Middagsplanlegging på budsjett Uke 4 (+oppskrift)

Siste uke i januar er her, og det nye året er allerede godt i gang. Flere har enda ikke fått lønn etter desember, så lommeboka er rimelig skrapet! Men mat må man ha, så da er det jo greit med noen små tips på veien. I månedsskiftet januar februar er det flere varer som går både inn og ut av sortiment i butikk, så nå gjelder det å se etter gode kupp. Her er det spesielt kosmetikk, hygiene og vaskemidler man kan kuppe til 50 % (..gjelder så langt beholdningen rekker). Det er også siste uke med flere kampanjeprodukter, så har du noen favoritter, er det kanskje lurt å kjøpe litt ekstra.

Tips: Sørlandschips KRISP før kr 31,50 – NÅ: 15,75 kr.

Ukens Middagsplan ser slik ut:

Denne uken har det blitt en del “lettvint” middager, siden formen til mor i huset ikke er på topp, og lillebror ser ut til å stortrives i magen, til tross for at han allerede er “på overtid” i forhold til de andre tre barna vi har, og er estimert mye større enn dem. Barna har fått velge, og noen ganger er det helt greit å være litt rundere i kantene. Jeg er ikke bekymret for verken vårt eller barnas kosthold, så her er et tips til en rask middager som barna EEELSKER!


Pølsegrateng: her kan man variere med hva man har i. En perfekt RESTE MIDDAG. Feks så kan man bytte ut ketchup med hvit saus som man enkelt lager fra bunnen med smør, hvetemel og melk. Pølsene kan byttes ut med skinke, rester fra kjøttkaker, karbonader, fiskekaker osv, og grønnsakene varierer med det vi har i kjøleskapet. Vips får man en relativt billig middag. Det ble ca 50 kr for denne middagen til 5 personer. Ingredienser: pølser 8 pk kr 25, makaroni hel pk 12,70kr, ost fra kjøleskapet ca 8 kr, blomkål fra forrige ukes innkjøl = 0kr, Potetmos fra skuffen (egentlig ca 5 kr i butikk) + ketchups ca 3 kr for det vi brukte.

Ukeplanleggeren jeg har laget kan dere få tilsendt på mail hvis ønskelig. Send mail til [email protected] (NO)

Jeg lager meg en oversikt over hvilke middager vi skal ha, gjerne litt videre inn i neste uke, slik at jeg kan planlegge langt frem i tid. Her har jeg alltid tatt en runde i skuffer og skap før jeg skriver listen, slik at jeg har litt peiling på hva vi har fra før, slik at vi kan bruke noe av det. Deretter går jeg inn i “Middag og innkjøp” og skriver opp hva vi skal ha, samt hva vi må kjøpe for å klare å lage denne middagen. Videre markerer jeg “kjøp” med rødt, og skriver disse inn i Handlelisten til høyre. Skal man feks bruke rømme til flere middager enn en, ser man lett om man trenger to bokser eller om det holder med en. Når middagene er ferdig skrevet og satt opp i handlelisten, fyller jeg inn med andre nødvendige ting i hverdagen. Har under går brød, frukt & grønt, det som eventuelt skal skje ekstra, hygiene, vaskeprodukter osv. Her er det lett å spare noen kroner på å se litt fremover. Man kan også lage seg en kolonne på “snart tomt”, i tilfelle man kommer over noen kupp i butikken som man bør kjøpe denne uken, og ikke vente. Som feks når det er tilbud som går ut før neste handling. Nå har det vært priskrig en stund på frukt & grønt, og man har kunnet kjøpe feks druer røde til bare 11 kroner.. da kjøper jeg selvfølgelig 3 kurver og ikke 1… vips noen kroner spart! ! – og kan eventuelt droppe noe av den andre frukte jeg tenkte å kjøpe.  


Denne handlelappen kom seg på
1141,75 kr – og da har jeg IKKE kjøpt roser og bind som står på lista. Hadde jeg gjort det hadde jeg likevel vært innenfor budsjett på 1250 kr.

På ukens innkjøpsliste står det blant annet 10 * smoothie. Barna elsker det, og jeg synes det er greit å la dem få en slik i matpakken inn i mellom, eller til barne-tv. Jeg vil tipse dere om at nå har Rema 1000 kommet med sine egne smoothies som koster UNDER 10 kr. Barna har smakt alle, og de faller virkelig i smak, noe jeg også tror at våre kunder har erfart, da vi har solgt over 500 stk den første uken de ble lansert.

SUKSESS hos de små!


Våre småtroll <3

Håper dere fikk litt inspirasjon til å starte med budsjett, eller fortsette med en allerede god trend! 🙂


Rachel

 

 

 

13 kommentarer
    1. Genialt! Vi venter nummer tre og ble inspirert av deg for lenge siden med ukeshandlingen og planleggingen så sjekker alltid innom for nye tips ! Sparer både tid og penger – gull verdt !
      Ungene her elsker også
      Smoothiene, til tur, utålmodig før middagen, lokkemat som dessert ved mye tull ved maten og til lørdagsgodt! Hvordan er Rema sine kontra ellas sine? De er jo så naturlige de fra ellas!
      Et annet spørsmål, har rema 1000 fått “godtet” fra kidly i sortimentet sitt ?
      Du er en ekte inspirasjon 🙂

    2. Hei! Kan jeg spørre hvor du har kjøpt de lammeskinnene i ikeastolene? Det så ut som en genial løsning!! Originaltrekket er så stygt og dessuten krymper det i vask🙈

    3. Marianne: jeg kjøpte de “fake” variantene fra IKEA. Tror de koster rundt 175 kr stykket, så da er det grei pris på en cover up 😛 de blir jo skitne med barnefingre uansett:D

    4. Stine m: så bra 🙂 takk for det! 🙂 Smoothie fra Ellas blir utmeldt fra Rema 1000, dessverre. Men erstattningen er veldig veldig bra! De har de samme kvalitetsmerkene (økologisk, Be-BIO-01 EU/ikke EU jordbruk). 100 % frukt selvfølgelig 🙂 Vi har en rosa og en rød pose som jeg mener er fra kidly i butikken. .

    5. Hei. Holder det virkelig med 2 kartlegger melk og en juice for hele uka? Vi er to voksne og tre små, og vi bruker sikkert det dobbelte 😁 inspirerende å lese om middagsplankegging og ukeshandling 😊 Lykke til med innspurten på svangerskapet 👍

    6. Elisabeth: Hei 🙂 Ja, store kartonger holder så lenge vi ikke skal ha middager som inneholder mye melk (feks lasagne) . Da kjøper vi mer 🙂 Barna er veldig glad i vann, så de har egen flaske i kjøleskapet som de forsyner seg fra når de er tørste, så da går det lite. I grunn kun til frokost evt kveldsmat og helg 🙂

    7. Elsker disse innleggene dine med mattips hver uke!! Savnet de sånn da du gikk ut i full jobb igjen etter permisjonen med vesla;-)
      Masse lykke til i uka som kommer! Krysser fingrene for deg!

    8. Herlighet så flink du er! Jeg prøver så godt jeg kan å planlegge, men gir opp etterhvert siden det er så tidkrevende. Burde absolutt ikke gjøre det, siden man sparer så mye på det. Sunnere blir man også. Jeg lurer sånn på hvilken gråfarge dere har i tvstua ? Vi har samme farge på sofaen som dere og det såg ut som om fargene passet godt ilag 🙂

    9. Hei Rachel! Så flink du er! Gratulerer med den lille<3 Du, med tanke på at du har født før termin alle fire gangene - har du noen triks for å få igang fødselen som du vil dele med oss? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg