På Budsjett i uke 4!

Vi er inne i den fjerde budsjettuken, og foreløbig synes jeg det har gått overraskende bra. Etter en uke var det relativt lite i kjøleskapet, men etter hvert som ukene har gått, har innkjøpene blitt smartere, og vi er ikke lengre “utsultet” ved ukeslutt. Vi er heldige som har godt med mat i fryseren, og vært flinke til å bruke av dette. Vi har også blitt bedt på middag hos svigers en dag i forrige uke, noe som vil si at vi sparte oss for en middag. Vi har også opparbeidet oss en god stab med matvarer i skapene, så her ser vi at det sakte men sikkert begynner å tømmes. Litt etter Litt.

For meg er poenget med dette at jeg selv skal få mer kontroll over HVA vi egentlig bruker penger på, og OM det er rom for å spare inn på noe. Jeg har ingen plan om å overgå meg selv med bare hjemmelaget mat, fordi jeg synes mye av det som er halvfabrikert er ganske så godt, men jeg synes det har blitt mer spennende å holde på med mat. Spesielt middager. Jeg synes at det er hyggelig å finne på noe nytt og spennende til barna, og ikke minst noe som imponerer Robin. Jeg har satt meg som et mål at barna skal like i fisk i flere varianter enn fiskekaker og fiskeboller. Selvfølgelig spiser vi dette også, men her i huset har ren fisk blitt skjøvet bort og endt i en endeløs kamp om å få Lilja til å spise. ENDELIG ser det ut til at jentungen har fått øynene opp for fisk, og da i en hjemmelaget vri..

Den første fiskeretten vi prøvde var Marinert Laks i Tortilla, og dagens middag var Hjemmelagede Fiskepinner av Torskefilet med potetstappe.

Innkjøpene mine gjøres hver søndags kveld eller etter jobb på mandag. Som regel tar jeg meg 30 min før jeg skal hente i barnehagen. I min egen butikkv et jeg som regel hva ting koster og hvor det ligger, om det er eventuelle priskriger på gang og om det er “tilbud” verdt å få med seg. Ut i fra kassalappen min gjorde jeg et kupp på druer til 9,90, norvegia til 57,90 kr kg, og diverse frukt. Fordelen med å vite sånn ca hva ting koster, er at man raskt plukker opp om en vare har gått ned i pris, og man kanksje bør ta to. Feks Norvegia som til vanlig koster rundt 87 kr kg. Det er sjeldent at samme frukt og grønt er billige fler euker på rad. Denne uken kjører Rema 1000 butikkene i midtnorge MANGO til 6 kr stk, Druer kurv til 9,90, Brokkoli til 10 kr, Blomkål til 10 kr . . osv osv

Jeg har også begynt å variere med ingredienser som KAN brukes til andre retter enn kun de jeg har valgt på ukesmenyen. Man skal ikke utelukke at man plutselig får lyst på noe godt, eller ikke tåler tanken på den middagen som står for tur, så da er det greit å kunne ha en backup på luringa. For vår del kan det være at vi feks kjøper tortillachips som ukens potetgull, så får vi lyst på noe godt, kan vi lage nachos. Eller vi kan lage pannekaker av det vi har i skapet !

Flere av mine venner har blitt inspirerete, og har slengt seg på budsjettbølgen!

Er det noen av dere lesere som handler på budsjett? Hvor mange handler dere for og hvor mye bruker dere per uke/mnd?

 

PS: min samarbeidspartner lillemartine.no kjører nå en facebookkonkurranse hvor du kan vinne en valgfri jakke fra Mini a Ture!

 

13 kommentarer
    1. Flinke dere er. Her lager vi også middagslister og handlelister ut ifra middagene. Har holdt på slik lenge, og spart mye. Nå har vi i tillegg opprettet egen matkonto med kort på, hvor vi setter inn fast beløp for måneden, og holder oss der:)

    2. Jeg også holder på sånn 🙂 Er heldig og bor nære sverige, så bruker å handle kjøtt der, så sparer litt på det 🙂 Jeg handler for meg og sønnen min bare, forrige uke var det 740 jeg handlet for, og denne uken har jeg ikke vært i butikken enda.. Kjøpte noen epler i dag bare, siden vi er helt tomme for frukt 😛 Så får vi se når jeg handler i morgen, hva jeg handler for 🙂

    3. Vi driver med juicing og bruker ca 450 i gjennomsnitt på frukt og grønnsaker som handles på Asiamat. Ellers blir resten som da er middag, nøtter og diverse såper osv handlet på Rema 1000 for 400-500 kr. Så ca 1000 kr i uka og egen matkonto. Spiser lite kjøtt, alt lages fra bunn av, både sauser, marinader, Joghurt til lillemor, kjeks osv… Blir nok noe dyrere å leve slik, men verdt det!

    4. hekleriheklera: jeg er imponert over de som klarer å lage alt selv! Føler jeg lærer mer og mer, men tar ofte til lettvinte løsninger som er kjente. Du er flink 🙂

    5. Du er utrolig flott og inspirerende!! 🙂
      Jeg og min familie var også veldig flinke på å holde matbudsjettet, noen uker var det 500kr, men aldri over 1000kr… Vi var da 3stk 🙂 Nå har vi nettopp kjøpt huset til svigers, og de bor her enda (holder på å bygge leilighet), så akkurat nå er det handling hver dag, helst flere ganger om dagen…:/ kribler i fingrene for at de skal flytte ut, så vi får begynne med ukesplaner og handling en gang i uken igjen! 🙂

    6. Vi har et matbudsjett på 1000kr i uka. Det skal holde til all mat til meg, mann og Lille Charlotte. I tillegg kommer all tørkepapir, dopapir, husholdningsting som lyspærer og bakepapir etc samt tyggebein til hunden under her. Vi holder oss som regel til budsjettet og i går sprakk vi med kun 4kr, men da hadde jeg plukket opp en del tilbudsvarer på OBS som kommer til å vare oss noen uker og spare inn p´å de budsjettene 🙂
      Hvordan lager du makaroniform?

    7. Vi begynte for tre år siden å forandre kostholdet og handle en gang i uka. REMAs månedlige middagstips har vært til stor hjelp og nytte. Og etterhvert har vi dratt den lenger og lenger og føler at nå er vi snart i mål med hvordan kostholdet vårt skal være. Fri for e, konserveringsmiddel, sukker osv.. Veldig spennende!

    8. Kjempe flinke 🙂 Vi handler en dag i uka vi også, men er ikke så strukturert som deg. Utrolig hvor mye man sparer på og handle en gang i uka. Supert at du deler med oss 🙂

    9. Handler 1-2 ganger i uka, blir fort 1-2000,- i mat og div husholdningsartikler. For meg og min mann. Vi handler veldig mye frukt og grønnt, som gjør at vi bruker så mye penger. Vi er framdeles i “startfasen” så blir vel mer strukturert etterhvert, også har vi et veldig spessielt kosthold. Men prøver å ikke overskride 1500,- for en uke, og uka etter bruker vi bare å fylle på for en 500-1000,- vi bruker ca halvparten av pengene våre på mat, noe til sparing og resten til husleie osv. Jeg jobber i en liten butikk og mannen min er uten jobb for tiden og går på nav.

    10. Anonym: hvis du ser på handlelisten min så er 1/3 av handlelistrn frukt og grønt:) så dette inngår i summen. Bleier, sjampo, oppvaskmiddel, whipes osv er også med i budsjettet på 1000kr uken. Kjøper REMA bleier og da varer 1pk i ca 1,5-2uker. Kjøper to pk hver andre uke, en til bhg og en til hjemme 🙂 Lilja er jo bleiefri 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg