den vokser den ogå! 

I de siste ukene har ejg begynt å få slike rastløse bein, som det så pent kalles. Jeg liker å se på beina mine som “flirfulle”, for det er faktisk følelsen av å ha bein som har latterkrampe. Og da er det sannelig umulig å sove! Uansett hvor trøtt og sliten jeg er, vill ikke beina sove. Står jeg rett opp og ned, er det bra, men med en gang kroppen begynner å slappe av, er de klare for maraton! Vitsen i å skulle slappe av om beina ikke henger med, da? Så i morgen må jeg komme meg på apoteket for å se om det er noe som hjelper. Jeg har hørt at Magnesium, Folsyre og B vitaminer er ting som skal duge, så jeg får spørre meg frem til hva som anbefales, om ikke du har noen tips?? 


Det er like før jeg går inn i min 28 svangerskapsuke, og per i dag er det 12 uker og 4 dager igjen til termin. 

SVANGERSKAPS STATUSRAPPORT UKE 27 + 5 

 

♥ Termin: 7. september 2012

♥ På vei: 27 + 5

♥ Igjen til termin: 12 uker og 4 dager 

♥ Kjønn: ..en liten luring! 

♥ Navn: Hemmelig – so close, but yet so far ! ! 

♥ Aktivitet innenfra: Aktiviteten kommer på kveldstid eller når jeg setter meg ned for å slappe av. 

♥ Vektøkning: . .  jeg har jo presisert lengre opp at jeg eser ut både her og der, så kiloene renner på! Rundt + 6 – 7 kg er det nok blitt! 

♥ Strekkmerker: Ikke enda, men i går oppdaget jeg at jeg var litt “lilla” på siden av magen! GRØSS….! 

♥ Plager: Ryggplager etter å ha gått/ståt/løftet/sittet + rastløse bein + og aaaalt for sprekkferdig mage! 

♥ Utålmodig: Ja, men ikke på fødselen, men for å få bort plagene..

♥ Tungt: Nei, men guuud så trangt det er!

♥ Humør: Humøret har kommet seg, soon back to normal…

♥ Melk i brystene: Råmelk, jepp!

♥ Vann i Kroppen: Nei, ikke som jeg har lagt merke til

♥ Kynnere: Masse Masse Masse- blir igrunn litt sliten av dem! (..men det var slik sist også, no worrys!)

♥ Søvn:  …dårlig med det for tiden, altså…

♥ Sulten: tja, om jeg ikke spiser ofte nok. men har ikke plass til så mye om gangen, så det blir mye småspistendenser! 

♥ Matkikk: Fra jordbær til blåbær, og nå VANNMELON!

♥ Barnerom: Det blir inne hos oss foreløbig, så får han dele med Lilja når den tid kommer – eller i nytt hus!

♥ Innkjøp: Kjøpt litt småtterier, mangler litt småtterier

♥ Fødselen: I følge 3D UL så ligger han 5 % over snittet, så hvis det fortsetter slik, kommer jeg nok til å tenke litt mer på “..enn hvis han er gedigen!!”… Ellers så vet jeg jo hva en fødsel er, så den energien jeg kunne brukt på å grue meg, bruker jeg heller på noe annet! 

♥ Hodet ned: Ja, foreløbig, men det kan jo forandre seg raskt enda..! 

♥ Høygravid: niks, ikke enda..!

♥ Sykehusbaggen: tanken har streifet meg, men blitt med tanken.. 

♥ Neste kontroll: Var nettopp på 3D ultralyd, men skal på legekontroll 19. juni – ca svangerskapsuke 29. Mulig det blir jordmor mellom der, vi får se. 

 

Her er bilde fra uke 28 da jeg gikk med Lilja, mot uke 27 + 5 med guttemage… forskjell?  

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. ja du ser jo myye bedre ut en meg som ikke er gravid… 😛 hehe. er sikker på at du kommer til å bli minst like fin igjen når lillebror er ute 🙂

    2. Fødsel Nr 2 kommer nok til å gå mye bedre!:) Førsta her var 3295 gram og 33 cm i hodeomkrets, kom 6 dager før, og fødselen varte i 4 timer. Over 1 time med pressing, og trodde aldri hun skulle komme ut!!
      Nå når Nr 2 kom etter 2 år, kom han 1 uke på overtid, ble satt i gang, og var 3900 gram og 35 cm i hodeomkrets.. Tok 90 min fra 3 cm til han var ute, men fødselen var mye bedre og lettere! Kunne virkelig ikke tro det da jordmor sa ” nå kommer han” og da trodde jeg det akkurat var begynt:) så forhåpentligvis går det lettere denne gangen, selv om han kanskje er større;)

    3. tips for rastløse ben (om du ikke har funnet på noe lurt): 2 tbl magnesium en liten stund før leggetid, massasje av legger og føtter, og en liten gåtur rett før du legger deg 😉 hjalp vertfall her. helt grusomt når du er så trøtt men beina kribler!

    4. bea: Takk for det! Det komemr og går kanskje hver 2 natt. Om jeg er dødssliten og sovner før det går 15 min etter jeg legger meg, går det bra, men om jeg ikke får sove kommer det som et brak! Skal til legen i morgen, så skal høre meg litt frem der 🙂 takk for tips 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg