Hverdagskos!

Hverdagene er mange, men korte. Morgenene med mine to småttiser går superfort, og matpakkene smøres i en fei. Klærne blir som regel lagt frem dagen før, spesielt om det er Robin som har “morgenskiftet”. Ja, fordi vi må jo faktisk jobbe og kjøre i barnehagen på skift. En av oss må opp grytidlig for å åpne butikken som åpner dørene kl 0700, og da må vi være på plass senest 06.00! Så da må den andre opp med ungene og losje de i barnehagen. Mange ganger frister det å ta “senvakten”, den som leverer barna, fordi da får man som regel sove EN time ektra! Det er utrolig hva bare en time utgjør. Og ikke minst den lille kosestunden med barna før vi står opp og starter dagen. Den elsker jeg! Matpakkene varieres med pålegg og frukt, og vips så sitter vi i bilen med barnesanger vol1 på høyt volum! Vi nynner oss igjennom hele 20 sanger før vi ankommer barnehagen sekunder før klokken slår 08, og barna blir geileidet inn på hver sin avdeling. Barnehagedagen er i gang, og jobbdagen har begynt.

Etter rundt 8 timer er vi tilbake der vi slapp, og henter barna, for så å høre de samme 20 barnesangene om igjen. På veien hjem stilles det mange spørsmål fra min side, slik at Lilja ikke skal sovne, og da holde det gående til langt på kveld. I grunn et håpløst prosjekt..! Vell hjemme er det kaos, og middagslaging. Den som kjørte i barnehagen slutter på jobb senere enn den som åpnet, og kommer derfor hjem hakket før resten av bøtteballetten. Planen er å begynne på middagen, men facebookoppdateringer og maillesning blir ofte en feilprioritering.. Uansett, så blir det middag på bordet, etterhvert.


….og for å unngå hyling og grining før middagen er klar, blir det litt druer og frukt, helst ute på platten.



.. og ofte har mammsen vært å hentet pakker også! – da er hun EKSTRA glad! 


Ebaypakker er supermorsomme, spesielt de som EGENTLIG skal være til adventskalenderen! ! !

Legg merke til trusene i bakgrunnen som ligger på rekke og rad.. Liljas verk!

MATBUDSJETT har aldri vært et tema her i huset, da vi i grunn aldri har brukt så mye penger på mat. Nå som vi er inn i vårt livs største økonomiske situasjon, hvor vi bygger hus, flyr pengene ut døra før de engang har rukket å komme, så vi har laget et budsjett og satt av fastrekk til diverse ting i måneden. Vi har valgt å sette av 3000 kr på mat i måneden, noe som krever planlegging. For vår del har vi den goden at vi driver matbutikk, og kaster skremmende mye mat, som vi nå har begynt å se nytten i. Jeg har satt opp matplan for en uke om gangen, og har i teorien 750 kr i uken å bruke på mat, og diverse som vi trenger. Det er sannelig ikek mye, så det skal bli spennende å se om det strekker til. I første omgang så har vi begynt med å tømme fryseren og bruke det vi har i skuffer og skap. Vi er nå på dag 5 av 7 i første uke, og foreløbig er vi innenfor budsjettet med god margin. I neste uke tenkte jeg å vise dere ukesplanen vår, og ikke minst innføre en fast matdag her på bloggen, med tips til middagsløsninger.

Hva tror dere om middagsløsninger her på bloggen, laget av meg, basert på Rema 1000 “Under 100 lappen” ?

Inkludert priser og handleliste, samt fremgangsmåte?

…så blir det etterhvert middag, og roen er i ferd med å senke seg.. Ihvertfall mellom Filips munnfulle.


Pappsen og Lilja koser seg med fiskeboller!

..så er det litt lek og dessert, helst utendørs omd et ikke er for kaldt, før vi begynner stellerunden!

Filip sovner som en dupp med en gang klokka tikker over 19.00, og smukken er plugget i, mens Lilja trenger litt nedtrapping før hun skal til sengs. Da blir det smukk og en god armkrok til mamma eller pappa, før nattasang og soving. Heldigvis har hun begynt å sovne igjen. Vi hadde jo en periode på noen uker der hun ikke sovnet før 23 tiden hver eneste dag, og likevell våknet grytidlig om morningen! ! IKKE TIL Å ANBEFALE!!


Playtime! 🙂

 

Ha en finfin fredagskveld!

♥ RACHEL ♥

 

 

 

13 kommentarer
    1. Navn: hehe, neida, ikke så lang vei, men det tar ihvertfall 20-30 min når man kjører i rushtrafikk.. og barnesanger er jo ikke så lange.. (feks bjørnen sover, bæ bæ lille lam osv.. )

    2. At dere klarer å holde det matbudsjettet er utrolig! Veldig bra jobba 🙂 Samboeren og jeg prøver å holde oss til 4000 kr i mnd, men det går bare så vidt, hehe. Prøver å planlegge, men det er ikke alltid det er like lett det heller. Kanskje det blir lettere når jeg ikke er gravid mer og spiser oss helt ut av huset 😛

    3. Det hadde vært kjempegøy å lese om deres matbudsjett og få noen tips. Her prøver vi å holde oss til 1000kr uka, men det krever disiplin og planlegging.

    4. Helene Taaje: Hehe ja vi har pleid å bruke mye mer, men når man tenker igjennom hva man trenger og handler bare en gang, så går det bra! Begynnelsen nå da, så må teste om det går i lengden!! ??

    5. Ina: ja må planlegge. Det er nok nøkkelen til mye! + bruke det man har fra før til nye ting! Tror det blir gøy å skrive litt om mat! ?

    6. Så flinke dere er som klarer å holde et så lavt matbudsjett! Er det m bleier og slik også da? Og andre husholdningsting som vaskemidel og slik. Og hvis dere har middags gjester, vennepar på mat og er innenfor budsjettet. Dethadde aldri vi klart og er en familie på tre 🙂 så da vil jeg gjerne se deres middags plan 🙂 Hehe. Men veldig imponerende hvis det går 🙂 her går det alltid ekstra penger til besøk og annet ting:)vi handler også en gang i uken på rema. Men så har vi god helgemat som gjør at vi bruker mer 🙂

    7. Har dere budsjett på klær og andre ting også? Virker som du har brukt en del penger på klær til barna ihvertfall., Kjekt om du vill skrive om det også, da det er gøy me inspirasjon 🙂

    8. Anonym: jeg har jo ikke holdt på så lenge, men kan vise dere i neste uke 🙂 nå inngår jo også en del mat vi allerede har i mine lister, så det hadde jo blitt litt dyrere om jeg måtte kjøpe absolutt alt 🙂

    9. Lisa: Jeg har brukt aaalt for mye penger på klær, det er helt riktig. Og det skal sies at jeg aldri har hatt noen begrensning tidligere. ..men da var vi ikke i den situasjonen vi er i nå. Det koster jaggu meg å bygge hus! Så jeg har kjøpt de klærne til barna jeg har ønsket, uten å tenke på pengene. Jeg kjøper veldig lite til meg selv, så min kvote har nok gått til dem.. 😛 mye av mine interesser er jo rundt barneklær og foto 🙂 Men fra nå av så ligger ting til barna inn i de pengene per uke. Vi har altså 3000kr til mat og diverse i mnd. Så har jeg 2500kr å rutte med til meg selv, som mest sannsynlig går til barneting 😉

    10. Du er flink! Del gjerne middagsplan og innkjøp, og hvordan det går iforhold til budsjett 🙂 Tror jammen jeg og skal prøve meg på å shoppe mindre, jeg er også veldi glad i å kjøpe barneklær og diverse! Venter nå nr. 3 og det kan fort bli dyrt! Vi har god økonomi, men er jo veldi gøy og spare mer 🙂

    11. GOSH ebaypakker er utrolig moro! Dukker opp noe stadig vekk her også!
      Vi også prøver oss på ukeshandel og middagsplan.. Vi har et budsjett på 6000 kr i mnd og syntes det nesten er knapt!! Dere er flinke!! :D:D
      Ha en flott helg videre =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg