Når mamma leker frisør..

Det skal ikke stå på gøyale påfunn når det kommer til barna. For ikke så lenge sidne, hadde Filip eksprimentert med saks i barnehagen, og vips så var luggen borte. For å prøve å spare ut noe av håret igjen, har vi derfor latt være å klippe gutten i en god stund, og resulterer i en enorm hårmanke. Filip mente nå at det var på tide å dra til frisøren, men siden vi da var på hytta, og han ikke orket å kjøre bil fordi han skulle bade, lurte han på om ikke jeg kunne være frisør. “Mamma, du klippa jo pappa, så da kan du klipp mæ”.. Hvor fornøyd pappaen var kan kanksje diskuteres, men for all del, jeg lar meg jo ikke be to ganger når man kan spare inn en frisørtime – som i mine øyne er relativt overpriset når det kommer til en simpel “barneklipp”.

(det skal sies at vi har kun vært på “drop in” på ukjente salonger, og da har vi betalt 400 kr for en barneklipp…! )

Men HVORDAN skulle vi ta fatt på dette frisørprosjektet?Jeg googlet meg frem til alternative friyrer, men Filip hadde det helt klart. Han skulle ha “sånn oppover sånn og nedover sånn der” – så viste han med med hendene. Jeg skjønte med en gang hva han mente, men synes at youtubevideoene jeg fant var alt for avanserte. Så da ble det freestyling..!

Håret til Filip er ganske så langt, og er veldig tykt. . . og det å skulle gå løs på det med barbermaskin var kjempeskummelt! Så med en halvsliten saks fra hytteskufen og pappsen barbermaskin, ble det da en sveis på gutten etterhvert. Og som han var MEGAFORNØYD med selv..! – og det var jo det viktigste. ..!

Midt i klippingen og nesten ferdig 😀

Underveis i prosessen insisterte han på at jeg måtte ta bilder av han, slik at han kunne få se hvor langt jeg hadde kommet. Han synes det tok alt for lang tid, og var i et lite menutt inne på tanken om å bare klippe den ene siden, fordi det var litt kjedelig å sitte stille.. Heldigvis kom vi til enighet, og håret forsvant sakte men sikkert.

Min lille storgutt <3

Klippeprosjektet ble en suksess for denne gang, og en fornøyd Filip elsker håret sitt….

R.

8 kommentarer
    1. Hva mener du er riktig pris på en barneklipp? Og hvor mange minutter ville du ha satt av til det om du skulle ha kalkulert pris?

    2. Anita: Nå er ikke jeg noen prisekspert, men de plassene vi har dratt innom på drop in feks, har vi måttet betale 400kr for en klipp. Det synes jeg er for dyrt for en barneklipp. Rundt 30-40 min, 200 kr er kanskje mer overkommelig.. ?

    3. Salongen skal betale husleie og sosiale kostnader og ikke minst en anstendig lønn til frisøren med 4 års utdanning. Da kommer man ikke langt med 200-lappen… Hadde du orket å jobbe for så lite i timen?

    4. Anita: i halvtimen, det vil si 400kr timen, og 3 ganger så mye som både jeg og mine ansatte har.. så ja, hvis mans setter det på spissen er det greit betalt i for å klippe noen i 30 min:) men nå var jo jeg uenig i prisene i utgangspunktet, så skjønner jo at dere som er frisører ønsker betalt for jobben.

    5. Ja, frisører ønsker lønn for jobben og jeg kan ikke dy meg, må kommentere dette. Er drittlei av å forsvare prisen på den billigste håndverksjobben. Hele klippeprisen går ikke rett i lomma på frisøren. Om en frisør tar inn 400 kr/t har han ei lønn på ca 152kr/t. Ingen kan leve av det. Tviler på at du og dine ansatte ha 133 kr/time. Det er en tredel av 400. 152 kr /time blir lønna om det er kø hos frisøren og hver halvtime er opptatt. Statistisk sett har vi 35% dødtid. Vi betaler 25% mva. Oppå lønna kommer ca 40% i avgifter, yrkesskadeforsikring, pensjon, bedriftshelsetjeneste, feriepenger etc. I tillegg betaler vi husleie, datakostnader, strøm, tlf og diverse andre driftskostnader. Det regnestykket går ikke opp. Vi er vel også de eneste håndverksutøvere med redusert pris til barn og pensjonister. Barneklipp hos oss koster 420 inntil 12 år. Blir så frustrert når jeg skjønner at folk ikke vet hva vi holder på med, får litt inntrykk av at vi driver hobbyvirksomhet. Mulig jeg begynner å bli “hårsår”. men dette gjentar seg veldig ofte. Klarer ikke å la det bare gå. Det kan vel virke som flisespikkeri å henge seg opp kritikken av prisen på barneklipp på en blogg, men det traff en nerve. Igjen
      Ann

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg