Ukas Escape..

Det er rundt det kaotiske middagsbordet torsdag ettermiddag at beslutningen om å ta med meg alle ungene alene på hytta blir tatt. Jeg er usikker på om det var et svakt eller desperat øyeblikk, men tur ble det, og det samme kveld. Så mens Lilja var i bursdag, Fiola og Linus rullet rundt hylende på kjøkkengulvet og Filip sang for full hals på trampolina, pakket jeg baggene, og fylte bilen til randen. Ja, for selv om man er en rutinert “i farta pakker”, blir det mye når man i tillegg skal ha med seg tre sykler, barnevogn og uteklær til så mange småtroll.

Da klokken nærmet seg en time etter ordinær leggetid, var Rema 1000 Flatåsen første stopp. Selv om barna har planleggingsdag i barehagen, betyr jo ikke det at arbeidsoppgavene mine gjør seg selv, så barna ble med på en fellesrunde på jobb før turen gikk videre. Når frukt og kjølevarer var bestilt, kunne vi endelig vende snuten mot Lofjorden. Jeg var kanskje en smule optimistisk da jeg trodde jeg kunne holde fire unger våkne i en time i bil så sent på kvelden, for til tross for kjeks, allsang og andre bestikkelser, sovnet de i tur og orden.

Med fire trøtte sutreunger, vogn, klær og mat, fikk jeg omsider kommet meg ned den jørmete åkeren i mørket, og inn på hytta. Da hadde de selvfølgelig våknet, og var i sine fulle fem den neste halvtimen, før døgnklokka slo inn, og alle sluktnet på sekundet.

Morningen etter startet som den alltid gjør: med et pang! – og resten av dagen ble slik den skulle bli. Full av latter, smil, tårer, sutring, masing, opplevelser, sang, bløte klær, skitne unger og kos.

Blant tang, skrot og steiner fant vi et mekka av krabber og tanglus, som vi eksporterte til et “nytt og bedre liv” inne i en boks. Med full forståelse for fangenskap, fikk de bare være inne i boksen til leken var over, og til de hadde fått smake på de ferske blåskjellene vi nettopp hadde knust til dem. De skulle vist bli høvdingkrabber i sitt neste liv..! 

Vi “tømte” også brygga for småstein og kongler, for det er sannelig gøy å kaste ting i vannet..!

Gjengen har levert på alle plan. Og foreløbig har vi hatt det som plummen i egget. Krangling og høyt støynivå er vi vant til, og helgaturen som alenemor gjør også godt for samvittigheten. Vi har alle godt av en timeout fra hverdagens mas i byen, og koble ut med frisk luft og andre gjøremål på landet.

I dag er det storm, så jeg er spent på hva dagen bringer..!

Mammsen & gjengen!

2 kommentarer
    1. Hei. Jeg venter mitt tredje barn og eldstemann er fire år. Jeg har stort ønske om fire barn, men vi får se når tredje har vert i familien en stund.
      Men jeg ønsker å vite mer om det å ha fire barn, altså hvordan det er i hverdagen, hvordan dere får det til å gå rundt med alt. Hvor mye og gjerne mer tips til ukeshandling som er litt økonomisk men at barna får spise sundt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg