Gravidbilder og svangerskapsuke 37..

Svangerskapets snart 40 uker har gått temmelig raskt, og med kroppen godt plassert inn i uke 37, begynner det meste å falle på plass. I hvert fall det jeg føler er det mest nødvendige i den første tiden, så får alt det andre komme sånn etter hvert. Med barn nummer fire på vei, skulle man nok tro at dette med fødsel var noe man ikke tenkte så mye på, og at fordi man har gjort det tidligere, ikke har så mange bekymringer, spørsmål og tanker som kanskje førstegangsfødende har. Joda, fordelen min er at jeg vet hva jeg går til, og hvilke “forskjeller” jeg må kjenne etter på kroppen, jeg vet hvilken smertelindring jeg ønsker, og kan nok si at jeg kjenner kroppen min godt i en fødselssituasjon.. Robin vet sine “oppgaver” når tiden er inne, og er klar over at kortene mine ligger tett til brystet før jeg faktisk skjønner at det er noe på gang. Likevel er tankene mange, og jeg jobber iherdig med å ikke skremme meg selv, ikke lese alt for mye, eller gå i panikktilstand.


Bilde tatt hos Titt Melhuus

Svangerskapet har gått raskt, men likevel føles det ut som en evighet siden vi fant ut at familien skulle bli større. I løpet av dette og  tidligere svangerskap har jeg fått ta og føle på ulike svangerskapsplager, og har blant annet kvalme, lavt blodtrykk, jernmangel, carpal tunnel syndrome, vann, bekkenløsning, isjas plager, hjertebank, migrene, utslett, og svangerskapsforgiftning på listen min. Heldigvis ikke alt i samme runde, men føler nå at det blir godt å la kroppen få komme tilbake til det normale.

Med en smule glimt i øyet, litt humor og mye uhøytidelighet ble mage foreviget hos Titt Melhuus. Kropp er kropp, og jeg er stolt av å ha slike bilder i fotosamlingen min. Magen er noe helt spesielt, og puppene og rumpa som følger med, samt det lille ekstra både her og der er helt topp. Det bor en skatt her inne <3


Gravidbilder tatt hos Titt Melhuus

Til tross for en aktiv baby som elsker å ha beina langt inn under ribbeina mine, og leke akrobat til alle døgnets tider, er det mest koselig å kjenne bevegelsene til babyen vår. Jeg synes det er fascinerende å se hvordan kvinnekroppen klarer å bære frem noe så vakkert og unikt, og setter veldig pris på at jeg straks blir firebarnsmamma. Jeg prøver å holde fokus på premien som venter, og har et realistisk bilde til tiden etter fødselen. Jeg er så utrolig spent på hvordan han ser ut, og hvordan han er i forhold til de andre. Jeg gleder meg til å titte ned på en sovende baby på brystet mitt, og jeg ser frem til koselige sofastunder med amming og tv-kos. Jeg gleder meg til alle fasene, men alt til sin tid. Først ut er fødselen!

Ikke alt er en dans på roser og slik det bli fremstilt på instagram. For et fåtall skriver jo om hemoroider, blødninger, ryggsmerter, utslett, etter rier og hormonsvingninger i tiden etter fødselen. De fleste legger vekt på alt det koselige, og det er jo flott det. Men et tips på veien til dere som er førstegangsfødende er å lese litt om tiden etter fødselen. Jeg er spent på hva de tre siste ukene vil bringe. Forrige svangerskapskontroll endte med bekymringsmelding fra legen om å ta det helt med ro, og tenke på kroppen og ikke minst barnet. . Fra å ha en relativt lavt blodtrykk på 100/60, hadde det steget til 140/90, noe som tydeligvis ringte i noen bjeller hos legen, og kom med en aldeles så liten befaling. Jeg skal tilbake rett over helga, og forhåpentligvis har jeg roet meg ned de siste dagene, slik at babyen fortsatt har det greit i magen. Jeg er ingen tilhenger av å bli satt i gang, og håper at kroppen kan ordne med fødselen selv denne gangen også. Ja, jeg har tidligere blitt både strippet og vært til modnings og fødsels akupunktur, og må si at jeg har best tro på at det første fungerte, så fremt det blir gjort til riktig tidspunkt – altså ikke lenge før aktuelle termin. Jeg skal holde dere oppdaterte!

Termin er 5 februar, men når tror DU at lillebror kommer ?

 

Klem fra Rugemamma

18 kommentarer
    1. Jeg tror 8. 🕶 Lykke til med fødsel! Går nok supert! Her var fødsel en pain, nummer to bedre og nummer tre en “lek” :’D

    2. Du ser knallbra ut 🙂
      Elsker bloggen din! Fortsett med å være den flotte personen du er!
      Lykke til med siste innspurt av svangerskapet!

    3. Herrefred så flott du er!! Har bare lest bloggen din en drøy måned, men liker veldig godt det jeg leser. Så blottet, ærlig og naturlig. Ikke noe dikkedarier. Lykke til med fødsel!! 😄 Hilsen snart 3-barnsmamma ☺👸👦👦

    4. Du ser helt fantastisk ut, Rachel! Ingenting er så fint som en gravid mage 🙂
      Jeg er 18 år og har ingen barn selv, men liker veldig godt bloggen din. Har fulgt dere i flere år. Alltid like koselig å lese om hverdagen deres. Du skriver så ærlig og fint! 🙂

    5. Åh du ser jo helt nydelig ut! <3 Dere er så fine sammen! Fikk min Filip rett for du fikk din...:) Jeg fant bloggen din gjennom en #filip hastagg 😂☺️☺️ Synes det er så koselig å lese om hverdagen deres! Du skriver på en naturlig og ærlig måte! Masse lykke til med tiden fremover! Og takk for alt du deler :)) hilsen stolt to barnsmamma ✌🏼️💙💚

    6. Anonym: Det er mannen i mitt liv og som jeg synes er den herligste og nydeligste mannen på jord, så hvorfor ikke 🙂 Vi er foreldre sammen, og vi har vært to om å lage babyen vår <3 Vi har da heldigvis hver vår smak på mannfolk, så du får finne deg en etter din smak;)

    7. Hanna: takk for det 🙂 Det blir fantastisk når du selv skal bli mamma 😀 Alt til sin tid, så du har god tid enda! 🙂 de fleste av mine venninner har 1 barn, mens jeg har snart 4.. så det er ikke alle som har hastverk 😉

    8. Fantastisk blogg og utrolig kjekt å følge deg. Jeg har en gutt som er født nesten samtidig som deres nr.3. Har du gått over /før termin med de andre? Var fødsel nr.2 “bedre” om man kan si det?
      Fantastisk fine bilder og lykke til frem til fødsel☺
      Monica

    9. Dokke ser smashing ut begge 2👍😃 jeg har komme til uke 31 og ser ut som en hvalross i forhold😜 tipper du får en liten aprilsnarr unge jeg😄 1.feb er dagen👍 lykke til med innspurten!!!!!

    10. Haha aprilsnarr unge i februar:) hihihihi
      Der slo gravidseniliteten inn:) hahaha E så gale…..
      Men tror fortsatt på 1.feb

    11. Det er så mange som bare kommenterer for å kommentere, og faktisk ikke mener det dem skriver – derfor synes jeg det er så viktig at jeg forteller deg at du er en slik blogger som gjør at man faktisk får lyst til å kommentere og dele fra hjerte. Måten du skriver på og bildene du tar fortjene langt mer lesere enn det du har i dag, og jeg skulle ønske at du en dag havner på toppen av topplisten i Norge. For DET fortjener du! Mange klemmer i fra meg, og du – husk, aldri gi opp!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg