Villa Rachel: Progress!

Her på byåsen er det ikke lenge før kulda setter inn, og snøen daler ned. For de av dere som ikke kjenner helt til plassen, så bygger vi hus på den siden av byen hvor det er mest snø, og hvor sommeren kommer senest. Ja, det høres kanskje ikke så idyllisk ut, men på den andre siden så bor vi rett ved marka, ved mange flotte vann og turområder. Vi bor bortenfor hovedveien, slik at vi ikke hører støyet, men likevell kommer oss like raskt til sentrum eller jobb som fra der vi bodde før. Vi har både buss og trikk et steinkast unna på begge sider, og alle faciliteter med tanke på idrett og aktiviteter til senere år i nærheten. Vi kan høre fuglene kvitre og slipper støyet fra morgentrafikken…og med tanke på at jeg har vokst opp her, så er jeg glad for at vi har funnet veien tilbake!

Prosessen er godt i gang, og byggteamet fra Team Vikingbygg er inne i sin 7 uke på huset. Per nå har vi fått TETT HUS, og arbeiderne ønsker snøen velkommen. Vi har fått vegger og tak, men venter enda på vinduer som skal være på plass innen 4 uker. Huset tar stadig form, og nå er det utvendige som står for tur først. Det tok sannelig tid å bestemme seg for farge på huset, men omsider, etter mye frem og tilbake, så kom vi i mål. Vi har valgt å bruke en totalentreprenør her i Trodheim, Team Vikingbygg som skal ta seg av alt til siste slutt. De har laget en plan for oss slika t vi kan følge med på milepæler og diverse valg som vi må ta. Nå er det ikke lenge til før vi må begynne å bestemme oss for kjøkken, og sannelig er det MYE å velge i! Så om det er noen der ute, som så sårt ønsker å være med å forme huset vårt innvendig, kan dere gjerne sende meg en mail på [email protected]. da er det snakk om alt fra kjøkken, bad,  farger, peis, gardiner, puter, tapet, dørhådtak, benkeplater..osv!

På bildet under ser dere fra uke 5. Her har de fått opp takbjelkene i 2.etg. Bildet er tatt fra baksiden av huset.

Bildet under viser huset per uke 6 etter oppstart. Her ser dere at vi har begynt å få vegger. De tetter for vindune i første omgang slik at det blir lunere for dem å jobbe frem til vinduene kommer. Der dere ser at det klart er et vindu mindt på, er vinduet fra spisestuen. Helt til høyre på huset i 2.etg er det kjøkken, g hent til venstre, der det ikke er noen vegger enda, er tv stua. I 1 etg er barnerommene på hitsiden av huset, mens vaskerom, lekestue og klesskap er i midten, og vårt soverom + bad er mot den andre siden av huset.

Hus nr 2 i full sving!


Det er utrolig spennende med husbygging. For oss er neste steg å bestemme oss for kjøkken, så det jeg luer på, er om dere har en kjøkkenleverandør å anbefale? Smarte løsninger og erfaringer? Jeg ønsker å ha et kjøkken med GOD plass. Jeg vil ha en “bakebenk” som er litt lavere enn vanlig, i og med at jeg også er lavere enn gj.snittet (jeg må alltid stå på tær når jeg baker!!). Jeg ønsker god plass til kopper og kar, og ha maten tilgjengelig på kjøkkenet. Jeg vil ha et stort kjøleskap (ikke for stort!), og en lite fryser til småtterier.

KOM MED DINE KJØKKENANBEFALINGER!!!

 

21 kommentarer
    1. nydelig familie du har 🙂 Elsker bloggen din og designet, Dersom vi ikke er venner allerede kan du godt legge meg til 🙂

    2. Hei!
      Av kjøkkentips vet jeg at HTH har ett kjøleskap fra Miele som er helt FANTASTISK! Det rommer MASSE og jeg hadde ikke vært i tvil dersom jeg skulle ordnet nytt kjøkken i dag. Vi har kjølehjørne hjemme, så god plass er ett must for oss også og det kan også anbefales! Men etter de nye forskriftene kom, så er vel ikke disse like lovlige lenger? om jeg husker rett..
      eller når det kommer til leverandør, så er HTH veldig brukbart. Eller så er det noe som heter, ARG, jeg har glemt navnet men har det på kontoret! så kan sjekke om det er aktuelt! send meg gjerne en mail isåfall 🙂
      det er kjøkken fra Italia med ekskusivt inntrykk samtidig som det er mye rimeligere enn å kjøpe her til lands.
      Masse lykke til i kjøkkenvalget! Og hvis jeg skulle kommet med ett tips til, så velg skuffer istedet for skap! Det er MYE mer oversiktelig 🙂

    3. Hei Rachel!
      Så spennende med husbygging!
      Vi skal pusse opp begge stuene og kjøkkenet vårt før jul, og jeg synes DET er stressende og mange valg å ta:-) Kan bare forestille meg hvor mye dere må ha i hode til en hver tid.
      Jeg jobber selv for Norema og er blitt veldig glad i våre kjøkken! God kvalitet, fine løsninger og selvfølgelig topp service fra en engasjert gjeng;-)
      Skal selv få mitt første Norema-kjøkken i desember og gleder meg som en unge! Endelig får jeg bakebenken min hvor lille jenta kan være med å bake!
      Det er dessverre ingen Norema-butikk i Trondheim lenger, men vi leverer selvfølgelig kjøkken her fra Hamar hvor jeg sitter opp til Trondheim.
      Bare å komme med tegninger så kan jeg lage et forslag til deg om du vil! Det hadde bare vært koselig:-)
      Ønsker deg og din fine familie en god helg!

    4. Heisann,
      Spennende med husbygging altså.
      Vi er akkurat flyttet inn i et nytt(gammelt) hus. Alle de valgene en skal ta er jammen meg ikke alltid lette.
      Har et tips angående kjøleskap jeg, vi så på kjølehjørne, men for en pris. Mitt ønske/krav var at jeg ville ha kjøleskap som rommet mye samt det skulle også ha frys. Så vi endte opp med et Simens side by side kjøleskap. Og det er genialt. Kjøleskapet er normal størrelse i tillegg til frys som rommer ganske mye. Kjøleskapet har også isbitmaskin noe som var en bonus;-)
      Ellers har vi montert Kvalsvik kjøkken og er veldig fornøyd med det=)
      Lykke til videre i prosessen. Det er så gøy. Å så fantastisk det er når dagen der en kan flytte inn kommer=)

    5. Du kan jo ha en sånn “øy” som er litt lavere en det som skal stå mot veggen? Jeg anbefaler også å ha 2 stekeovner, og at dere har stekeovn i høyde med deg selv hvis du skjønner:) altså at du slipper å bøye deg for å ta ut av ovnen:) 2 stekeovner fordi at hvis du skal lage feks en svær kalkun samtidig som du skal feks lage tilbehør som må stekes og begge må serveres varmt? Jeg skal hvertfall ha 2 stekeovner når jeg skal flytte hjemmefra og bygge hus:) lykke til!

    6. Ser ut som om dere får et utrolig flott hus! 🙂 Moderne og stilrent, akkurat slik jeg ønsker meg, hehe! 🙂 Lykke til videre med byggingen og kjøkkenjakten. Har ikke så mye erfaring med å planlegge kjøkken, så har egentlig ingen tips å komme med.

    7. Dersom du skal ha sentralstøvsuger – så list i gulvet på kjøkken med avsug. Det leste jeg om en plass, det vil jeg ha i mitt hus;) Og i gangen!!

    8. Jke design har fine kjøkken, dansk design. Ellers vil jeg råde deg til å tenke nøye gjennom alle fargevalg, materialvalg evt tapeter før dere begynner. Ikke nødvendigvis ta det som er moderne akkurat nå, men noe dere kan leve med noen år? Vi bygde for 2 år siden, allerede nå er det ting jeg angrer på & skulle hatt ugjort dessverre. Er såååå glad vi valgte et stramt uttrykk på kjøkken & bad, det er noe en kan leve lenge med.

    9. Vet ikke hvor stor plass dere har til kjøkken. Her i huset bruker vi nesten mer tid på kjøkkenet, enn i stua. Det jeg savner er en kjøkkenøy, med sitteplass og benkplass. Dettehar jo ikke vi plass til, så en benk har vært i tankene lenge. De selger jo kjøkken med tilhørende benk også, verdt å se litt på 🙂

    10. Jeg lurte litt på om du kunne skrive et innlegg om hvordan dere gikk frem ved kjøp av tomt og valg av hus. Vi heller litt mot å gjøre det, men usikker på prosessen. Å kjøpe et nybygg prosjekt er jo enklere, men etter litt research ser det ut som det blir ca samme pris å kjøpe tomt å få bygget et hus akkurat slik du ønsker det 🙂

    11. Heisann.
      Spennende med husbygging. Vi leier fortsatt,og gleder meg stort til vi får vårt eget en dag!
      Flere i familien og venner har pusset opp sine kjøkken i det siste, flere angret veldig på at de ikke la
      litt penger i steinbenkeplate istedet for laminat. Også har flere blitt anbefalt å kjøpe “cooker”, ekstra
      vannkran som alltid har kokende vann, denne er ganske lur, men veldig dyr, og blant annet foreldrene
      mine føler det ikke var verdt prisen i det hele tatt i forhold til bruken. (hvertfall siden de i tillegg har en kaffemaskin som har så og si samme funksjon.)
      Det var mine tips:-)Ha en fin kveld 🙂

    12. Jeg vil tipse deg om strai sine kjøkken. De har god kvalitet og smarte løsninger, jeg jobber der for tiden og sikler selv på endel av kjøkkenene jeg er med å produsere. Lykke til med husbygging og kjøkken 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg