Med strikkepinner som avslappning..

En av de tingene som jeg begynte med da jeg ble gravid med Lilja, var å strikke. Det gikk ikke nødvendigvis så veldig kjapt, og ble ikke alltid slik oppskriften tilsa, men ønsket om å kunne bidra med et hjemmelaget plagg i ny og ned var der. Og som man har lært i oppveksten, og kanskje av erfaring, gjør øvelse mester. Ja, noen mester skal jeg ikke si at jeg har blitt, men etter fire graviditeter og både gutter og jenter inn i flokken, har jeg dristet meg på mer og mer avanserte plagg, og funnet ut at dette er min form for avslapping. Skal jeg ta “fri” og gjøre noe for meg, så er strikking min måte å koble ut fra omverdenen på. Akk, det hørtes litt gammelkjerring ut, men thats life. Kroppen nærmer seg 29 år med stormskritt, og jeg må kanskje bare innse at det er slike merkelige hobbyer som inntar huset med årene. Jeg hadde et blaff av “sy galskap”, men det skal sies at det var ikke noe for meg. Jeg følte ikke at jeg hadde tid til å lære meg det godt nok…! Og tid trenger vi ikke snakke noe mer om. Mangelvare!

Men så er det jo det da vet dere, at når man blir ivrig, litt rastløs og skal ha ting gjort kjapt, så er det ikke alltid at ting blir gjort ferdig. Så for at all denne strikkingen ikke skal være for gjeves, og bidra til ferdige produkt, må jeg av og til ta meg i nakkeskinnet og være streng.  Når påbegynte prosjekt tipper fem stk, er det på tide å fullføre noen… noe som kan være ûberkjedelig, spesielt om plagget har ligget såpas lenge at det barnet du i utgangspunktet strikket det til har vokst ut av denne størrelsen. Ja, og da tenker dere kanskje at det er flott for meg som stadig vekk produserer nye barn? 😛 Hehe.. joda.. men guttebasser er da ikke like kule i rosa heldresser, er de vell? Så noe ferdigstilles og legges i gaveskuffen, og vips så hadde jeg i hvert fall en julegave eller barselsgave laget med kjærlighet (..og litt bannskap).

De to siste prosjektene som er ferdigstilt er disse to, og jeg må si meg fornøyd med mine første gensere strikket på denne måten. Det at armene kunne vært lengre, at vrangborden burde vært strikker tettere eller at popcornene trenger øvelse er en annen sak. IM FINISH! – og nye prosjekter kan påbegynnes! !

Genser med mønster fra “Baby Sandnes Garn” Hefte 1415 modell nr 5. Strikket i str 3 mnd, med fargene i oppskriften (Babyull Lanett). Synes armene ble korte, så ville strikket dem litt lengre enn oppskriften.Strikket som genser og ikke jakke. Brukte restegarnet til tøfler og sokker. 



Popcorngenser fra Pealas, strikket i a
ngora from Pickles (www.pickles.no). Denne er strikket i str 1 – 3/4 år. Shortsen på bildet er fra Little Mountains og kan kjøpes blant annet HER, og skoene er fra Lindex (kun i butikk)

 

For øyeblikket er det et “friprosjekt” på gang..så tiden vil visa hva det blir og om det i det hele tatt blir noe å vise frem!

 

Klem fra kveldens strikkemamma !

 

5 kommentarer
    1. Flink du er Rachel! Akkurat begynt på mitt første prosjekt, men kjenner allerede at skuldrene heiser seg opp til ørene og så blir jeg vond og stiv. Har så lyst til å begynne å strikke! Tips til god sittestilling?

    2. Marianne: For øyeblikket er det ikke noen gode sittestillinger for min del… men synes det er deilig når man har noe bak hodet/nakken 😀 da slapper i hvert fall jeg av mest! Og om du ikke har strikket mye før, ville jeg ha begynt med noe enkelt, så du ikke blir stiv og støl i skuldrene fordi du konsentrerer deg for mye..!

    3. Hei, kjempe fine strikkeklær! Har du oppskriften på tøflene? De var bare super søte 🙂 klem fra Line

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg