1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Det er tre timer siden leggetid, og jeg har allerede rukket å telt til 10 opptil flere ganger. I løpet av arbeidsdagen skryter jeg barne opp i skyene, men sannelig går det en liten faen i meg når de spiser opp det lille som er igjen av dagen etter sengetid. Når barnehagedagen er over, er det middag og lek før vi avrunder på badet med sang og tannpuss. Så er vi i gang med den eviglange leggingen. Jeg føler vi har prøvd det meste, men når ingen triks hjelper, så er det lett å bli oppgitt, og heve stemmen. Det er kanskje å være egoistis, men litt mammatid, og ikke minst kjærestetid er noe vi trenger for å fungere her i heimen. Med en liten søtis som murrer på forksjølelse og to gedigne fortenner, og ei tuppe som for tiden ikke er spesielt trøtt, til tross for kutting av dupp på dagtid, er det ikke alltid like lett å være positiv. I kveld, som de siste kveldene de siste ukene, har jeg telt til ti flere ganger, og fortalt meg selv at dette er bare en fase.Jeg HÅPER det er en fase.


Våken snuppe langt på kveld! ! !Nattis fra Ebay – se her

Ellers så har Lilja merket at hun ikke er alene om å gå i barnehagen. Hun skjønner at Filip ikke skal være med mammsen lengre, og at hun må dele oppmerksomheten også på barnehagen. Han har blitt mer klengete i de siste dagene etter barneagestarten til Filip. Her jobber vi for å dele oppmerksomheten så godt vi kan, og bytter på hvem vi leverer først, og hvem vi henter først. Foreløbig er det nok bare Lilja som skjønner om hun blir hentet først eller sist, men for å gjøre likt, så blir situasjonen vurdert for hver dag.

Veien til og fra barnehagen er også en utfordring, da vi er vant til å ha 5 minutter uten rushtrafikk, til å nå bruke 45 til eller fra barnehagen i rushtrafikk. Lilja er trøtt som en dupp etter barnehagen, og utfordringen ligger i at hun ikke skal sovne. Her har vi utstyrt oss med forksjellig ting i bilen, slik at vi klarer å holde henne våken. Her har vi funnet ut at en boks med bær eller en smoothie i tillegg til en god samtale gjør susen.


Mine to søte små skatter….

Snupsi i støvler fra //Bisgaard – kjøpt på trendsales.no til bare 70 kr, Strømpis fra //Ebay, Genser og tunika fra //PompDeLux

Har du noen gode tips eller triks for å få barna til å sove på kveldene?

Og har du noen tips for at de ikke skal sovne på vei hjem fra barnehagen?

17 kommentarer
    1. Vi hadde store problemer med leggingen av lillebror her idag. Han har klart å balle på seg vannkopper, og det er jo typisk det nett når pappaen reiser på jobb og blir borte 4 uker 😛 Baah, kjenner jeg er lei allerede.
      Nå er jo dine litt eldre og yngre enn mine to, så det er jo litt andre rutiner. Med Madelen har vi hatt masse problemer med at hun bare vil sove med oss, men nå endelig (snart 5 år) er hun flink og faktisk lyer oss 😛

    2. Kjedlig d der me søv te tider ja. Men sikker på hun ikke trenger en dupp på dagen? Hun er ikke overtrøtt kanskje? søvn avle søvn mange ganga, Men d e har lest og merka her e at duppen må vær ferdi til kl 13. D Så de gangene hun sover dupp må d skje kl.12 ish..gjør ikke noe at den er før, for hun trenger 6-7t på å bli trøtt til kvelden. Blir den seinere kan d bli et styr. Hører noen sover bare 20-30min,,bare for å lade litt. Men værste er vell om de sovner i bilen på vei hjem…da har man d sikkert iallefall gående.
      Men vansklig d med råd..for barn er så forskjellig. Men om man prøver en liten dupp en dag og d ikke funker første dag,så tror e clue e å prøve de over tid, så de kommer seg tebake.
      Håper d ordner seg, 2åringer er bestemt og e nå luringa å vet hva som funker ;D
      Lykke te 🙂

    3. Vi hadde store problemer med legging av Benjamin,trodde jeg skulle tørne en periode.Det var ifjor på denne tiden.
      Skreik og skreik,hjelpes!!!Savner ikke den tiden altså.Må fortsatt sitte inne hos begge to til de sovner,så vi sitter hos hvert vårt barn.Når jeg er alene legger jeg de sammen.
      Har du noen gode ebay tips?Den søte pysjen da,og strømpisen!

    4. Vi har *bank i bordet* ikke hatt noen problemer noen gang med å legge Sofie på kvelden! Vi har hatt de samme rutinene så lenge vi kan huske, og de er intet mer avansert enn at vi steller henne og legger henne, uten noe dill-dall. Bare “glad i deg, vennen, sove godt” og ut av rommet. Men hun er nok usedvanlig enkel, og skjønner på sitt eget vis at hun trenger søvenen sin.
      For å holde henne våken er Umi Zoomi ganske så HOT på ipaden i baksetet 😉 gjerne sammen med en liten godbit!
      Lykke til i tiden som kommer, og krysse-fingrene for at det faktisk bare er en fase =)

    5. Vi har ei pie som ble 2 nå i august, hun har ikke vært enkel å legge, hun har vel våknet rundt 5 hver morgen siden hun ble født, og styra hver kveld!
      Jeg er den personen som skal klare alt selv, men akkurat dette med søvn fikk jeg ikke til med henne! (har en gutt på 4 som aldri har vært ett problem med legging, og sover til 8 neste morra!)
      Jeg tok kontakt med helsesøster, som ordnet ett møte med ei som har spesialisert seg på søvn!
      Det hjelper å snakke med noen utenfor som KAN dette!!
      3 netter senere la hun seg uten særlig styr, og sover mye bedre på natta, og våkner kl 6!! johooo… ny hverdag for oss!
      Lykke til!
      klem irene

    6. tubru: ja, ipaden er en slager, men det er det å ha den med seg over alt da? Det glemmer jeg jo!! Gud ja, håper det er en fase.. man blir jo faktisk sliten av at de ikke sover.. de er jo våkne før hanen galer også! ..så blir de potte sur på ettermiddagen.. ! og fortsatt ikke trøtt.. makan!

    7. Nina: jeg har liksom ikke villet venne de på at jeg skal sitte til de sovner, så prøver å holde fast ved denne… men ehr om dagen så sovnet ejg på gulvet forran sengen hennes.. jeg var jo mer utslitt enn henne.. :p Ebay strømpis: http://www.ebay.com/itm/130878307958?var=430128834774&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 og ebay nattis http://www.ebay.com/itm/brand-new-minnie-mouse-long-sleeves-pyjamas-sets-/141043570138?pt=UK_Girls_Nightwear&var=&hash=item20d6da15da

    8. Malene AKerø: Joda søvn avle nok søvn 🙂 Så hu får sov før kl 13 i bhg, og max i 30 min. Men det ser ut t at den duppen gjør at hu ikke e trøtt på kvelden.. dont know..! Hu ahr jo alltid vært så enkel å legg, men i dem siste mnd så e d bare drama!!

    9. Iselin: huff, vannkopper =/ For ås e det positive i det, så er det jo bedre for å få det jo mindre de er.. da merker de ihvertfall minst til dem.

      Ja, jeg har ikke peiling ejg altså.. hun får ikke ligge med oss. Hun kan få legge seg der å sove, men da bærer vi henen tilbake til sengen når hun har sovnet. Så får hun heller komme inn på morgenen.. ingen av oss sover spesielt godt med unger i sengen.. ;/

    10. Så herlige de er da 🙂
      Jeg hindrer lillemann i å sovne i bilen på lengre turer ved å hoie og skrike i bilen, synger kaptein sabeltann for full hals med lyden høyt og slår neven i lufta i takt med musikken (ser sikkert ut som en splitter pine gal person som ikke har noe på veien å gjøre når jeg holder på), men han holder seg våken iallfall 🙂
      Til legging har jeg hatt problemer i perioder, men jeg legger meg ned med han og synger en sang som er monoton (Amalies jul – Nattasang for nissunger, Kjære Gud jeg har det godt, Når trollmor har lagt sine 11 små troll) eller leser et eventyr. Blir han urolig mens jeg holder på, sier jeg at han må være rolig, ellers går jeg ut, og da holder han seg enten rolig, eller så går jeg bare, og da sovner han 🙂

    11. Hei =) Kjempe fin blogg du skriver, liker å titte innom for å se hva som skjer. Her i huset har snuppa på 2 år sluttet å sove i barnehagen, rett og slett fordi en dupp på 30 min kan ende i at hun holder det gående til kl 21 på kvelden, når vi nå har kuttet ut duppen helt så sovner hun nesten med engang hodet treffer puta kl 1900. Helt fantastisk =) Litt surking blir det på ettermiddagen, men ikke mer enn det som er akseptabelt, så nå er alle her i huset fornøyde.
      Håper det ordner seg med sovingen, slitsomt når de holder det gående hele kvelden.

    12. Uff..janei..får håpe d bare er en peiode som du sir, skjønne d kan bli slitsomt for dokker i “hverdagskabalen” . Husk d er lov å ringe helsestasjon om dere har ei grei helsesøster å høre etter tips, eller bhg..mn d har du sikkert.
      Lykke te!

    13. Har dere prøvd å la henne sove så lenge hun trenger i barnehagen, så lenge hun blir vekket til klokken 13? Det er ihvertfall min oppskrift. Prøv å kutt duppen hjemme i helgen, og se hvordan det går.
      Barna blir utrolig slitne i barnehagen, og en toåring er faktisk veldig liten, selv om man som både mamma og førskolelærer(!) kan ha lett for å glemme det til tider..
      Dette er ikke ment som kritikk, kun som råd etter hva mine erfaringer tilsier.
      Jeg opplever at barn som får soving redusert kraftig i barnehagen har vanskeligere for å roe seg om kvelden, og blir mer “hårsåre” og survete. De får ikke roet seg nok i løpet av dagen, så kroppen går på høygir. Det skal såå mye til før de små kroppene roer seg til kvelden.
      Jeg er nok tilhenger av at søvn avler søvn, men uten å være hysterisk. Vil ikke barnet sove en dag, eller at man er på tur, så man ikke “rekker” er det ingen krise.
      Håper dette var nooe til hjelp 🙂

    14. Her kutta vi ut dagsovingen i ferien, da vi var lei av at klokka ble både ni og halv ti før Frøya (2,5) var i seng. Nå sovner hun som en stein kl. 19, men hun gjorde ikke det med en gang. Vi måtte gjennom en overgangsfase på et par uker uten dupp, før det fungerte. Hun får fortsatt sove på dagen dersom hun har ekstremt behov, men det hører med til unntakene, og da ikke mer enn 30 min. Ofte holder det med en powernap på ti-femten min. Krysser fingrene for at fasen går fort over! Vi vet alle hvor godt det er med litt egentid når klokka bikker 19 😉

    15. Du vet at søvn avler søvn. Har jobbet i barnehage i mange år og mange foreldre har hatt suksess med å la barnet ta en liyen dupp på maks 30 min i barnehagen. Da unngår du en overtrøtt jente på kvelden

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg