Mestringsfølelse hos barna..

Jeg hadde telt dagene. 35 dager hadde jeg kommet til. I 35 dager hadde jeg gått tilbake med Lilja i snitt tre ganger per kveld/natt, i tillegg til å amme Linus tilsvaarende ganger. På mine 5 timers dyrebare nattetimer, hadde jeg vært oppe av senga mellom 3-8 ganger, hver natt. Jeg var lei. Robin hadde prøvd å ta over stafettpinnen, men uten hell. Jeg følte meg rådvill, og hadde i grunn prøvd det meste. Med årene har jeg opparbeidet meg en ekstrem tålmodighet når det kommer til barna, men etterhvert som nattesøvnen blir mindre og mindre, og dagene bare blir mer og mer krevende, begynner også tålmodigheten å si stopp.

Lilja er den av barna som er den flinkeste til å legge seg. Noen ganger står hun opp, og er tørst, må på do eller bare trenger en kos. Og det får hun til en viss grad. Inn i mellom er det helt ok å krype opp i fanget mitt bare fordi hun trenger en ekstra mammakos, eller litt alenetid. Det synes jo jeg også bare er koselig. Men ikke hver dag. Det begynte å gå over til at jeg ble sint. Unødvendig sint, på et nysgjerrig utforskene barn. Jeg måtte finn en metode som fungerte for oss alle, som var tydelig nok for både voksne og barn.

Jeg følte at jeg måtte tenke nytt. Vi hadde prøvd med belønning, men det varte kun perioden med premie, så vart det over. Jeg syntes ikke at det å sove i sengen sin kvalifiserte til å dra på kino hver uke, og trengte et nytt verktøy, tips eller en plan. Det var da jeg ble tipset om STJERNEDRYSS fra Sjarmtroll.no, – en motivasjonskalender men hensikt i å inspirere til glade dager, delta i daglige gjøremål, og legge grunnlag for gode vaner.


Da vi mottok vår første stjernedryss, var det stor ståhei i heimen. Dette er en tavle med medfølgende stjerner i rød, gul og grønt, samt et brett med gjøremål og oppgaver. Disse er magnetbaserte, så klistres direkte opp på tavla, og taes enkelt av igjen. Her kan man også kjøpe med en tusj, dersom man har andre oppgaver eller mål man ønsker å jobbe med. Den røde stjernen indikerer at “har du glemt noe? Bedre lykke i morgen”. Dden gule indikerer “Bra! Godt jobbet. Med litt mer innsats klarer du lett å få en grønn stjerne”, og den grønne betyr “Supert!Fantastisk. Fortsett med den gode innsatsen”.

Lilja ELSKET konseptet, og ville starte allerede samme dag. Og med intensjonen om at dette skulle bli noe spennende, morsomt, lærerikt og ikke minst varig, begynte vi med enkle oppgaver. Lilja valgte de fleste oppgavene selv, med en liten styringshånd fra meg, og for å gjøre det hele litt overkommelig, valgte vi noen gjøremål hun allerede mestrer, noen hun kan hvis hun vil, og sist men ikke minst sove i sengen. Så var det dette med belønning. Selve kalenderen i seg selv var stas, og Lilja er en konkurranseinnstilt person, så det å se mestringen ville nok vært en mer enn bra nok premie for vell utførte stjerner, men for å trykke litt ekstra på der vi ønsket en forbedring, avtalte vi at dersom over halvparten av stjernene på alle punktene var grønne, skulle hun få overnatte hos oss. Nå skal det sies at ungene aldri får sove i sengen vår, og det er ekstra stas når de får lov til det, så premieforslaget ble godt mottatt.

Mandag morgen i forrige uke startet hun, og kunne nesten ikke vente med å legge seg den dagen. Avtalen var at alle stjernene skulle settes på som det siste vi gjorde den dagen, og at kun EN stjerne måtte vente til neste dag. Vi måtte se hva natten bringte med seg.

Vi hadde snakket om at dersom hun sto opp for å går på do, drikke, trengte en kos eller hadde noe å si, så skulle hun få lov til det, men da måtte hun gå tilbake på rommet sitt selv. Hun kunne også få ha døren litt oppe hvis hun ville det. Dersom hun sto opp, men insisterte på at vi måtte bli med henne, slo seg vrang, eller ble sur, –  og dette skjedde mer enn to ganger, rykket hun ned til gul stjerne. Her skulle hun få en advarsel før hun rykket ned, for å gjøre oppmerksom på hva som gikk “tapt”. Dersom hun dette skjedde mer enn to ganger, rykket hun ned til rød.

De to første dagene ble det gul og rødstjerne, men så skjedde det noe. Den tredje dagen var hun ikke ute av sengen en eneste gang, og jeg våknet av to gnistrende øyne utenfor sengen min på morgenen. “Mamma, kordan farge på stjerna får æ i dag??” Det lyste av henne. Hun viste svaret, men ville jeg skulle si det. Hun var så stolt. “GRØNN” svarte jeg. Jeg rakk så vindt å fortelle henne at hun hadde vært superflink, før hun hadde løpt tilbake til rommet for å sette på stjerna si. Den GRØNNE stjerna!!

Uken fortsatte, og vi har ikke sovet så godt på lenge..! – takket være Stjernedryss –

Sjekk ut: Sjarmtroll på facebook

I dag skulle premien mottas, og det var ei stolt frøken som krøp under dyna mi i kveld.

Nå er hun klar for å ta fatt på nye utfordringer, og vi skal prøve å bytte ut noen av oppgavene hun har full score på.

Vi har formulert teksten til bildene til det som passer til oss, og forrige ukes oppgaver var disse:

Sove i sengen sin, Pusse tenner selv, vaske hendene før hvert måltid, hjelpe til med småsøsken, spise frukt og grønt i matpakken og/eller middag, og kle på seg selv (inneklær og yttertøy før bhg, og til leggetid). Ja, det er selfølgelige ting, og ikke noe man nødvendigvis skal ha en belønning for. Vi føler vi har prøvd det meste, og synes foreløbig at det å se på flere oppgaver samtidig bidrar til at det negative også ønskes positivt fra barnes side. Kalenderen må tilpasses hver enkelt, og med tusjer man lett kan vaske av, er det lett å tegne/skrive egne oppgaver.

Sjarmtroll.no er utvikler av stjernedryss og flere unike aktivitetsprodukt til barn, og nå får dere Stjernedryss kalenderen til 15 % ved bestilling på facebook HER ved bruk av kodeord “Rachel” (send melding på facebooksiden med bestilling). Jeg liker også disse aktivitetsbøkene godt, og synes slike ting er veldig flott å gi bort i gave. De kommer i 2 pk, så her kan man dele opp i feks to gaver. En gave som gir litt mer mening og som samtidig gir barnet utfordringer og lærdom. Disse kan ogs¨bestilles hos sjarmtrollforhandler Cathrine.

Du kan også VINNE en stjernedrysskalender på min instagram-profil @rachelhauan

//sponset//

3 kommentarer
    1. Hei! Har du mye “little mountain”-klær som du skal selge? Jeg ønsker å kjøpe til jente, gjerne str aom du har fra fiola. Si ifra om du har en liten klespakke i dette merke 😊

    2. Ingenting med selve innlegget å gjøre, men jeg må fortelle at det var hyggelig å se bilde av deg , Robin og Linus med teksten “Vann – en naturlig start på livet” på fødestua på St. Olavs 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg