På seiltur med små barn.. (del 1)

Da var vi vell hjemme igjen fra en magisk uke på seilbåt i Kroatia. Minnene er mange og bildemengden er tilsvarende. En uke uten pc, blogg, jobb, og minimalt med telefon har gjort godt for kropp og sjel, men nå er jeg klar for å oppdatere dere om turen vå, og kanskje trigge noen til en litt annerledes ferie neste år… Mange har fulgt oss på snap, og fått en liten smakebit av hvordan vi har hatt det, mens andre venter kanskje i spenneing på hvordan det er mulig å ha med seg fem små barn på seilbåt..? Hvordan er det å leve så tett på hverandre, og  hvem styrte båten? Hvordan gjorde vi det med mat, hvilke plasser har vi besøkt, osv.

Turen hadde fi fått i julegave av foreldrene mine, som ønsket å ta med seg barn og barnebarn på ferie for å feire sølvbryllupet deres!

For ett år siden dro pappa og Robin til Kroatia på seilkurs. Her var de i en uke, og kom hjem som skippere begge to, noe som tilsier at de kan kjøre båt opp til 50 fot. Altså ganske så stor..Mamma og Pappa har leid båt med venner tidligere, og hadde mer erfaring enn oss andre, og kunne gi oss oppgaver underveis på turen. Pappa og Robin styrte skuta, og ordnet med seilene, mens vi andre var mannskap. Ombord på båten var vi 7 voksne og 5 unger opp til 6 år.

Vi tok fly fra trondheim lørdag kveld, og ankom Kroatia 3 timer senere. Direktfly er topp! Reiseveska var pakket med tegnesaker, rugsprø og baconost, egne vannflasker og litt godis. Filip hadde blitt med foreldrene mine noen dager tidligere, så det å reise med “bare” tre virket egentlig litt for lett.  Heldigvis hadde vi onkel Håkon og Heidi med oss på ferden, som kunne ta over og underholde noen av ungene når vi trengte en powerpause.

Tre spente små klare for tur..!

Vi landet i Split, og kjørte 15 min til båthavna i Trogir. Her hadde mamma og pappa, Filip, Ronja og Frøya allerede innstallert seg på båten, og tok imot oss med ost og kjeks. Kroatia kunne by på hetebølge og 35 grader kl 23, og møtet med lugaren ble varmt og hett. Båten, som hadde fått navnet “Lady Bug 1”,  var en 48 fot Seilbåt av merket Beneteau Oceanis 2017 modell. En veldig fin båt, med 4 lugarer og soveplass på “stua”. Totalt var vi 12 stk.

Etter frokost på båten, rigget vi oss klare til å ta fatt på vår første utflukt. Vi skulle seile videre til “Bol”, på øyen Brac. På veien stoppet vi for å bade midt på vannet, og det var sannelig både spennende og litt skummelt. Lilja kan å svømme, mens Filip er under læring. Ellers er alle ungene ekstremt glade i vann, og lot seg ikke be to ganger når det kom til bading. Vell fremme på Bol tok vi “dingien” (…gummibåten) inn til stranda slik at ungene fikk leke ifra seg litt.

Her ankret vi opp for natten, og mente det var en luftig plass å sove. Denne natten blåste det opp til storm, så det ble en actionfylt natt da ankeret løsnet og drev båten utover på sjøen. Vinden var sterk, og alle voksne ble stasjonert på dekk. Ungene ante fred og ingen fare, og sov seg gjennom det hele. . Heldigvis hadde vi to beroligende skippere med oss (pappa og Robin), som tok det hele med knusende ro, og fikk oss trygt gjennom natten. Ankeret måtte opp, vi tøffet litt videre, og måtte ankre opp inne ved havna. Konklusjonen ble at det ikke var spesielt  lurt å ankre opp på plasser uten noen form for ly for vinden. Morgenen etter var det skinnende sol igjen, og turen fortsatte.

Turen gikk videre til Palmizana like ved Hvar.

Under seilingen ble ungene stasjonert med hver sin voksen, eller nede i lugarene. Noen ganger med redningsvet, andre ganger uten. De badet stort sett med vest eller armringer, og var alltid under oppsyn. Vi hadde regler ombord om hvor de hadde lov til å bevege seg når vi seilte/kjørte. Vi hadde snakket mye om det før vi dro, og barna hadde god forstelse for “faren” vannet har.

Her var det fult inne i den bukten vi opprinnelig skulle ankre opp, men hadde superflaks og møtte på en veldig grei fyr i bukten like ved. Her fikk vi perfekt plass på blåse, like ved egen strand og i ly for sjøens bølgebrus. Her ble vi i to netter, og fikk badet og kost oss veldig. Her var det også muligheter for å gå over fjellet og ta taxibåt til Hvar (tok ca 15 min å gå). Turtelduene benyttet seg av muligheten til å komme seg bort fra fem skrikerunger, mann brann og høne pøne, og fikk oppleve en av Kroatias mest populære byer, nemlig Hvar. Her tok også vi turen med taxibåt (…ca 15 min med båt og kostet rundt 60 kr pr pers).

Ungene hoppet etterhvert fra båten, fikk saltvann i øynene og dukket under vann. Båten ble til “hjem”, og badetøy ble vårt “eneste” plagg.

Ronja hadde med seg svane fra Ebay, som sannelig ble populær…

Storesøster og Lillebror <3 Lilja har oppført seg eksemplarisk på tur, og vært til god hjelp med de minste. .

Mer fra turen vår kommer i morgen! 😀