..”i kveld skal jeg legge meg tidlig!”

Nå som hverdagen har begynt og sommerferien er over for min del, er det nye prosjekt på gang. Jeg er tilbake i 100 % jobb, og har utallige prosjekter i luften. Det er ikke bare bare å flytte inn i et nytt hus, å tro at alt ordner seg selv.  Neida, her er det plannering av tomt, innkjøp og planting av hekk og hageplanter, maling av hus, og innredning av kjeller som står på tapeten. Samtidig prøver vi så godt vi kan å hjelpe til med å ordne opp i barndomshjemmet mitt som ligger bare et steinkast unna, slik at foreldrene mine kan selge det. . . Så har man alle de andre tingene som bør, skal eller må gjøres. Når skal man liksom få tid til alt? Vi stiller med dårlig odds når mammsen er i full jobb, i tillegg til at det er barnehagefri. 

..mest av alt, når skal jeg få tid til å sove??

..bildene, bloggen, strikkingen, syingen, boklesingen, bakingen og puslingen i det nye huset, har måttet vente. Ja, for å ikke snakke om sovingen. Akk.. hvordan er det egentlig å få sove ut? Jeg kan nesten ikke huske hvordan det er å våkne med vond rygg, fordi man har sovet for lenge. Eller det å få sove en hel natt uten at noen vekker meg eller trenger meg. Det er nesten litt kvalmt å tenke på, at noen klager over å bare ha sovet i 8 timer…

Ja, nå sitter det sikkert noen bedrevitere eller en petter smart der ute og tenker som så at “ja, men sover du for lite, så er det vell bare å legge seg tidligere da?” eller at det “å bytte på det å sove om moringen?” hadde vært en ide?.

Ja hadde det bare vært så lett.. !

Jeg klager ikke, men noe har skjedd med tiden min. . er det jeg som skal rekke mer enn før, er det antall barn som gjør at jeg føler at jeg oftere og oftere ikke strekker til? Forventer jeg mer av meg selv? burde jeg prioritere annerledes? Hva er egntlig det viktigste?

For mange er det kanskje periodevis eller engangstilfeller å sove mellom 5 – 6 timer i døgnet, mens for min del er det realiteten. Det er hverdagen min. Og det har gått bra enn så lenge, men kroppen begynner å si ifra at det å ha et konstant kjør resterende timer i døgnet, ikke er helt optimalt, og at det er en logisk årsak til at migrenen kommer oftere og at øynene stadig blir rødere. . og det er det nok kun søvn som kan gjøre noe med.. ! – men i min verden, så er ikke søvn såå viktig. Ikke viktigere enn å bli ferdig med huset eller leke med barna. ikke viktigere enn å komme seg på jobb, og prestere alt man kan der, eller å klemme inn noen treningsøvelser før leggetid..

Arbeidsdagen min starter kl 05.30, og varer som regel til 16.30. Da klarer jeg å være hjemme til litt før 17, slik at jeg rekker en som regel kaotisk og hyggelig familiemiddag med alle barna. Når middagen er overstått og alt er ryddet bort, er det tid for en times lek, og da vil de ut. Sykling eller tur står for tur, og når klokken nærmer seg 1830, er det tid for kvelsmat og kveldsstell, og dersom de er effektive, blir det kosestund i sofaen før leggetid. Det er alltid stas, og et høydepunkt for barna. straks klokka slår 19, er det tid for siste tannpuss, og marsj i seng. Da skal det koses, kysses, snakkes og dulles, før det er ok å ta natta nærmere 19.30. Da starter “voksenkvelden”, og første post er vaskerommet. Med tre småtroll, er det nok av klær å vaske, og det å ha et vaskerom som rommer mye, er ikke bare positivt.. ! Når klærne er brettet, har to av tre allerede rukket å være oppe fra senga flere ganger, og pent lagt tilbake igjen. Nærmere kl 20 beveger vi oss utendørs, for å male, plante, luke, eller rydde rundt huset, og de neste tre timene er fullbooket med nødvendige gjøremål. Kl 23 trenger sulten seg på, og magen trenger mat. Da er det av med arbeidsklær, inn med kveldsmat for de voksne samtidig som et blogginnlegg publiseres eller klargjøres, og rett over på noen treningsøvelser, før jeg hopper rett i dusjen. Innen dusj, tannpuss og klargjøring til neste dag, har klokken rukket å bli rundt midnatt. Vekkerklokken stilles på 05.30, og det er et faktum at jeg MÅ sovne med en gang, for å kunne kapre til meg de få timene med søvn som jeg har til rådighet.. og med jevne mellomrom våkner minstemor fordi hun er tørst eller presterer å lage en rutine på å gjøre i bleien midt på natta, samt at storesøster har slitt med nattskrekk, og kommer veldig ofte inn til oss, og takler kun at det er mammsen som følger henne tilbake til senga.. det hender at jeg har noen oppgitte netter..!

…og hver dag vekkerklokka ringer, tenker jeg at “i kveld skal jeg legge meg tidlig”. . .

– med en indre tanke om at det er lov å håpe”…

…og jeg bytter ihvertfall ikke ut soving med disse skattene. Utemiddag rundt huset er helt topp når man jobber i hagen, og barna elsker å få spise middag ute! !

.. innlegget har ingen konklusjon,og er et resultat av for mange tanker, for mange gjøremål og for liten tid..!

7 kommentarer
    1. Du Inspirer meg <3 de ærlige innleggene treffer alltid ! Fast leser men er dårlig på å
      kommentere, men jeg leser alltid og nyter innleggene dine!
      Gode klemmer fra en nattevaktmamma til en annen <3

    2. Hei! Er imponert over alt du får til! Er selv mamma til tre tette på 1,3 og 4 år og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Kanskje du skal senke kravene litt? Det haster muligens ikke like mye med alt. Her flyttet vi inn i nytt hus for to år siden og først denne sommeren er vi igang med hage og veranda. Ønsker deg lykke til!:-)

    3. Hei!
      Jeg leser ofte bloggen din, men kommenterer aldri, men i dag bare måtte jeg.
      Når du beskriver dagen din blir jeg mektig imponert over alt du rekker over! Samtidig blir jeg ganske så bekymret for deg, selv om jeg ikke kjenner deg… Det du beskriver er tilnærmet meg for ca. fem år siden…
      Jeg gikk på en kraftig smell og ble sykemeldt fra jobb i lengre tid pga. at jeg hadde kjørt meg for hardt. Angst og depresjon fulgte med.
      Nå i ettertid tenker jeg; hvorfor hadde jeg det så travelt? Hvorfor skrudde jeg ikke ned forventningene til meg selv? Jeg vet alt om lite søvn, nattskrekk og et ønske om å gjøre alt…
      Nå fem år etter har jeg barn som sover hele natten, barn som er selvstendige og masse tid til meg selv og til alle praktiske gjøremål. Du kommer til å få både tid, søvn og overskuddet tilbake:) Bare ikke brenn kruttet i begge endene før den tid.
      Ønsker deg lykke til og håper du tar vare på deg selv!!

    4. Det innlegget her gjør meg egentlig bare sinnsykt provosert. Når man velger å få 3 barn, så vet man at det kreves jobb.
      Du har det bare så travelt du selv tillater
      Både hekken og innredning av kjelleren haster ikke, det kunne du lett utsatt. Man skal ikke male ute når det regner, og jeg leser jo overalt på alle mulige slags medier at der er så jævlig vær i Trondheim for tiden. Og barndomshjemmet, ingen kan forvente at du skal hjelpe til der når du verken har tid eller krefter.
      Og kjøp deg ei kjedelig bok (Norges lover er å anbefale), så skal du se du blir fort trøtt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg