Whoops.. (trebarnsmamma?!?)

Det er søndag morgen, og en helt vanlig start på dagen. Med tidlige morninger og utålmodige barn, er det ofte for mye å be om “bare 5 minutter til”, så dagen begynner stort sett med et pang. Denne morgenen var intet unntak. Formen var fin, og energien på topp. Jeg “lurte” ungene til å rydde på rommet, så jeg fikk vaske i fred. Det luktet helg, selv om det var helgas siste dag. . . I grunn den beste dagen. Ekstra deilig er de søndagen man ikke har noen planer, og kan ta dagen som den kommer. Denne søndagen var slik. En søndag uten bekymringer. 

Jeg er en grubler. Tenker og fantaserer mye, og er kanskje det man kan kalle en dagdrømmer. Noen ganger forsvinner jeg langt inn i min egen verden, mens andre ganger er det livet og den slags som streifer gjennom topplokket. Minutter med stillhet får meg ofte til å lukke øynene, og bare nyte. Drømme. Tenke. . .Ja, bare det å få vaske vinduer i fred og ro, er bonustid til å tenke litt for meg selv. Så denne søndagens vårsol endte i skinnende vinduer og småtenking. Småtenking som etterhvert skulle bli til bekymringer, spenning og nysgjerrighet.

Søndagen som fant sted for 2 måneder siden ble en søndag vi husker godt. . Det var søndagen som fikk oss til å revurdere planløsningen på det nye huset som står ferdig om noen måneder, revurdere plassen i bilen, vurdere overflytting til en nærmere barnehage, og ikke minst fastslå at jeg var elendig når det kom til prevanjson. En graviditetstest var ikke til å unngå, og uansett hvilken test jeg tok, eller hvordan man snudde og vendte på den, så var den positiv. Meget positiv. .. . . og i skrivende stund har det allerede rukket å bli en aktiv baby, som straks runder sine 18 uker.

Bildet er fra da jeg gikk gravid med Lilja.

Sjokket over at det hadde lurt seg en krabat inn i magen igjen var stort. Enda mer sjokkerte var vi over at ingen av oss hadde tenkt tanken at dette skulle skje NÅ, og at det i det hele tatt hadde skjedd. . Det var et fakturm; vi skulle bli trebarnsforeldre! Jeg skulle bli mamma igjen! I en alder av 27 år, skulle jeg bli trebarnsmamma. En skremmende, spennende og fin tanke. Følelsene var med et blandede, men med tiden har vi vent oss til tanken, og gleder oss til å bli en storfamilie, med tre herlige små barn og to hunder.

Jeg er nå straks 18 uker på vei, og formen er endelig stigende. Med bihulebetennelse, forkjølelse, streptokokker og migrene i tillegg til å være gravid har vært en håpløs start på året, men endelig er det lys i tunnellen. . Jeg har energi til å leke med barna, engasjere meg i familielivet, be inn besøk og finne på noe etter arbeidstid. Jeg begynner å ha lyst til å gjøre noe her hjemme. Lyst til å rydde, vaske og bake. Jeg begynner endelig å bli meg selv igjen. Og endelig kan jeg dele med dere. Dele livet slik det er. . .og selvfølgelig er jeg igang med magebilder som aldri før 😛


Foreløbig termin er i månedskifte august september, og sannelig flyr tiden! Straks er jeg 18 uker, og venter spent på ultralydtime om noen dager…!

Håper dere alle får en strålende søndagskveld

  Klem Rachel


53 kommentarer
    1. gratulerer så mye! en så fin nyhet :)) herlig! jeg ønsker dere alt godt flotte mennesker. du er like vakker som alltid, ikke rart du er så fruktbar 😉

    2. Gratulerer 🙂 så spennende 🙂
      Er selv 16 uker og har full nedtelling til ultralyden om et par uker 🙂

    3. ÅÅÅ..så koselig å høre:-) GRATULERER SÅ MYE!! Here r jeg selv 22 uker på vei og gleder meg til å følge deg i ukene fremover:-) Vi har mye å se frem til i sommer og høst;-)

    4. Et stort GRATULERER til dere 😀 Kjempe hyggelig å lese, tenk å få være så heldig å bli foreldre til 3 små skatter <3 Her venter vi på nr 2 som kommer i midten av juli- det gledes! Håper du får en fantastisk tid uten plager fremover 🙂 Klem

    5. Godt å høre at formen begynner å bli bedre:) Du og Janne er ganske like når det gjelder fruktbarhet;)

    6. Gratulerer så mye! 🙂
      Da har vi kommet omtrent likt 🙂
      Eg har termin ca 5.sept.
      Vært på en tidlig UL, og skal på ordinær
      UL den 10.april.
      Spennende tid vi har i møte 🙂

    7. Anonym: hahaha ja, jeg pleier å legge skylden over på henne:p dårlig innflytelse :p Hoho;) heldigvis noen å lære triksene ifra da 😉

    8. Gratulerer så masse med ett nytt kommende sjarmerende familiemedlem.
      Gleder meg allerede til å høre hvordan tiden fremover blir enda mere travel for supermamman som du er.
      Du er en inspirasjon til 1000:)

    9. Gratulerer så mye:) jeg går selv å ruger, venter spent på en liten prins som kommer i slutten av mai:)

    10. Gratulerer så mye:). Også må jeg spørre, jeg har nå en gutt på 6 måneder. Og drømmen om en liten til har allerede begynt å komme! Hvordan syntes du det var å få dem så tett:)?

    11. Christina: jeg synes det er perfekt å få dem så tett:) litt tøft til tider, men slik tror jeg det et uansett aldersforskjell 🙂 de to vi har fra før har ihvertfall stor glede av hverandre!! Anbefales 😉

    12. Bloggen din er helt fantastisk, det er god oversikt og lange fine innlegg. Du har to barn og venter nå en 3. Håper sånn at du fortsatt blogger og at vi får vite kjønn og slikt. Du er såååå utrolig fin og har så fine barn. Jeg elsker bloggen din !<3
      Charlotte,14år

    13. Så utrolig gøy:) gratulerer så masse :)då koselig du deler, og
      Håper det fortsetter:) her i huset prøver vi selv og få nr to, så spennende og følge resten av svangerskapet ditt 🙂

    14. Gratulere så my=) Tenk så heldig du er å bli mamma til 3=)
      Det blir ekstra morsomt å følge med på bloggen framover siden vi er like langt på vei og så har jeg
      ei jente på som nettopp fylte 3 år.
      Håpe du hold dæ frisk resten av svangerskapet 🙂

    15. Gratulere så mye med nr 3 på vei 🙂 her ventes nr 2 til sommeren 🙂 men lyst på 3 i fremtiden hvis jeg er så heldig 🙂 hvor langt mellomrom blir det mellom nr to og tre? Fant du ut at du var gravid i uke 18? Håper på flere innlegg om graviditeten og dine tanker rundt å få nr tre 🙂 så gøy å lese bloggen din:)

    16. Anonym: gratulerer med nr to på vei 🙂 det et stas med søsken 🙂 mellom Lilja og Filip er det 15 mnd og mellom Filip og nr tre blir det akkurat 2 år 🙂 så tre barn på 3,5 år får vær nok ?? jeg fant det ikke ut så sent nei, men rundt uke 8 ca.. Så har hatt god til til å bearbeide 🙂

    17. Gratulerer så mye! Det var jo en skikkelig hyggelig nyhet! Selv om ting typisk nok ikke alltid blir som man planlegger, så blir det som oftest bra når man får vendt seg til det 🙂
      Vi skal ha nr.2 ca en mnd etter dere, så nå blir det ekstra gøy å følge bloggen din fremover 😉

    18. Ja da har du vært ganske effektiv 😉 Hehe 🙂 men blir nok kjempe hyggelig m nr tre også 🙂 og de får masse glede av hverandre 🙂 lykke til m
      Graviditet 🙂 du har nydelige barn 🙂 spennende å se om det blir jente eller gutt 🙂 hvis dere skal vite det 🙂 klem

    19. Gratulerer Rachel!
      Det er veldig stas med tre. Gøy, og en del slitsomt. Men ungene har STOR glede av hverandre. Jeg hadde også 3 stykker i en alder av 27. Det klarer du fint. Lykke til videre med svangerskapet. Håper formen holder seg fin! 🙂

    20. Gratulerer så masse med nummer 3 på vei! Jeg var også 27 når min tredje kom, og jeg har 16 mnd og 21 mnd mellom mine:) Det har gått over all forventning, selv om vi ofte savner et ekstra sett hender..;) Og så blir man verdensmester i logistikk.. Få ting er overlatt til tilfeldighetene lenger! Men selv om hverdagen ofte er preget av rutiner når de er så små, så er det helt fantastisk koselig å ha et trekløver som finner så utrolig mye glede i hverandre- de blir helt fra seg når en av de er borte<3
      Lykke til videre i svangerskapet!!<3

    21. Gratulerer så mye!! 🙂 Så gøy 😀
      Moro, jeg har også to tette, minstemor er 15mnd nå og eldstemann 2 år og 9mnd, vi venter nr 3 i slutten av september <3 Blir veldig spennende og veldig koselig med tre tette! 🙂

    22. Gratulerer så masse! 🙂 Jeg har fulgt bloggen din siden 2010/2009 om jeg husker rett. Og leste den omtrent daglig når vi begge gikk gravide i 2011. Og nå har du termin ca en uke etter meg! Artig 🙂 Blir å følge deg videre! Gleder meg til fortsettelsen av svangerskapet ditt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg