Svangerskapsuke 27

Jeg skulle ønske jeg kunne startet innlegget med å si at tiden flyr, og at termin nærmer seg med stormskritt. Dessverre så er status en litt annen i skrivende stund, og følelsen av et stillestående svangerskap er til å ta og føle på. Jeg er verken sengeliggende eller alvorlig syk, barnet har det helt topp og målingene er slik de alltid har vært på denne tiden av svangerskapet. Et lavt blodtrykk, lave jernverdier, svimlende fokus, en uvelkommen bekkenløsning og isjas plager er det som setter meg ut av spill, begrenser meg, og får humøret til å svinge.. Når det kommer til meg, så er det en ting som er helt sikkert, og det er at når jeg begynner å føle meg unødvendig, u effektiv, ikke tilstrekkelig nok eller begrenset, nei da blir jeg ikke spesielt kul å ha med å gjøre. 

Beskjedene om at jeg må ta vare på meg selv, lytte til kroppen og tenke på tiden etter svangerskapet begynner å innhente meg, noe jeg ikke liker. Etter flere beskjeder om å ta det rolig, uten å høre spesielt godt etter, har jeg begynt å kjenne min egen medisin. .Ryggen fungerer ikke, og for å være ærlig så er kanskje ikke et firebarnsintervall på 4 år uten tvillinger til å anbefale. . Spesielt ikke med en relativt utfordrende jobb, alt for mange hobbyer og ting på agendaen. Den sa stopp. Uansett hvor mye topplokket vil og har lyst, så henger ikke resten med. Altså, ryggen henger ikke med. Fra å være energisk og i toppform til å føle meg som en 80 åring kan jeg love deg forskjellen er stor, og frustrasjonen i heimen er til å ta og føle på.

Med tusen ting på planen og ikke minst baller i lufta har jeg måttet bite i det sure eplet, og innse at jeg ikke klarer like mye nå, som jeg kanskje skulle ønske uten kul på magen. Jeg har kommer til svangerskapsuke 27, og denne luringen gjør meg sannelig litt begrenset, slik at jeg må tenke alternativt for å ikke gå helt av skaftet. Det skal være litt “mamma” igjen til de som trenger meg på ettermiddagstid også, så riktige prioriteringer i disse dager er så absolutt viktig. Prioriteringer som gjør at jeg tilfredsstiller arbeidsplassen, meg selv og ikke minst hjemmebane. Dagene skal med andre ord fylles, men med riktige ting, og ikke til randen. .

Uten spesielle avhengigheter som følge av graviditeten, eller annen merkelig oppførsel dersom man ser bort ifra hormonene som har begynt å dukke opp og irritasjonen over ryggsmertene, føler jeg at jeg er relativt normal gravid. Kroppen vokser utover på de plassene den skal og vektpila har bare en retning. Klærne mine har jeg nok en gang bannet over, og de høyeste helene har jeg for lengst gitt opp. I mine tre tidligere svangerskap har jeg i grunn ikke følt på den vaggende følelsen, men som jeg nå begynner  skjønne meg litt mer på. Jeg får fortsatt til å ha både en, to og tre barn på fanget, og magen går fremdeles under spisebordet. Jeg klarer fortsatt alle mine hygieniske oppgaver som å barbere meg selv, men holder ufrivillig pusten når sokkene skal på. Jeg har gått fra å hate magens og kroppens utseende til å akseptere at den er normalt stor og blir større, og faktisk synes at den er ganske så fin. Jeg har fortsatt den samme følelsen som jeg hadde i de andre tre svangerskapene når noen begynner å snakke om fødselen, og jeg er som før innstilt på en naturlig fødsel uten noen form for hjelpemidler. Navnet på lillebror i magen er nesten bestemt, og han har sannelig rukket å bestille sin første sydentur..


Tankene rundt det å bli firebarnsmamma begynner å svirre rundt, og spørsmålene til meg selv begynner å bli mange. Neida, jeg er ikke bekymret, men sorteringen av tanker må begynne. Selv om tiden per i dag står stille, er det 3 måneder til termin, og i mellomtiden skal vi har julerush i butikken, delta på utallige julebord og juletilstelninger, på kjærestetur til London, lage julestemning, julekaker og julepynt med barna, feire jul her i heimen med over 20 inviterte, være faddere i dåpen til tantebarnet mitt Frøya, og til slutt sørge for at alt er klappet og klart til lillebror melder sin ankomst i månedsskiftet januar februar.

Foreløpig har vi ikke annet enn noen klær, og en vognpose. Vi ga det meste videre da vi trodde vi var ferdige med småbarn for en stund etter Fiola, og har i grunn ikke rukket å tenke på hva vi kunne tenkt oss til denne krabaten. Time will show..!

Klem Rachel

 

 

    

 

8 kommentarer
    1. Bare så du veit det, e du om mulig, ennå finer gravid gangen her😍 Du e superflink arbeidsgiver, superflink mamma, superflink venn, og ikke minst superflink kjæreste❤️
      Du e nok allerede en stor inspirasjon for mang der ut, og æ beundre alt du gjør.
      Ælske dæ babe, forever & ever<3

    2. Faktisk så kan jeg med hånden på hjerte si at jeg skjønner deg, det er ikke noe kult at hode vill så mye mer en hva kroppen klarer, snedig at det blir sånn😊 Du kan få litt av blodtrykket mitt så kan vi møtes på midten👍🏼😂. For ryggen så kan jeg STERKT anbefale noen runder til kiropraktor, det hjalp meg mye, hva en stund der jeg ikke klarte å gå over stuegulvet… Men noen runder til kiro så vart dere mye bedre👍🏼😊 badekar på kveldstid er også noe som hjelper☺️ 12-13 uker igjen til mål, og julen kommer til å fly forbi som tidligere😊 Sender deg en klem<3

    3. Kjempe fin kjole😊 Hvor har du kjøpt den? Og jeg må si meg helt enig med kjæresten over her! Det er utrolig beundringverdig alt det du får til! Lykke til med resten av graviditeten😊

    4. Så utrolig flott du ser ut! Stå på! Du er veldig inspirerende! Jeg venter nå 3 mann, noe som kom litt som et sjokk. Men jeg må bare si at å lese bloggen din var med på å gjøre meg mer rolig. Du hvitmaler jo ikke det å ha tre tette barn, men likevel blir jeg beroliget av å se at du tilsynelstende takler det så fint 😊Og at du venter 4 mann 😊 Det får meg til å føle at jeg kommer til å mestre det også. Så tusen takk for at du er så ærlig og inspirerer så mange som jeg er sikker på at du gjør 😊

    5. Lena: takk for det 🙂 og gratulerer med kommende nr tre. Alt blir jo hva man gjør det til, og alle må ha noen humper i veien.. slik er det bare 🙂 Innstillingen er viktig!!:D 😀 lykke til videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg