Mammatanker og sånt..

Svangerskapet går sakte men sikkert mot slutten, og det er med stor glede at ukene som strandet hval snart er over. . Jeg er innstilt på at dette blir vårt siste barn, og at banden er komplett med tre røvere. Selvfølgelig skal man aldri si aldri, men per i dag og et tiår frem i tid er det ikke planlagt noen flere småtroll. . Det skal bli godt å få kroppen sin for seg selv, og komme tilbake til normalen så godt som det lar seg gjøre. De siste ukene har vært tøffere enn anntatt, da jeg har to små hjemme fra barnehagen i tre uker, mens Robin desverre må jobbe. Ferien ble slik i år, da vi ønsket å spare litt til huset er ferdig og babyen kommer. Ja, fordi ukene som høygravid er bare dager unna, og det faktum at en fødsel vil skje i løpet av x antall uker er bare å begynne å forberede seg på. . En forberedelse jeg i grunn ikke helt hvordan jeg skal ta tak i, da kroppen begynner å kaldsvette og skjelve hver gang jeg begynner å tenke på det. Det er ikke for å skremme de som ikke har født før jeg sier det, fordi jeg har alltid hatt en fin opplevelse av selve fødselen, men bare det å skulle gjøre det igjen er en liksom en tanke kroppen ikke vil være med på. . og 3 fødsler på under 4 år er jo kanskje litt overkill i seg selv?..

(Bildene er tatt hos TittMelhuus. Lilja: kjole fra Okker Gokker, og Filip:  t-shirt og shorts fra Mini A Ture, sko fra Zara Kids. Mamms:kjole fra Lindex)

Jeg tror at det å gå gravid med to små er en større utfordring enn om de ikke hadde vært like tett, og at hos oss er aktivitetsnivået og mammadaltingen større nå enn aldri før. Både 2 og 3 års trassen er nok godt på vei, og ihvertfall jeg føler at min underholdningsevne og kreativitet snart tar slutt 😛 Jeg synes jeg er flink til å finne på ting med barna, så i de siste ukene har vi vært på ulike strender, på besøk, vært på hytta, hadd besøk på hytta, kost oss med bakedag, malt på bergene, laget oss egen strand i fjæra på hytta, plukket jordbær, gått morgentur med frokost på bryggekanten, og mye mer. . . så jeg tror at jeg med hånden på hjertet kan si at de har hatt en fin sommerferie, til tross for at vi har vært lite sammen alle fire, og at mammsen til tider freser og ser rødt.. Og for de av dere som har vært gjennom 2 og 3 års trassen, så skjønner dere kanskje hva det er snakk om 😛

.. på den ene siden så kunne det ikke passet dårligere enn nå å skulle ha småbarn, siden vi holder på å bygge hus, skal flytte, jeg ønsket å være i jobb osv osv, men på den andre siden så er det jo helt perfekt å skulle ha barn nå. De beste med det er at våre tre barn er såppas tett på hverandre at de kommer til å få mye glede ut av hverandre, og videre kan man se på fordelene med å faktisk ha permisjon når man skal flytte inn i nytt hus, jeg har tid til å følge opp de to jeg allerede har enda bedre, da jeg får mer tid både på morgenen og ved levering i barnehagen. Det blir enklere å kunne ta dem litt mer fri fra bhg, og ikke minst la dem få tid med mamma og babyen alene, og ikke alltid sammen. Jeg ser fordelene i at jeg er trebarnsmamma før jeg er 28 år, og at jeg har hele resten av livet forran meg med familien min. Det er en fordel at vi kan dra på utflukter som feks til en fornøyelsespark, og alle stort sett går på samme attraksjon istede for at amn har en som vil ta “barnslige ting” og noen eldre som skal ta værstingene.. Jeg kan selge alt babyutstyr med god samvittighet, uten å faktisk tenke tanken på at jeg kanskje skal ha flere og må fylle kjelleren med det! . . and the list goes on! !

Så til tross for rastløse bein, svimmlehet, lavt blodtrykk og lav blodprosent, bekkenløsning og løpske hormoner, så gleder vi oss over rakkeren i magen, og kan nesten ikke vente på å møte han eller henne. Det er selvfølgelig en ekstra spenning i det å ikke vite hva kjønnet blir, og for meg som er født nysgjerrig har det vært en utfordring – men som jeg har klart! ! Noen innkjøp har det jo blitt, og noe er jo faktisk finest nøytralt, men jeg gleder meg veldig til å få vite om det er en lillesøster eller lillebror her inne. Lilja er meget sikker på lillesøster, mens Filip er nok bare sikker på at det er en baby der.. Lilja er klar på navnevalget, men tiden vil vise hva vi bestemmer oss for..kom gjerne med navneforslag som passer til Lilja Ambrosia & Filip Valentin (og både jente og gutte alternativer) . . . 

Gravidmagebildene ble tatt hos Titt Melhuus som vi har brukt til det meste nå. De fulgte oss gjennom hele bryllupsdagen vår, og har fulgt barna fra de var små. Jeg gleder meg til å ta nyfødsbilder, og ikke minst familiebilder med alle fem! ! Det er også noen favoritter som skal få pryde veggene i #villarachel ! !

 

Klem fra meg 🙂

 

 

 


 

 

12 kommentarer
    1. Stå på resten nå, du er så flink! Elsker å lese bloggen din og se bilder på instagram av deg og familien 🙂
      Jeg er ikke så god på dobbel guttenavn hehe, men mitt forslag for gutte navn er Oliander.
      Og ett dobbeltnavn for en jente eg liker veldig godt er; Lill Evie.
      Håper dette hjalp deg! Ha en fin uke 🙂

    2. Hei 🙂
      Kjenner til hektiske år/hverdager. Jeg har fått 3 barn på 2 1/2 år. De er nå 3, 4 og 5 1/2 år. Full rulle ja, men veldig kos og 🙂 Null sjalusi. Mye glede i hverandre, og mye krangling, hehe. Mannen er offshorearbeider, så veldig hektisk når han er borte. Men alt går når en bare en innstilt på det. Mine heter Adelina, Emre og Sienna. Lykke til med fødsel 🙂 Jeg er ferdig, men kommer nok alltid til å savne det å gå gravid og det som følger med. Selv om jeg faktisk kjenner meg ferdig med babyer. Kjekt å bare kose andre sine nå og levere de tilbake 🙂

    3. Lisa Nodland Nilsen: Oiiii se der ja! Dere har ihvertfall hadd det hektisk!! Og så fine navn de har 🙂 Emre har jeg vært inne på til gutt 🙂 og enig i at babytida er fint?, men tror jeg kommer til å synes det er ok å låne sånn etterhvert 😉

    4. Hehe, faktisk så ble første til med prøverør etter over 2 år med prøving… Og så kom de to siste kjapt uten hjelp! Da vi ankom fødestua med nr 3, så lurte de ikke på om jeg akkurat var der. Haha, jo ca 14 mnd siden og på samme rom. Evig takknemlig <3 Barn er en gave. Bare å glede seg, for veldig kos med 3 tette 🙂 Kjekt med litt spesielle navn som ikke alle har. Vakre barn du har 🙂 Misunner deg faktisk fødsel og det som følger med. Det er jo magisk 🙂 Spennende med kjønn. Jeg tipper jente 🙂

    5. Nydelige bilder av dere alle <3
      Jammen er du flink!
      Håper du får litt til til å nyte svangerskapet også og ikke mint litt alenetid iblant.
      Tre barn så tett koster nok sikker en del de første årene, men så får de sikkert max glede av hverandre etterhvert også.
      Lykke til videre kjære deg <3
      Klem fra Engla

    6. Theo, Noah og Odin er enkle, men veldig fine guttenavn. Begge passer til Lilja og Fillip. Edvin, Oskar, Jesper og Matheo er også fine navn.
      Othilie, Runa, Nora, Olympia, Iris, Tale og Ylva. veldig vakre jentenavn, og ikke så ofte brukt 🙂

    7. Ja, og du skal nok gjennom flere trasser, det er klumper i terrenget uansett alder. For jentene vil jeg nok ta 6-11 som en utrolig fin alder, og guttene 8-13 en fin alder. For guttene er noe mer fysisk aktiv enn jentene i starten av skolealderen. Men det roer da seg litt etterhvert. Etter det kommer tenårene, varer en god del år de også. Uff, gruer meg allerede, haha! Men det er jo positive sider også, vi lærer stadig noe nytt av dem:)

    8. Jeg ELSKER Constanse både som for- og mellomnavn til jenter. Den gangen jeg skal ha barn, og det viser seg å være jente, skal hun hete Lykke Constanse, Lydia Faith eller Iris Hope 🙂

    9. Først av alt: Tusen takk for at du vil dele dine tanker med oss. Jeg er fast leser av bloggen din, men har aldri lagt igjen en kommentar før. Idag bare måtte jeg. En ekstra grunn til at jeg leser bloggen din er at jeg er i samme livssituasjon som du. Jeg har to tette barn frå før, født i 2011 og 2012. Nå venter vi barn nummer tre en gang i årsskiftet 14/15 (håper den kommer i 2015 men det er det ingen som vet). Jeg kjenner meg godt igjen “mammadaltingen” – det er jo egentlig koselig meeen det kan vere vanskelig å dele seg når begge vil sitte på HELE fanget samtidig. hehe. For ikke å snakke om 2 års og 3 års trassen.Utfordringen jeg har opplevd med mine barn er at det ofte er kommunikasjonssvikt som gjør at det blir konflikter, den eldste prøver å hjelpe den minste og den minste misforstår osv osv.
      Du må ha lykke til med tiden som kommer og med huset! Jeg gleder meg til å følge deg og din fine familie videre. Klem fra en kommende trebarnsmor!

    10. Liker disse innleggene 🙂 har bare to barn nå, men ønsker meg tre. Gleder meg til å lese videre om hverdagen med nytt hus og baby.

    11. Om noen år vil du absolutt se fordelen med å ha 3 tette 😉 Jeg har selv en storebror som er ca 1,5 år eldre enn meg og en lillebror som er to år yngre enn meg, og mine foreldre sier at selvom de første årene var slitsomme når man har 3 barnehagebarn, 3 bleiebarn osv så får man virkelig igjen for det. Jeg og brødrene mine har et kjempegodt forhold, og har gjennom hele oppveksten lekt med hverandre. Merket spesielt når vi var på turer osv at det var veldig greit å ha med seg to andre på ca lik alder som jeg kunne være med. Har flere venninner som er enebarn, og når de var på turer kjedet de seg halvt i hjel ;P Lukke til med siste innspurt av graviditeten, du er virkelig vakker! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg