Vi er i dagens utgave av Adresseavisen

Det er PAPPAFRIHELG, og det betyr at hele familien har tid sammen 🙂 Vi har spist en god frokost, og selvfølgelig lest dagens Adresseavis. Jeg og Lilja fikk æren av å både være på første siden, og inne i avisen. Der er det “hu mor” som har skravlet om det å være en mammablogger. Tema har vært i media en stund, og hvorfor velger så mange å legge ut bilder av barna sine på nett, mens andre ikke deler noen ting.

Jeg er av den som mener at “alt etter rimelighetens grenser” er OK.

Jeg har valgt det selv, og Lilja kommer til å forbli ei “offentlig jente”. Hun har vært det siden hun lå i magen, siden hun kom livløs til verden og tilbringte flere dager på sykehuset, gjennom spedbarnstiden, og nå videre inn i “jente” livet. Ja, for hun begynner virkelig å bli ei skikkelig jente. …av den STA typen!
Hjelpes, hvordan skal dette gå!?

STA i en alder av 9 måneder…. what did I do wrong?  -eller kanskje hu bare er som “mora si”.


Lilja storfornøyd med klærne mamma har kjøpt på Pomp De Lux party. Sommerlige!
(….selv om her it rondheim øser det ned. MILDT SAGT!!!)

Da bærer turen til IKEA, City Syd og oppdrag gåstol til Lilja.

Ha en FLOTT dag 🙂

Link til Aftenpostens innlegg finner du HER

28 kommentarer
    1. Syns det er ganske søtt at du legger ut bilder av lille jenta di : ) Det viser jo at du er stolt over henne og at hun betyr utrolig mye for deg : ))!
      Stå på videre : ))!

    2. Du skriver at du har valgt det selv, videre at barnet ditt kommer til å forbli en “offentlig jente”. Hvorfor i alle dager skulle du ville at barnet ditt skal være ei offentlig jente?? Synes dine uttalelser og handlinger vitner om liten kunnskap om hva som rører seg på internet og de ringvirkningene dine valg kan ha for ditt barn senere i HENNES liv pga av de valgene DU har gjort for henne.

    3. Carina: Jeg synes det er flott at mange har andre meninger om dette enn hva jeg har, og det at jeg har valgt for datteren min at hun er offentlig, er mitt valg frem til hun kan velge selv. Jeg deler det jeg er stolt av, ikke det jeg tror hun vil skjemmes over, men når hun er såppas stor at hun skjønner at bildene er av seg selv, så skal hun selvfølgelig få velge selv. Hun vokser opp i en mediaverden, og internett er kommet for å bli. Alle mødres ønsker er vel å beskytte barna sine, og mitt er det samme, men jeg ønsker ikke å overbeskytte henne. Jeg er stolt, deler bilder, og står for det 🙂 Valgene jeg tar med å dele søte, smilende, glade og familierellaterte bilder ser jeg ikke på som et negativt valg jeg gjør for henne, men som en mor som deler sin kjærlighet for sitt barn. Rachel 🙂

    4. Synes det må være opp til hver enkelt å bestemme hvor mye en skal offentliggjøre i media, og synes du tar gode valg i forhold til hva du legger ut av Lilja:) gledelig nyhet at du skal bli tobarnsmor, blir litt å holde hendene opptatt med, men det virker det som du liker godt så det blir nok bare stas:) gleder meg til å følge bloggen videre:) you gooo girl!!!:)

    5. Elin: takk for det 🙂
      nysgjerrig: hehe..takk for det 🙂
      Anonym: godt å høre 🙂 Jeg føler jeg har energi til to nå, så hvorfor ikke 😉

    6. Du gjør hva du vil frem til hun er myndig, men du viser liten respekt ovenfor barnet ditt ved å eksponere henne med bildene du legger ut. Syns du heller bør prøve å ivareta hennes privatliv, eller hva? Litt trist hele saken egentlig da den bærer preg av en mor med et behov for å “oute” seg selv med sitt barn i fokus. Får håpe det ikke har noen konsekvenser. Lykke til videre med familie og svangerskapet!

    7. Vet du, jeg har blitt avhengig av bloggen din 😉 Må innom hver dag å se om du har lagt ut nytt innlegg. Jeg blir så glad av å lese bloggen din!
      Og hadde jeg vært Lilja 😉 så hadde jeg vært kjempe stolt og glad over det du hadde skreve om meg og de utrolig herlige bildene. Stå på du Rachel!! Du er en inspirasjon!

    8. Op: først vil jeg bare si det, at hvis mitt mål hadde vært å “oute” meg selv, hadde jeg nok heller valgt å legge ut bilder av meg selv. Det er sant at man skal ta vare på privatlivet, men glade bilder føler jeg er for å deles. Det er mye som ikke blir delt, og som aldri vil bli delt. For min del handler det om å dele erfaringer, og det å være stolt. Det kan ofte fremstå som fasade bygging, men det er nok fordi man inne deler de indre tankene, bakdelene eller nedturene. Håper du og andre med denne meningen ikke setter alle oss mammabloggere under samme bås 🙂

    9. En koselig blogg å lese, da jeg er mor selv 🙂 Det jeg lurer på er om du ikke føler du deler litt vel mye? Tenk hvor mange som ser deg, kaster ett blikk på deg, og vet “alt” om deg.. Uten at du en gang har lagt merke til at noen ser på deg. Jeg hadde ikke likt følelsen av å gå rundt å føle at alle “ser meg” uten at jeg vet hvem som ser. -Dårlig forklart, men du skjønner vel ca budskapet. Det er ikke ment som kritikk, det er noe jeg lurer på når det gjelder blogging, og spesielt når det ikke bare er seg selv en utleverer.

    10. I artikkelen sier du at grensen går ved nakenbilder. Du har da vitterlig lagt ut nakenbilder av henne fra Thailandsturen?

    11. Guttemamma: Jeg skjønner hva du mener, og ja, til å begynne med så var det rart. Men som du sier selv, så vet ikke jeg at dere “kjenner” meg, så fremt at noen sier det til meg, eller glor ekstra mye. Jeg blir like overrasket hver gang når noen sier de leser/har lest bloggen min, og 100% av de konfrontasjonene har vært positive. Folk er stort sett positive, og synes det er koselig å følge oss. Jeg er til vanlig en hektisk dame, og har i tidligere år hadd liten tid til både familie og venner, og mange føler derfor at de fortsatt kjenner meg gjennom at jeg forteller hva jeg gjør. Mange spørr meg hva det gir meg; og for meg er dette en form for dagbok. Men nei, jeg føler meg ikke beglodd. Jeg tror at 60% av leserene mine er mødre eller gravide som interesserer seg for det jeg skriver/følger med på Lilja/graviditeten, 30% er venner og familie som følger med på hva vi gjør og utviklingen til Lilja, og de resterende 10% gjør det av ren nysgjerrighet – som feks alle de som “måtte” lete opp bloggadressen min etter denne artikkelen for ås e hvem “hun der” egentlig var, og om det var så ille…Det er nok ytterst få blogger som kun blogger alene om seg selv, altså bloggeren, og jeg tror ikke jeg er av den værste sorten når det kommer til blogging av andre. Da mener jeg bilder av feks Lilja, Familie, Venner, Andres unger osv..Rachel 🙂

    12. hs: Det stemmer 🙂 Det har selvfølgelig blitt litt mer hud på sydenbildene, det skulle bare mangle. De bildene jeg la ut mente jeg selv ikke viste noe mer enn man burde vise, men jeg skjønner at du stiller spørsmålet, og har gått gjennom bildene, og fjernet de jeg mener er “på kanten”. Takk 🙂

    13. Du er super, og Lilja er super, du er en helt fantastisk mamma, venn og menneske. Jeg ville vært stolt over å ha deg som mor. Det er klart du vet ikke hvem Lilja blir når hun vokser opp, men hun er et produkt av deg og R, og om hun blir like hjertevarm og empatisk som deg så kommer hun til å være stolt over måten du bærer denne bloggen på.
      Folk må gjerne være kritiske, men hvor lenge har dere fulgt bloggen? Og hvordan kan dere i såfall si at denne bloggen blottlegger? Det er for oss som er faste lesere en selvmotsigelse. Vi vet bedre!
      klem fra Ingrid og meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg