Motivasjonsnivå…

Påskeferien er over for denne gang, og jeg sitter igjen med gode minner fra påska 2016. Etter en uke på hytta, er det alltid godt å komme hjem, og starte hverdagen igjen, og slik kanskje mange andre tenker, er det tiden for en ny start. Med ekstra god mat og kos i påska, føles kroppen klar for å sette inn sommerstøtet, og motivasjonen er på topp.

Jeg har funnet frem kostholdsplanen min, og hodet har alt planlagt hvordan dette skal utarte seg. Med en vektnål som peker høyre enn noensinne, og en kropp som nærmer seg 30, har jeg rukket å bli frustrert , sint og lei meg, men samtidig klart å vri følelsene over til å bli motivasjon. “du er din største fiende” er ord som jeg ofte tar meg i, og må snakke meg selv til fornuft for å ikke gå i gamle feller. Jeg håper og tror at det ikke bare er meg som er frustrert over kroppen, og gjerne skulle ha sett forndringen i går, og at tålmodigheten ofte er en utfordring. Jeg har født fire barn på 4,5 år, og jeg er klar over at kroppen har forandret seg, men også fast bestemt på at den ikke nødvendigvis trenger å være slik. Og når det kommer til å motivere meg selv, er jeg nok flink til å “hakke på meg selv”, før jeg har all motivasjon i verden til å klare målet jeg har satt meg.

Det jeg synes er vanskelig, er å holde motivasjonen oppe… og det kan vi kanskje hjelpe hverandre med?
(sjekk ut en ny app som er nevnt lengre ned i innlegget)

Denne gangen har jeg satt meg et langsiktig mål, men også et kortsiktig, slik at det skal bli litt morsommere å jobbe hardt. Jeg har børstet støv av kostholdsplanen jeg fikk da jeg skulle ned i vekt etter Fiolas fødsel, og fylt kjøleskapet med sunn og riktig mat. Den største forandringen skjer på matsiden, men trening vil også bli en større del av hverdagen. Planen er at jogging skal bli min beste venn, og at kroppen sakte men sikkert begynner å respondere til nytt kosthold og mosjon. 

Disse første dagene etter påske var selvfølgelig motivasjonen på topp, og jeg hadde virkelig gledet meg til å ta med meg Linus på joggetur, men som småbarnsmor må man ofte bite i det sure eplet å innse at ikke altid ting blir slik man planlegger dem. Ofte oppstår det uforutsette ting, og sykdom er en av mine “hat tilfeller”. Det er selfølgelig ikke barna jeg blir irritert på, men situasjonen. Jeg blir oppgitt over at “noen” alltid spolerer gode intensjoner, og får meg til å gå to skritt tilbake. Denne nye gode starten ble til en inneuke med to syke små. Fiola har fått bronkitt, og Linus er tett og hoster..Planene om lange turer og sol i kinnene måtte vente.. De fikk ikke være utendørs, og på toppen av dette fikk hunden vår nyrestein, og må mest sannsynlig opereres i morgen. Da er det min jobb å sortere ut tankene, og vri situasjonen over til løsninger og motivasjon.

..og med en overivrig kropp og motivasjon for å oppnå målene mine, er jeg klar for årets første joggetur i kveld.

Mitt første mål er å gå ned 4 kg på 80 dager. For mange kan det virke som mye på kort tid, mens for andre er dette en enkel sak. For min del er det overkommelig, men kun hvis jeg trener og spiser riktig. Jeg må jobbe mye hardere for kiloene nå, enn det jeg måtte tidligere, og det var null problem etter fødsel 1 og 2, mens nr 3 og 4 har vært tøffere. Ellers har jeg mål om ytterligere 3 kg fra juni til november, men her er hovedmålet å kunne føle meg i mitt livs beste for innen jeg fyller 30 år en 13 november.. En stram og sunn kropp går foran antall kilo..  Fremgangsmåten ligger i mat og trening, og ingen andre drastiske tiltak.. Det skal gjøres på skikkelig måte, med svette og tårer.

….og for å i det hele tatt klare å gjennomføre en joggeøkt, må jeg ha musikk. Disse sangene er NOEN av de som er på joggelista mi:

Følg meg tettere på instagram @rachelhauan og Snapchat rachelhauan

Bli også med å motivere hverandre gjennom å legge ut bilder av din trening eller motivasjonsfaktorer i appen GOBI. Dette er noe av det samme som snapchat, men som gir deg muligheten til å poste til samme story. Søk opp “Treningsmotivasjon” og se mine bilder her, og add dine egne, så blir vi et lite “comunity” med treningsmotivasjon! 🙂 (dette er ikke sponset)

 

4 kommentarer
    1. Hehe, som å lese det jeg selv har skrevet ;’D jeg er også SKIKKELIG motivert på treningsfronten nå, og har aller mest lyst til å ut å jogge, spille fotball, squash, Cageball og trene styrke NÅ. Men han her er straks 2 uker… Må jeg vente 6 uker med alt? 🙉 Hvordan er det å jogge så tidlig tro? *utålmodig* aldri hørt om den appen, men den skal jeg laste ned med en gang 😀

    2. Er så motivert til og trene etter to uker med influensa. Bare synd hosten henger i. Men så fort den blir borte skal jeg trene og jeg gleder meg såå masse. Ha en fin kveld fine deg <3
      // Benedicte

    3. Anonym: Hehe nei, 80 dager ja.. Skulle du klart der på 8 dager må du sultes og tømmes for det du har i tarmene, og en løsning som ikke vil vare. Jeg er ute etter en forandring som endrer kroppen min, ikke bare magesekken.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg