Tips til dåp, – og vårt dåpsbarn!

Søndag 22 mai ble vår kjære lille Linus August døpt i Havstein Kirke. Vår fjerde dåpsbarn, hvor tre av dem er døpt i denne kirka. Samme kirke som jeg er døpt i, konfirmert i og som vi giftet oss i. Foreldrene mine har også giftet seg her. Det ble en fin sermoni, og dåpsbarnet oppførste seg så og si eksemplarisk. Etter kirka ble det middag og kaker hjemme hos oss i #VillaRachel.

Når det kommer til dåp så er det mange som lurer på så mangt. Er det riktig å døpe barna? Skal man velge en annen kirke enn den man sogner til? Hvem skal man ha som faddere? Og hva er en gudmor? Hvor skal man ha selskapet? Hjemme eller i et lokale? Servering eller ikke? Hvor mye mat trenger man? Hvem skal man be? Hva kan man ønske i gaver til dåpsbarnet? Hvor mange kaker trenger man? Skal man lage bordkort? Hvordan skal man lage dåpsinvitasjonene og takkekort? Hvordan skal man dekke bordet? Etc..

Spørsmålene om denne dagen er mange, og etter å ha gjort dette noen ganger, kan jeg ihvertfall dele mine erfaringer med dåpen.


Stolte foreldre til dåpsbarnet Linus August som har på seg en “familiekjole” som moren til Robin laget da hun ble mormor for første gang.

Vi har valgt å døpe barna fordi vi selv er døpt, konfirmert og gift i kirka. Det er også en slags tradisjon som jeg synes er fin å holde på, og er åpen for at barna heller kan melde seg ut av statskirka dersom de har et ønske om det senere i livet. Min formening er at det er vanskeligere å melde seg inn enn ut som ungdom/voksen.

Valg av kirke er i utganspunktet en enkel sak, da man alltid sogner til en kirke i nærheten av der man bor. Når det kommer til dåp så kan man kostnadsfritt bytte til en annen kirke man ikke sogner til, men her har kirken begrensede plasser til de som kommer utenfra tilhørighetsområdet. Det er enkelt å mede seg oppt il dåp, noe man i disse dager gjør over nettet. Hos oss er Lilja døpt i en annen kirke enn de tre andre, rett og slett fordi vi ikke viste at det gikk an å bytte til “vår” kirke, som alltid har vært Havstein.

Når det kommer til faddere så er det mange som har sine årsaker til de man velger. Vi har vært fast bestemt på at de som velges til faddere ikke bare skal være tilstede under dåpen, men også ha muligheten til å følge barnet på livets vei, være en støttespiller, og ha en interesse for barnet i seg selv. Vi har valgt faddere vi stoler på, og som vi føler har evnen til å ta fornuftige valg dersom det skulle ha skjedd noe med oss som foreldre. Vi har mange av de samme fadderene på alle barna, rett og slett fordi vi føler at det har vært riktig. Vi synes det er viktig for barnet at en fadder er en person som også skal stille til konfirmasjon og bryllup, og være en person barnet skal se på som nær. Det er kun Linus av våre barn som har Gudmor, og her valgte vi mormoren hans.


Presten, foreldre, dåpsbarn, søsken, Gudmor og faddere

Det er vanlig å be inn til mat etter dåpen, så her har vi alltid bedt inn til middag, kaffe og kaker. Vi har invitert gjestene hjem, noe som er helt topp dersom man har plass til alle. Vi har vært mellom 25-30 stk hver gang, inkludert barn, så det har gått helt fint. Her er det også vanlig å leie et lokale på en skole, et idrettshus, en kantine, etc. Når det kommer til mat, så har jeg alltid laget maten hjemme (..med god hjelp av familien). Vi har servert forskjellige gryter i alle dåpene, og denne gangen valgte vi Biff Stroganoff gryte med ris, salat og foccacia brød. Og med en gryte laget av rundt 5,5 kg rent kjøtt ble det nok til alle, og litt til. Oppskrift på gryten kommer i et senere innlegg dersom det er av interesse. Vi pleier å ha “buffet”, slik at vi setter frem alt på kjøkkenet, så kan alle forsyne seg selv. Vi serverer brus fra store flasker og blander mugger med saft til barna. Her er det Robin som er “drikkesjef” og sørger for at glassene er fulle. Store flasker får ned kostnadene på matbudsjettet, og jeg ser ingen grunn til å svi av mer enn nødvendig! Når maten er ferdig, har jeg alltid alliert meg med noen som hjelper til å ta av bordet og få alt inn i oppvaskmaskinen, mens jeg setter frem kaffeserviset på samme plass som middagsbuffeten. Da sparer man også litt tid/penger på oppdekking og servering 🙂 Kaker: Som regel har jeg bakt en del selv, og den nærmeste familien har bakt. Det har vært en grei ordning, men denne gangen spurte jeg om fadderene kunne bake, så jeg kunne konsentrere meg om maten. Det endte i fem kaker og cupcakes (vi var totalt 30stk, hvorav 10 barn ). Kakene vi hadde denne gangen var: Oreokake, Sjokoladekake, Verdens Beste, Ostekake, IS-ostekake og Cupcakes.  Det ble selvfølgelig mer enn nok!

Dekking av bord er et kapittel for seg selv. Jeg er ofte ubestemmelig i lang tid, og synes plutselig alt og ingenting er fint. Det ender ofte opp veldig enkelt, men her er også erfaringen at det enkle er ofte det som også ser best ut. Man trenger ikke bruke en formue i blomster, når man kan bruke det som årstiden byr på, eller tenke litt alternativt. Man MÅ heller ikke ha lyserosa eller lyseblått, men kanskje heller velge en farge man kan bruke i huset senere.


Bordet ble dekket med servietter og lys i bl¨åtoner kjøpt på KID, ecualyptusblader og en bukett blomster fra Mestergrønn og hvitveis.

Hvem ber man inn til dåp? Her er det litt ut ifra hvor stor familie osv man har, men vi har alltid bedt kun den nærmeste familien + faddere m/fam. Og med nærmeste familie så mener jeg at vi ber barnets besteforeldre, oldeforeldre, onkler, tanter og søskenbarn. Her er det selvfølgelig med følge/familie.

Og hva kan man ønske seg? Noen har det klart hva de skal gi eller ønske seg til dåp, mens andre ganger kan det være greit å komme med ønsker. Barna er heldige og har alltid fått veldig mye fint til dåpen sin. Denne gangen fikk Linus blant annet skrin for å legge “min første tann” og “min første hårlokk”, sølvbestikk til barn, sølvbelagt drikkekopp og bestikk til barn, sparegris fra Georg Jensen, Navnepledd (som nå alle barna har fått av fadder Sonja, og i forskjellig farge), penger (som ble puttet rett på sparegrisen!), aksjer, skinnteppe med inngravert fødselsinformasjon(bilde kommer) og sølvje til bunad. (bilde av gavene kommer). Andre tips kan være: smykker, fødselstavle, spikkekniv med inngravering, smykkeskrin eller “boken om meg”.

Når det kommer til innbydelser så er jeg ganske så enkel av meg. Med Lilja så gikk jeg “all in”, og lagde alt fra bunnen og styrte veldig. Med nr 2, 3 og 4 har det vært av enkleste sort, så jeg har laget en kollasj i et bildeprogram, bestilt det som et vanlig bilde hos feks Japan Photo, og betalt rundt 50 kr for alle invitasjonene. Dette er en helt suveren måte å gjøre det på, både til innbydelser og takkekort. Et tips er å bestille disse samtidig, så slipper man dobbel frakt, dersom man ikke skal bruke et bilde fra dåpen.


Invitasjonen jeg lagde ble slik. Bildene er tatt hos Minneskrinet.no

t.v: Presten og Gudmor Anne Lise, t.h: Dåpsbarnet med faddere Ronja, Håkon, Zelia & Sonja, og gudmor Anne Lise.
 

Både vi og dåpsbarnet hadde en flott dag, og starter nå på neste kapittel av livet.

Klem Mamma Rachel

6 kommentarer
    1. Hei. Veldig fint dåpskort. Lurer på hvordan du har fått til den transparente tekstboblen i midten, håper på raskt svar:) Lina

    2. Hei Rachel! Lekker dåpsinspirasjon! Hvordan har du fått til den transparente tekstboksen på invitasjonen ? lina

    3. PERSONLIGE GAVER FRA PLEDD.NET
      Er du på jakt etter en helt spesiell gave til en liten en?
      Enten det er en barselgave, dåpsgave, bursdagsgave eller julegave.

      Da har jeg en god nyhet til deg.

      Pledd.net spesialiserer seg nemlig på nettopp personlige gaver.

      Vi har flere alternativer til personlige og unike gaver og jeg skal selvfølgelig gi deg et innblikk i utvalget.
      JEG HAR LYST Å STARTE MED DISSE NYDELIGE OG PERSONLIGE BABYPLEDDENE:

      De leveres med navn, fødselsdato (også klokkeslett hvis ønskelig), vekt og lengde.

      Vil du ha en dedikasjon på pleddet, så er det mulig å få opptil 20 tegn.

      Pleddene er laget i 100% økologisk bomull, er allergitestet og måler 70×100 cm.

      De finnes i flere ulike utførelser/farger og alt dette gjør at pleddene blir helt unike for hver enkelt liten eier.

      Dette er et meget anvendelig pledd, som kan brukes både i vogn, seng, som krabbeteppe og f.eks. på reise.

    4. PERSONLIGE GAVER FRA PLEDD.NET
      Er du på jakt etter en helt spesiell gave til en liten en?
      Enten det er en barselgave, dåpsgave, bursdagsgave eller julegave.

      Da har jeg en god nyhet til deg.

      Pledd.net spesialiserer seg nemlig på nettopp personlige gaver.

      Vi har flere alternativer til personlige og unike gaver og jeg skal selvfølgelig gi deg et innblikk i utvalget.
      JEG HAR LYST Å STARTE MED DISSE NYDELIGE OG PERSONLIGE BABYPLEDDENE:

      De leveres med navn, fødselsdato (også klokkeslett hvis ønskelig), vekt og lengde.

      Vil du ha en dedikasjon på pleddet, så er det mulig å få opptil 20 tegn.

      Pleddene er laget i 100% økologisk bomull, er allergitestet og måler 70×100 cm.

      De finnes i flere ulike utførelser/farger og alt dette gjør at pleddene blir helt unike for hver enkelt liten eier.

      Dette er et meget anvendelig pledd, som kan brukes både i vogn, seng, som krabbeteppe og f.eks. på reise.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg