Bryllupsforberedelser – forloverens rolle –

For vår del er det under 3 uker igjen til den store dagen, og sommerfuglene i magen har allerede tatt plass. Jeg begynner å ha det meste på stell, men tror at det blir noen hektiske dager rett før bryllupet står. Vi har nå alt det formelle i orden, og er ihvertfall sikre på at vi får lov til å gifte oss. Til helgen skal jeg til Oslo for å besøke søsteren min, som også er forloveren min. Planen er planlegge litt til bryllupet, og hjelpe henne med flatpakker fra IKEA! 

Mange lurer kanskje på HVORDAN klarer man å bestemme seg for hvem som skal være forlover? HVA skal man legge vekt på hos forloveren? HVA skal en forlover gjøre og HVILKE oppgaver har han eller hun? HVILKE forventninger har bruden og brudgommen til sine forlovere, og HVORDAN kan forloveren bidra på best mulig måte? 

Det er uendelige artikler og fagskrifter om hvilken rolle en forlover har og hva dette innebærer. Noen legger stor vekt på hva forloveren skal bidra med, mens andre mener at de ikke skal ha en så stor rolle.

….Og hvordan vet man hvem man skal velge som forlover?


Det å bli valgt som forlover er et ærefult oppdrag, og det finnes ingen regler på hvem som kan bli valgt. Det er ikke slik at bruden må velge en kvinne og brudgommen en mann. Det mest vanlige er en nær venn/venninne, eller en bror/søster. Forloveren trenger ikke være medlem av statskirka, men må skrive under en erklæring på at det ikke er noe i veien for ekteskapet.

For uten det lille formelle, er det igrunn fritt hva man velger å bruke forloveren til når det gjelder bryllupet og bryllupsdagen, men punktene som går igjen de fleste plassene er UTDRIKKNINGSLAG og FORLOVERTALE. Det er “obligatorisk” med en tale fra forloveren. På selve bryllupsdagen skal forloveren sørge for at ting går smertefritt, og at brud og brudgom er på riktig sted til riktig tid. Ringene bæres av forloverene, så fremt man ikke har brudefølge som gjør dette. Forloverene skal sørge for at brudeparet får i seg nok næring på den store dagen, og være tilstede når brudebildene taes. Videre er det ulike ting man velger å sette forloveren til. Noen ønsker at forloveren til brudgommen skal ordne brudebil og være sjofør, mens andre ønsker å leie både bil og sjofør, eller kjøre selv. . Noen ønsker at forloveren, eller forloverene skal være toastmaster, mens andre  velger noen helt andre. Noen ønsker at kjolen skal være hemmelig for alle, mens andre ønsker å ha med både forlover og flere til. Noen ønsker at forloveren skal være med på planleggingen av det hele, mens andre ønsker kun hjelp med de små tingene. Noen velger å ikke ha utdrikknignslag, mens andre velger å ta den helt ut. LES om mitt utdrikknignslag HER.

Og hva skjer så, etter bryllupet?

Joda, som forlover har man en rolle i livet videre til ekteparet. Som sagt er det et ærefult oppdrag å bli valgt som forlover, og man blir en støttespiller i gode og onde dager for ekteparet. For vår del har vi begge velg forlovere vi først og fremst er glade i, men som vi vet bryr seg om oss i uansett situasjon. For min del har jeg valgt søsteren min fordi det er den eneste personen, bortsett fra foreldrene mine og Robin, som jeg stoler 100% på, og som jeg vet ønsker at dette skal bli MIN dag. VÅR dag. Jeg vet at hun ønsker at jeg skal se best mulig ut, og at hun vil kommer til å gjøre sitt ytterste for at jeg skal ha det bra, og at ting går etter både plan og forventninger. Jeg valgte henne fordi jeg viste at vi hadde samme syn på utdrikknignslag, og fordi jeg synes hun er den personen i hele verden som fortjener min tilit på denne måten. Jeg vet at hun ALLTID er der for meg, uansett hva det gjelder, og at vi er sisters for life.

Brudens forlover er den som skal holde brudebuketten under vielsen, og sørge for at ting er på plass. Som feks at kjolen ligger riktig, at man har nok ligloss på bildene, at man ikke har ris i håret eller at smykket ligger skjevt. De små detaljene man ikke legger merke til selv.




For øyeblikket lever Ronja et hektisk liv i Oslo som makeupartist i Max Factor og pusser opp leilighet midt i sentrum. Følg henne gjerne på Instagram: RONJAHAUAN


 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg