Tenkehjørnet..!

Mandagskvelden er snart over, og jeg har malingsflekker på fingrene. Jeg har tatt på en stor joggegenser, og hentet et stort glass melk. Jeg er alene på stua, som vanlig på denne tiden av døgnet. Jeg har akkurat kommet hjem, og kroppen er i ferd med å si ifra at nå er det nok. Det er bare noen timer før vekkerklokka ringer for en ny dag. Det er atter en visning i morgen, og jeg har tatt meg bryet med å male tak og fikse småtterier. Mellom strøkene ble det lesing av søknader med beina på bordet. En liten hverdagstimeout er godt å ha i disse tider. Ja, fordi ting er kanskje ikke helt som de burde være, og uforutsigbare ting sluker energien min.. . men til tross for små fartsdumper i hverdagen, er jeg en fikser, og evig optimist, så selvføgelig skal jeg klare dette også. Ingen tvil om det.

En av de tingene jeg har tenkt på, er akurat det jeg driver med nå. Det krever mer enn før å skulle brette ut livet sitt for offentligheten, og kanskje er det slik at desto flere lesere man får, så føler og tror man at man må gi mer? Jeg gjør ihvertfall det. Da jeg begynte å blogge, så ønsket jeg å skrive om de hverdagslige tingene, uten å pynte på noe. Jeg ønsket at folk skulle kunne klikke seg inn på min blogg nettopp fordi de kunne kjenne seg igjen, kanskje få noen tips og inspirasjon,men mest av alt for å lese noe ekte. Jeg ønsket at folk skulle få et innblikk i hvordan en helt vanlig familie fungerte, på godt og vondt. Jeg ønsket at bloggingen skulle være noe jeg hadde lyst til å gjøre, og hadde bestemt meg for at den dagen jeg følte jeg måtte blogge, så skulle jeg bremse ned et hakk.

…tiden er inne for å bremse. Ikke stoppe, men skifte gir, og kanskje retning.

Jeg har begynt å føle at det forventes at det skal komme noe nytt og spennende hver dag. Jeg har begynt å føle presset på hva jeg skal skrive om, og at det har blitt en konkurranse innenfor mammabloggerne. Jeg føler at jeg ofte ikke har så mye fornuftig å komme med, enn “hverdagslige ting”, og at dette fort kan bli kjedelig. Jeg føler at jeg må tenke før jeg skriver, og at det å skrive om hverdagen i sin råhet, ikke lengre er nok. Bildene må være av god kvalitet og teksten som følger med må være gjenomtenkt og kontrollest før den publiseres, og jeg føler at innholdet må være interessant nok til å publisere.

Så fra nå av har jeg et stort ønske om å ta dere med litt tilbake, og inn i vår kaotiske hektiske turbulente hverdag som småbarnsforeldre, og det som følger med. Jeg har lyst til å skildre våre hverdager og hva vi gjør. Hvordan vi får ting til å fungere, eller hva vi absolutt ikke fikser. Jeg elsker å skildre sekunder, minutter og timer. Jeg elsker å sette ord på hverdagen min, uten at noen trenger å helt forstå det. Bare lese. .. noen ganger trenger jeg noen som bare kan late som at de bryr seg. .Fordi, noen ganger kan det være helt greit å være en utslitt mamma, eller trenge noen timer for seg selv.  Det skal kunne være helt greit å si at man er det, og det skal være lov til å si ting som er litt på kanten. Fordi det gjør man jo? Jeg ønsker at dere skal få komme tettere på oss, og ikke bare barna. Jeg vil gjerne at dere blir kjent med alle oss.

 

Takk for at du tok deg tid til å lese kveldens innlegg <3

 

Klem fra Rachel


15 kommentarer
    1. Denne teksen var kjempe bra skrevet:)! Det fikk meg til og reflektere over en god del ting og tenke på vår hverdag:)

    2. Godt reflektert og et hærlig poeng ikke minst! Det er så mange mammablogger der ute, hvor alle skildrer en perfekt hverdag, et perfekt liv…. hva med virkeligheten oppi dette? Det er som du sier lov å være sliten, sint og gretten, på lik linje med glad, fornøyd og lykkelig. Alle har vi vel disse følelsen, og jeg selv gjerne alle på en og samme dag!! 😉
      Å være ærlig i bloggen, og skildre dagene slik de faktisk er, slenge med noen helt “random” bilder tatt med mobilen i farten er nok mye mer sjarmerende og fulle av følelser, enn mer “fotografbilder” som for meg ofte kan bli veldig kalde og grå…(da man som leser ikke kjenner barna/familien/forfatteren).

    3. Kjære, kjære Rachel. Jeg skjønner så utrolig godt hva du mener med at bloggen ikke skal bli enda en stor tidsluk i hverdagen. At du må pynte på, forbedre og stille opp hverdagen for å lage noe spennende for oss lesere. Det skaper et prestasjonspress som er unødvendig.
      Jeg følger bloggen din hver dag, og elsker de små glimtene av hverdagen deres. Jeg er blitt lei av blogger som kun skriver om nettbutikker, tilbudskoder, gir bort gaver og har sponsede innlegg. Jeg leser blogger for gledens skyld, for å se hvordan andre har det. Få litt tips og inspirasjon som jeg kan ta inn i min familiehverdag. Å lese om “glansbildefamilier” som rekker alt i løpet av 24 timer, gjør meg bare trist. Det gir meg dårlig samvittighet fordi jeg sitter på rumpa i sofaen en time, i steden for å lage kanelboller eller hjemmelagde rundstykker til matpakka.
      Et lite innblikk i hva dere har gjort i løpet av dagen, et par bilder av dine søte gullklumper og hva de har hatt på seg, eller noe så spennende som hva du smører på matpakka deres, eller lager til middag, det er slike ting jeg liker å lese om:-D Nå er det ikke sikkert at alle lesere er som meg, men de som er ute etter en blogg hvor det legges ut innlegg flere ganger daglig om interiørprosjekter, middagsoppskrifter, shoppingtips, treningstips..ja..de kan vel lese en annen blogg? 😉
      Jeg vil ønske deg en riktig god dag! Jeg synes du er utrolig flink Rachel. Selv om jeg ikke kjenner deg ser jeg hva du greier å få til i hverdagen, og det er MYE mer enn hva jeg greier;-)Du gjør dit beste, og mer kan man ikke forvente av en mamma:-) Familien din er heldige som har deg!
      Høsthilsen fra Hamar

    4. Så utrolig bra skreve 🙂
      Eg elsker bloggen din!
      Og er jevnlig innom for å ta en titt, og lese om deres hverdag.
      Ønsker deg og dine en riktig fin uke! 🙂

    5. Veldig bra skrevet og godt reflektert! Jeg liker alle som er ærlige og oppriktige på bloggen sin! Koselig å høre at du er an av dem. Syns det er alt for mange som ikke er det…
      Blir hyggelig å følge deg videre 🙂 Ha en fin dag!

    6. Jeg er HELT ENIG MED INA. =) Akkurat det hun sa, faktisk. Selv går jeg og venter på den dagen jeg selv står oppi de hverdagslige øyeblikkene som mamma, og jeg vil mye heller lese om hvordan du sjonglerer mellom å smøre matpakker, tar morgenstell(mens den andre nekter å stå opp) og får på deg en bukse selv før jobb og barnehage, enn å lese om sponsede produkter og tilbudskoder.
      JEG syns det er kjempebra å kunne lese om den hverdagen som mest sannsynligvis venter meg, og ikke den hverdagen som blir “polert” av mange bloggere (selvom det sikkert er noen som faktisk har det sånn). Foreksempel, så elsker jeg de “krangleinnleggene” pappahjerte skriver noenganger, sånne typiske uenigheter man fort kan komme opp i som småbarnsforeldre.
      Innlegg som omhandler det økonomiske i å ha baby/barn, hverdager som flyr avsted på et blunk, husrengjøring som kanskje skjer 2 ganger i måneden og parforholdet oppi det hele. Det tror jeg treffer mange av oss mer enn de daglige outfitsbildene med friske blomster på bordet og krølla hålokker. Ihvertfall treffer det meg:)
      Så Rachel…
      Kjør på med et smil, i ekte trønderstil =)

    7. Kjempe bra skrevet Rachel:) Skal fortsette å lese bloggen din som jeg er så stor fan av!:) Alltid innom for å se om det er noe nytt! Å at du nå velger å endre litt syns jeg bra er topp:) Du virker som en super jente som har beina godt planta på jorda!
      Klem fra Anette

    8. KJære deg,
      jeg har full forståelse. Dette var noe jeg måtte sette meg ned å tenke gjennom selv for en tid tilbake. Jeg har gjennom noen år brettet ut på bloggen min om meg og mitt liv, som i senere tid har inkludert to hunder, en fantastisk samboer og ikke minst våre to nydelige jenter.
      Jeg fikk plutselig så mange flere lesere, enn det jeg noen gang hadde sett for meg at jeg skulle få da jeg startet bloggen for ca 4 år siden. Jeg kom pluttselig en dag til å tenke på at jeg ikke lenger hadde kontroll på bildene mine. For selv om man vannmerker bildene kan jo hvem som helst på den andre siden kopiere de, og i verste fall misbruke de. Dette er bilder jeg er stolt av, det er bilder av de personene som betyr mest for meg her i livet og ikke minst er det mennesker som selv er for små til å ta standpunkt til om de ønsker å blottlegges eller ikke! Jeg har derfor fortsatt bloggen, men på et annet spor enn jeg har gjort tidligere.
      Selv fikk jeg utrolig mange gode tilbakemeldinger når jeg la ut bilder av barna mine. Det var jo min måte å vise verden rundt meg hvor utrolig stolt jeg var. Så når jeg bestemte meg for å slutte publiseringen var det faktisk også med et tungt hjerte. Det er rart å ikke lenger skulle inkludere de så mye som jeg har gjort på bloggen. for ja, den har jo blitt en del av hverdagen min!
      Uansett hvordan utfallet på bloggen din blir, er jeg ganske sikker på at det vil bli bra.Du er en utrolig dyktig skribent som har såpass mange lesere av en grunn. JEg kommer vertfall til å fortsette å følge deg her inne. Selv om jeg ikke alltid er flink til å legge igjen kommentarer.
      Jeg ønsker deg en riktig fin tirsdag! 🙂
      Klem!

    9. Hei 🙂
      Du må ikke sette så høye krav til deg selv, men ta det helt med ro og tenke at folk leser bloggen din av en grunn. Du peker på de hverdagslige tingene, og her er du helt klart inne på noe. Jeg tror det er nettopp derfor man leser blogger; det er gjenkjennbart, lettleselig og morsomt innimellom. Selv leser jeg bare slike blogger, som viser et innblikk i nettopp hverdagen.
      Du må altså overhodet ikke overgå deg selv i hvert innlegg, ha med kameraet til alle døgnets tider eller slite deg fullstendig ut for å opprettholde bloggen og leserne dine. Skriv om hverdagen, tips&triks, oppskrifter, drømmer og tanker, ønskelister, feriemål, juleforberedelser, husbygging, inspirasjon, barneutvikling og slike ting 🙂 Det er bare positivt at du ikke “topper” hvert innlegg med noe nytt, men blogger i samme mønster som du alltid har gjort. Det er nok av de bloggerne som har tatt helt av den andre veien 🙂
      Bare noen tanker 🙂

    10. Det er ekte hverdager jeg vil lese om 🙂 har ei lita tulle på 8 måneder selv og ønsker å få ett barn til etterhvert, så det er veldig gøy å lese om hvordan andre får dagene til å gå rundt! få noen tips og triks for fremtiden 🙂

    11. Det må være det beste innlegget ditt, bortsett fra fødselshistoriene!
      Ser på bloggen hver dag, og blir glad de gangene det er nytt innlegg. Og forstår det godt de gangene det ikke er det 😉
      Gleder meg til å følge deg videre uansett :)<3

    12. Høres utmerket ut. Livet er ikke uten dumper, sjøl om mange prøver å si at alt er perfekt. Vil følge bloggen din uansett så gjør det du føler for. Alle vil ikke bere se og høre det perfekte. Klem

    13. Endelig! Jeg har savna den ekte bloggingen, den virkelige rachel 🙂 jeg trenger ikke tilbudskodet og den slags, jeg vil lese om en herlig og slitsom h erfag! Noe jeg kan kjenne meg igjen i, le litt for meg selv fordi jeg vet akkurat hva du mener og kjenner meg igjen i 🙂 du er superflink!

    14. Jeg hadde faktisk kuttet ut å lese bloggen din pga nettopp det du skriver…den var på vei til å bli en mammablogg som alle andre. En polert virkelighet og en haug av sponsede innlegg. Det var helt tilfeldig at jeg var innom bloggen din i dag – men nå ser jeg at den er verdt å følge med igjen. Ja til mer av det virkelige liv, og alt det vringer med seg av gleder og utfordringer 🙂
      Vær stolt av deg selv!

    15. Gjør det på din måte, det som du føler er best for deg, din familie, din hverdag og ditt liv! Gleder meg uansett hva det måtte bli – til å følge deg videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg