Hvorfor er jeg en mammablogger?

Etter artikkelen i Adresseavisen og Aftenposten på lørdag, har selvfølgeig antall besøkende her inne steget, og med det fører det også med seg flere kommentarer og spørsmål. Jeg har nok gjort meg opp en mening om at spørsmålene kommer fra personer som ikke leser denne bloggen fast, men som har tatt turen innom nettopp pga artikkelen og av ren nysgjerrighet.

“…..hvem er denne jenta som offentliggjør livet til datteren sin, og hvorfor gjør hun det?”

Det er både vanskelig og enkelt å svare på spørsmålene som kommer, men ikke minst krevende. Jeg må innrømme at jeg er litt redd for å ordlegge meg feil. Jeg liker best å snakke i virkeligheten jeg.

En påstand om at mammabloggere bruker barna for å fronte seg selv og for å bygge en perfekt fasade rundt livene sine, får meg til å bli smålig irritert. . Det er sant at de mødre som blogger, inkludert meg, ikke legger ut bilder av barna når de er lei seg, syke, gretne/sinte, nakne, eller i “unormale” situasjoner, men hva har det med fasadebygging å gjøre? Grunnen til at det kun er de smilende, glade og morsomme bildene som blir lagt ut er jo nettopp fordi vi ikke ønsker å vise frem ungene våre slik.
SELVFØLGELIG er de slik! Altså, gretne, sinte, sure, syke osv…!

Det er jo ikke slik at vi mammabloggere er så mye bedre mødre fordi vi bare har smilende barn, eller har så mye bedre liv fordi vi forteller om gledene i livene våre. Men vi VELGER å skrive om og legge vekt på de POSITIVE tingene.

Jeg har fått spørsmål angående privatlivet til Lilja.  Jeg har selv skrevet og sagt at Lilja er ei “offentlig” jente, og at det kommer hun til å forbli. Men det betyr ikke at hun ikke har et privatliv. Dere får ta del i noe, men det er stunder, situasjoner, tanker, hendelser og hverdagslige ting jeg ikke deler. Det er mye som er privat, selv for en mammablogger og hennes 9 mnd baby. Dere får ta del i overflaten, og av og til glimter vi til med noe fra “behind the scenes”, men da er det fordi vi har lyst til å dele det.
Ikke fordi jeg føler jeg må for å oppnå noe.

Men HVORFOR blogger jeg?

Jeg begynte å blogge i 2006 da jeg og Robin skulle flytte til Oslo for å gå skole. Jeg er ikke spesielt glad i å snakke i telefonenen, så for å slippe bekymringstelefonene fra mamma, begynte jeg å legge ut bilder fra hverdagen i Oslo. Etterhvert ble det flere som stakk innom bloggen, men mest venner og familie. Ettersom årene gikk, flyttet vi hjem, og fikk jobb i Rema 1000. Jeg ble kjøpmann, og en artikkel i Byavisa om Norges yngste kjøpkvinne ble publisert. Det førte nok til at noen ble nysgjerrige, og tok saken i egne hender, og søkte meg opp på nett. Etter denne artikkelen tilegnet jeg meg noen flere lesere, og disse tror jeg var mest interessert i å se hvordan jeg gjorde det som kjøpmann. Ja, for fra og med da var min hverdag på en remabutikk. Fra morgen til kveld. Jeg og Robin jobbet sammen, i samme butikk. De første årene som kjøpmann er tøffe, og det er MYE jobbing, og det ble fint lite tid til både venner og familie. Da ble bloggen flittig brukt til oppdateringer på de på hjemmefronten med oppussing av hus, hunder, utstillinger, butikk og diverse. Det var da som nå en slags dagbok.  Etter hvert som tiden gikk fikk vi TO hunder, og flere hundeentusiaster tok turen innom bloggen. 13 november 2009 fridde Robin, og jeg blogget om planlegging av giftemål, noe som igjen førte til flere og andre lesere. Verken kommende bruder, hundeentusiaster, remakjøpmenn eller interessen for oppussing var spesielt store lesergrupper, men da jeg ble gravid, skjøt lesertallene fart. Vi hadde prøvd i over 1 år, og hadde ikke fortalt det til noen. Ingen viste om graviditeten, men da boblen først sprakk hos foreldrene våre, klarte vi ikke holde den herlige nyheten for oss selv. Det måtte deles. Nok en positiv hendelse i livet vårt som vi ønsket å dele med alle. Vi var så stolte over at vi skulle bli foreldre. ALLE fikk vite det. Jeg blogget om magen, frøet, jenta, babyen… Jeg blogget om de positive tingene, og det som hører graviditeten med. Lilja kom til verden uten liv, og jeg brukte bloggen som terapi. Dagene etter en fødsel er fylte med spørsmål fra familie og venner. Gikk det bra? Bilde? osv..Vår fødsel var ikke som alle andre, og det er nok mange lesere som ikke har lest fødselshistorien min, og som enda ikke skjøner min glede over at vi faktisk har en datter i dag. Istede for å svare på de utallige meldingene som tikket inn timene etter fødselen, valgte jeg å la alt ligge, og heller skrive et samlet innlegg på bloggen. For den som leser dette eller har lest, føler jeg det var fra hjertet, men ikke i rota. Vi fikk mange lesere etter fødselen, og disse tror jeg vi har beholdt frem til nå. Jeg tror at mine lesere er glade i lilja, og bryr seg. Jeg er så godtroende at jeg tror at de som er innom min blogg gjør det fordi de bryr seg og er interessert. ..fordi du MÅ jo ikke?
Det gikk bra med Lilja. Nesten 2 uker på sykehuset, og vi fikk reise hjem. Bloggingen fortsatte. Skrytebilder fra hu mor. Det var så fantastiskå kunen vise henne frem. Mirakelungen. Det å kunne dele solskinnhistorien. Deilig! Jeg fortsatte med bilder, utviklingen hennes, vekt og lengde. Det gikk fra mye skrift til flere bilder. Mindre skrift, flere bilder. Jeg ble en mamamblogger. Om det var frivillig eller en bås jeg ble satt i fordi jeg skrev om barnet mitt, det vet jeg ikke…Ofte sier bilder mer enn ord. Bildene jeg har lagt ut mener jeg av hele mitt mammahjerte er positive, og ihvertfall positivt ment. Jeg har ingen behov for å fremme meg selv gjennom barnet mitt. Det klarer jeg fint på egenhånd. Jeg blogger om meg selv, om familien min og ikke minst solstrålen min fordi jeg er stolt.STOLT!

Fordi jeg er så sinnsykt stolt…

Jeg ser ikke for meg at blogging blir min ting når jeg begynner å dra på årene, så det at ungene mine skal vokse opp med mamma som blogger, ser jeg ikke for meg. Men per nå så vil jeg fortsette å fortelle om gledene i hverdagen vår 🙂

(les pappabloggeren Steinars innlegg om artikkelen HER)

 

Rachel

 

21 kommentarer
    1. Synes det er tøft at du blogger om hverdagen:) Jer er innom å ser når du legger ut noe nytt. Vi har bebyer på samme alder og det er morsomt å lese hva andre gjør på samme alder:) Åsså handler vi på Rema 1000 flatåsen da:)

    2. Ingvild: så koselig. Der er jo ekstra stas når det er noen som handler hos oss. Ikke alltid vi vet hvem dere er, men du kjenner nå ihvertfall oss godt da 😛

    3. Synes du virker som en super jente som har hodet med deg, så om det kommer negative tilbakemeldiger ikke bry deg om de. Mange der ute som liker å følge med dere, og synes der er supert at du deler opplevelser med oss! Fine Liljajenta og snille mamman:) sier det igjen – gooo girl!!!

    4. Jeg og Ylva er faste lesere av bloggen din og vi synes det er kjempekoselig å se alle de fine bildene du legger ut! Leste kommentarene du hadde fått, og må bare si at det siste man kan si om deg, er at du virker lite gjennomtenkt i forhold til hva du legger ut og evnt. koneskvenser.. Makan! Det er helt klart at de som har kommet med slike kommentarer, ikke er faste lesere av bloggen din og “kjenner” deg. Selvfølgelig er du stolt og det har du all grunn til å være også! <3 Klem fra meg og Ylva!
      (PS! Hils Robin å si at dere må få inn mer Hipp havregrøt på glass på butikken. Eneste grøten Y liker og bare dere som selger den på Flatåsen :p)

    5. jeg begynte å lese bloggen din før dere ble forlovet men jeg var ikke innom hver dag før Lilja ble født. jeg elsker å lese bloggen din, du inspirerer kjempe mye og gjør meg så glad, noen ganger til og med trist. jeg gråt av starten Lilja fikk på livet og jeg gråt da alt gikk bra. jeg syns dere er kjempe tøffe når det gjelder alt.

    6. Må bare si meg enig med de over her. Du er fantastisk, Lilja er fantastisk og jeg håper du ikke slutter å blogge! Jeg har fulgt bloggen din fra da du var gravid (jeg var selv gravid da :). Du har inspirert meg på mange områder. Både som det enkelt individet du er, som “yrkeskvinne” (om jeg kan kalle det det?!), som samboer og ikke minst som mamma!! Du er en idealmamma i mine øyne og det er tydelig at de som har uttalt seg i tidligere innlegg, ikke kjenner deg! Det er ingen tvil – du er en perfekt mamma!
      Klem til deg fra meg <3

    7. Hei Rachel! Jeg begynte å lese bloggen din da jeg selv gikk gravid. Som deg ventet jeg også mitt første barn, også her ei jente. Hun ble født dagen før Lilja. Da jeg kom hjem fra sykehuset tittet jeg innom bloggen din igjen, nysgjerrig på hvordan det gikk med deg. Det gikk kaldt nedover ryggen da jeg leste din fødselsopplevelse. Det fikk meg virkelig til å reflektere over hvor skjørt livet er og hvor utrolig heldig jeg var som fikk min datter skrikende til brystet mitt rett etter endt fødsel. Dine tanker rundt din opplevelse var utrolig sterke og jeg unner deg virkelig at historien endte godt. Du har all grunn til å være sinnsykt stolt (som du selv skriver) over nydelige Lilja. Det lyser stolthet av hvert blogginnlegg med Lilja, og det er en glede å følge dere! Lykke til med svangerskapet og etterhvert neste fødsel. Jeg følger spent med som fast leser!

    8. Så flott skrevet! *APPLAUS* 😀
      Synes du er tøff som skriver om hverdagen jeg!
      Jeg er ofte innom deg å titter, og skriver selv om hverdagen “de positive tingene”.
      Jeg har å nå begynt å slette innlegga mine når de er 2-3mnd gammel, pga av at når de blir eldre at folk ikke kan google seg fram om dem og finne info og bilder.
      Så hverdags innlegg ang mine barn sletter jeg etterhvert, synes det er helt ok.
      Klart det blir jo som en dagbok denne bloggen, kjekt å se noe tilbake igjen på men man har bildene på data og backup og man klarer å huske ting 😉
      Desverre er det MYE jantelova der ute, du skal ikke tro du er noe og ikke minst snoskere fra kommunen.
      Så lenge man ikke henger ut andre, så synes jeg at folk skal få lov å blogge om akkuratt hva dem vil!
      Stå på Rachel, og lykke lykke til med graviditeten <3

    9. Fint innlegg! Synes du har veldig fine grunner til å blogge:) skiller seg tydelig ut fra de som blogger for oppmerksomhet. Denne bloggen er ordentlig koselig å lese:) og ekstra artig å følge Liljas utvikling da hun er like gammel som min 2. Datter. Var på maimødrene forumet med deg, og har fulgt med en stund før det:)

    10. Heii!:)
      Leser bloggen din vær dag og synes det du skriver om prinsessa di er såå koselig å lese om:)
      Har ei lita ei på 1,5 år selv å synes det er spennede å lese om hvordan deres hverdag er:)
      Kommer absolutt til å fortsette å lese bloggen din og ihvertfall nå som du venter nr.2:)
      Klem fra Christina og Dina på heimdal:)

    11. Hei, jeg har fulgt bloggen din siden Lilja ble født, fant en link på babyverdens forum, og har siden vært hekta;-) Jeg hadde også en tøff fødsel til en livløs gutt som hadde vært uten puls i fire minutt, og det var godt å lese om noen som hadde opplevd noe av det samme. håper du vil fortsetter å blogge i mange år framover!

    12. Elin: det er jo så forferdelig når noe slikt skjer. Heldigvis for både meg og deg så gikk det bra med oss og barna 🙂 Skal nok ikke se bort ifra at det blir blogging en stund til nei 😉 Føler meg jo ikke SÅÅÅ gammel!! 😛

    13. Utrolig bra skrevet! Har fulgt med på bloggen din siden høsten 2009. Og jeg husker enda som det var i går da du skrev innlegget om at Lilja var født, uten liv. Husker at tårene kom frem. Stå på videre! Jeg gleder meg til å følge deg og Lijla videre, samt den lille i magen 🙂

    14. Syns du har en kjempefin blogg! Og du legger hverken ut for mye eller for lite privat. Syns du har kjempefin balanse. Jeg leser den fordi jeg også ble mamma til ei lita jente kun dager før deg,og fødslene våre og tida etterpå var ganske like. Syns det er kjempespennende å følge liljas utvikling i forhold til min jente (ganske så lik utvikling å forresten:) og det du skriver om er inspirerende!! Fortsett sånn:)

    15. Hei! Syns du har en kjempeflott blogg. Ble selv intervjuet i forbindelse med den artikkelen og kom opp i en liten notis på siden. Men jeg syns det var brudd på presseetikken i forbindelse med den artikkelen. Denne journalisten ringte meg og sa hun skulle skrive en artikkel om mammablogger, så jeg føler ikke hun var 100% ærlig med meg. De hadde jo allerede bestemt hva slags vinkling denne saken skulle få, og den var jo ikke så positiv. Etter å ha jobbet sammen med journalister i mange år, så vet jeg at det der ikke er noen god måte å drive journalistikk på. Håper de var ærlige med deg siden du var i hovedfokus!
      Uansett, så føler jeg at de som legger så vekt på det med bildene ikke har skjønt helt hvordan tid vil lever i med sosiale medier… Føler at det blir en litt “bestefaraktig” måte å se tingene på. Så lenge man er oppegående og intelligent som du så absolutt virker, så skjønner man hva slags bilder og historier som man bør dele og ikke. Stå på. Jeg syns du gjør en kjempebra jobb!

    16. Camilla Marie: hei 🙂 Takk det samme! Ja, jeg leste om deg, eller, dere ! 🙂 hun sa i tlf at hun skulle lage et innlegg om mammablogging. Jeg spurte før ejg sa ja om hvordan de hadde tenkt å vinkle saken. Da svarte hun at det kom til å bli en debattaktig sak, hvor både datatilsynet og diverse andre skulle si sin mening om saken. Jeg synes det ble lite meninger fra oss som mammabloggere, og veldig mye faglig. Det var jo vi som fikk støyten. MEN jeg har ikkebrydd meg så mye om det. Stort sett er folk positive, og de jeg har snakket med i ettertid, har vært veldig positive og åpne om saken. OG jeg tror at de som reagerer sterkest er de som er litt eldre, de som ikek er på facebook og de som ikek skjønner verdien av slike medier. Altså slike bestefarskikkelser 😛
      Ha en fiiiiin helg :D:D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg