Svangerskapspenger Innvilget

Da jeg kom hjem fra ferie, lå det endelig brev i posten fra NAV om at jeg har fått innvilget Svangerskapspenger..

GENIALT!

Litt om Svangerskapspenger for den som måtte lure:

Svangerskapspenger kan gis til friske gravide kvinner som ikke, eller bare delvis, kan fortsette i sitt arbeid under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Svangerskapspengene beregnes etter de samme reglene som for sykepenger. Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må slutte i arbeid. Det gis ikke svangerskapspenger for inntekt over seks ganger folketrygdens grunnbeløp.

Svangerskapspenger kan maksimalt utbetales frem til tre uker før fødselen. Krav om foreldrepenger ved fødsel må settes fram.

 

Så da kan jeg jobbe litt mindre med god samvittighet !

Jeg har blitt mye flinkere til å ikke løfte så tungt. Ryggen begynner å bli vond, og får ofte kynnere når jeg løfter eller jobber for tungt. Synd men sant, så er det 80% løfting og lemping i jobben min, så jeg kjenner selv at jeg ikke klarer å yte 100%, selv om jeg så gjerne skulle!

Jeg gjør fortsatt som før, men med svangerskapspengene kan jeg sette inn en person ekstra for å hjelpe meg å yte 100% + at jeg kan få slappet av litt hjemme også (har jo fri på torsdager)

Synes svangerskapspenger er genialt for de som ikke er syke og som ønsker å jobbe, men som synes det er litt mye med 100% – men som likevell ønsker å jobbe 100%.

 


2 kommentarer
    1. Svangerskapspenger er vel egentlig forebeholdt gravide som ikke kan være på jobb fordi arbeidsgiveren mislykkes i å finne alternative arbeidsoppgaver som er mer “gravidvennlige” enn de vanlige. Ikke for gravide som faktisk kan være på jobb… ?!? Men da tar du kanskje ikke ut vanlig lønn heller? Blir vel noe annet når man er sjef selv..

    2. Hehe, det som sto i teksten jeg skrev i innlegget var ordrett det som sto i brevet jeg fikk fra nav. Så lenge arbeidet er for tungt, krevende, stressende for den gravide, spiller det ingen rolle hvor mye arbeidsgiver prøver å tilrettelegge.. da er det umulig, og dermed ikke arbeidsgivers feil. I mitt tilfelle er jeg min egen sjef, og har ingen mulighet til å legge alt ansvar over på noen andre, og i og med at jeg ikke er syk i den forstand, får jeg svangerskapspenger, slik at jeg kan sette inn andre personer til å gjøre det tyngste arbeidet, så kan ejg konsentrere meg om drift, ansatte, bestillinger osv 🙂 kjempesmart:) Men nå skal det jo sies at jeg jobber 150% til vanlig da, så jeg kommer meg ned på 100% med denne løsningen.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg