Pakkeliste for sydentur med to små

Grytidlig onsdag morgen vart vi pakket og klare for to uker med sol og varme i Hellas. I år var jeg ferdig med mesteparten av pakkingen i god tid, og jeg må si at det var en deilig følelse å slippe å stresse med pakkingen kvelden før.  I fjor, da Lilja var 8 måneder, dro vi til Thailand i litt over 2 uker. Der var vi på rundreise og besøkte flere plasser, men denne gangen drar vi 2 uker til Rhodos med Sonja, Stephan & Celina, og skal ligge på et Ving hotel som heter Sunwing Kallithea Beach. Hotellet er godt egnet til barn, og har mange barnebasseng, – perfekt til alle våre tre søte små. Jeg pakket i flere omganger, og til slutt ble jeg enig med meg selv, og klarte å få klær til både meg og barna i EN koffert på BARE 20 kg!

I Bursdagsgave fikk Lilja koffert for å ha med seg på flyet. Brumlebia, som vi kaller den, er fra cutiesandpals.no, og falt veeeeldig i smak hos frøkna!

I håndbagasjen til Lilja:

  • matboks med pølsebiter og pasta + en boks med fruktbiter
  • papirposer med kjeks, småsnacks (potetskruer, hirsje kjeks til Filip)
  • vannflaske
  • 2 x smoothie
  • ekstra tskjorte i tilfelle hun søler
  • noen smukker
  • tegneblogg + tegneblyanter
  • øretelefoner for å ha i ipad
  • ipad med barnetv, barnefiler og spill (ipaden er ikke hennes)
  • Whipes
  • 4 bleier (to til hver)
  • Bleieposer
  • Et teppe til dem hver


Papirposer fylt med godsaker. Noen poser med snacks, og noen med “overraskelser”. Det kan være alt ifra en kjærlighet, en smukk, en lekebil, byggeklosser, klistremerker, perler.. 


Brumlebia er fylt med småposer, vannflaske, litt leker, litt mat og “stellesaker”. Lagde også en matboks med brødskiver og en boks med lunsj til Lilja.

I håndbagasjen til mammsen:

  • PASS til alle sammen
  • Utskfrift av flyseter, hotellopplysninger, flybiletter etc.
  • Penger, bankkort – lommebok
  • Mobil – ferdig oppladet
  • Kamera – ferdigoppladet
  • Bæresele til Filip
  • Paracett, Ibux, Nesespray, Antibac
  • Mat til Filip: 1 x barnematglass, 1 x boks med grøt, 2 x smoothie, 1 x yoghurt (barnemat)
  • Vannflaske

I bagasjen til Lilja:

  • Solbriller
  • 2 x solhatt (1 x tørkle + 1 x caps)
  • 1 x UV badedrakt
  • 1 badedrakt
  • 4 singletter
  • 4 tskjorter
  • 5 shorts
  • 3 kjoler
  • 1 strandkjole
  • 2 par sokker
  • 7 truser
  • 1 tights
  • 1 genser
  • 1 par sandaler
  • spenner og hårstrikk

I bagasjen til Filip:

  • Solbriller
  • 2 x solhatt
  • 1 x UV drakt (til bading) 
  • 2 x singletbody
  • 2 x body
  • 4 x tskjorter
  • 3 x shortsdrakter
  • 3 x shorts
  • 2 x sokker
  • 1 x genser

Mat:

  • Fruktnett til Filip
  • Fruktboks til Lilja – til å ha “fruktsnacks” i
  • 1 pk havregryn
  • 2 tuber baconost
  • 3 x leverpostei
  • 4 pk babygrøt 8 mnd
  • 1 pk morsmelkerstatning (flytende)
  • 14 barnematglass (variert med mellommåltid/middag)
  • 20 x smoothies
  • 1 pk mariekjeks
  • 3 pk barnesnacks 
  • Burde hatt med: salt og sukker

Reiseapotek:

  • Paracett 125 gr + Paracett 250 gr + voksen
  • Idoform – for å stabilisere magen
  • Febermåler
  • Solkrem – faktor 20, 30 og 50 –
  • Plaster (gnagsår + vanlig)
  • Diverse salver for stikk, kløe, eksem.

Stellesaker:

  • 1 pk Rema 1000 bleier str 4
  • 1 pk Libero Up & Go Bleier
  • 2 pk svømmebleier
  • 3 pk whipes
  • 1 x sinksalve
  • 1 x lotion uten parfyme
  • 1 x shampo for barn
  • 1 x neglesaks/negleklipper
  • 1 x Stelleunderlag (eller en pk engangs)
  • 2 x tannbørster 
  • 2 x vaskekluter

Diverse:

  • Babycall Neonite
  • Babycall med Kamera – BabyLink –
  • Bæresele – Ergo baby –
  • Trille – MacLaren –
  • Ekstra myggnetting til vognen vi skulle leie på hotellet
  • Nett for å henge på vognen – GENIALT! – brukes HELE tiden!

 Flyturen er i skrivende stund vell overstått, og den gikk etter omstendighetene bra. Filip sov to korte dupper, men måtte ellers underholdes med det vi hadde å tilby. Lilja synes det var supergøy å kjøre fly, spesielt da det var turbulens på vei ned og vi voksne trodde det skulle gå galt! “Mere Mere Mere”, ropte Lilja. Hun smakte på alle oerraskelsesposene sine, og brukte alle lekene vi hadde tatt med. Selvfølgelig var ipaden vårt siste kort, så den ble tatt i bruk til slutt, når tålmodigheten så og si var over. Med en flytur på i overkant av 4 timer, er det lang tid å sitte stille, men vi synes at turen gikk greit, og at vi ikke lagde alt for mye støy for de rundt oss…

Som dere kanskje ser så er jeg ingen superpakker, og er i den oppfatning at man ikke trenger å ha med ALT. Vi har alltid hatt med for mye bagasje, så denne gangen brukte jeg litt mer tid i forkant, for å tenke gjennom hva det var vi egentlig trengte. Jeg konkluderte raskt med at MAT var noe av det jeg ville ha med, for å være sikker på at Filip fikk i seg noe. Lilja spiser jo det meste, så henne er det ikke noe problem med. Ellers så har jeg ALLTID for yme klær med til både meg og barna, så denne gangen tenkte jeg at vi heller kunne vaske opp noe av klærne. Personlig synes jeg mange pakker mye unødvendig når de skal til syden. Mye klarer man å ordne der man er, og trenger ikke koste penger. Litt kreativitet, så fikser man det meste!

Har du spørsmål om reisen eller hvordan vi har gjort ting, må du bare spørre 🙂

 

 

17 kommentarer
    1. Så smart med slike småposer. Gull verdt.
      Vi har vært flere ganger på Rhodos og stortrives. Si i fra om du vil har tips til hva dere bør se i Rhodos by 🙂

    2. Gamlebyen er utrolig koselig.
      Stormesterens Palass ligger også der.
      De har Starbucks 😉
      Et sted har de en gate med kun klesbutikker. Nikolau Plastria. Men vet ikke om det helt er din stil med Zara, Pimkie, Pull&Bear og Bershka. Mango finner du mere mot havna.
      De har også mere eksklusive butikker som Burberry osv.
      Anbefaler også dagstur til Lindos. Fin utsikt fra borgen og mot landsbyen. (Vi forlover oss der-mimre mimre 😉 )
      Det er et bitte lite Akvarium på spissen av øya.
      Det er også et stort badeland. Skal gå egen buss dit- men aldri tatt den.
      Det er det jeg kom på i farta. Roper ut om jeg har mere å tilføye 😉
      KOS dere masse!

    3. Rhodos kan anbefales! Har kun vært der uten barn, men fant noen sjarmerende badeviker i kalithea <3 Hotellet dere skal bo på er sikkert perfekt for barna! God tur, gleder meg til å se bilder senere:)

    4. hm.synes å ha lest (på ving sine sider) at det ikke er tillatt med medbragt mat på flyet… men det gikk altså greit?

    5. Navn: Det vet jeg ikke noe om, men det sto ikke noe om det da vi bestilte. Vi fikk velge om vi skulle ha mat på flyet eller ikke, så vi takket nei til det – da må man jo betale for det. Så vi hadde bare med mat til barna, og det tror jeg igrunn er greit 🙂 Vi fikk en pose med to barnematglass og en banan i på flyet, så om vi ikke hadde hatt med, så hadde det vært mat å få til de små 🙂

    6. ewymarie: takk for mange gode tips! Og så herlig at dere forlovet dere her… kan se for meg at det var sååå romantisk!!! Vi tenker ihvertfall å ta en tur i badeland, og i akvariet. Gamlebyen har vi streifet gjennom allerede, men det må nok noen flere turer dit.. generelt til byen 🙂

    7. ønsker dere en flott ferie, håper dere oser dere, gleder meg til og følge bloggen med syden innlegg 🙂

    8. Så mange fine tips! Tok det lang tid før kofferten kom da du bestilte? Lurte på å bestille en til sønnen min før vi reiser på ferie:)

    9. Hilde: nei, det tok vell under en uke 🙂 så lenge de har dem på lager så sender de vell med en gang 😉 lilja hadde med sekken i samme motiv på barnehagen før vi dro, og såååå mange barn kom bort til henne og ville se på sekken hennes. Skikkelig stas! 🙂

    10. Vi reiser om 3 uker til Hellas og har da med oss en på 8mnd. Så tusen takk for gode tips 🙂 Har også fått tips om at hvis man ikke får i de små nok væske kan det være lurt å gi de litt ekstra smoothie som kan kjøpes der nede. Tenker å ta med hjemmefra, men hvordan er det å supplere med de som selges i Hellas? Er det bare sukker i de 🙂 ?

    11. Sarah: jeg har ikke sett noe som ligner smoothie her nede:/ men har hatt med fra Norge 🙂 vi har også med sånn babyfeeder for å ha frukt i:) et tips for å få i de små mer veske er å kjøpe nestleglass med smak. Slike har de i butikken her. Kommer ett innlegg om dette i morgen tenker jeg 🙂 så ser du hva jeg mener. Filip drikker ihvertfall mye mer når vaner har litt smak. Denne er uten sukker;)

    12. Ok, supert! Takk for tips 🙂 Da får vi ha med litt ekstra smoothie også, sånn for sikkerhets skyld 😉

    13. Så fint med pakkeliste! Skal også snart til Rhodos, om 1,5 uke, så har begynt å tenke på hva vi skal ha med, hva vi skal ta med i håndbagasje osv, men hjeeeelp vi reiser jo snart!
      Lurt med små poser med diverse som tas frem underveis! Nå rekker jeg vel ikke å skaffe slike poser, så får se hva jeg finner på :p Tenker også på væskeinntak, guttungen drikker ikke saft/juice og likte ikke smoothie sist vi prøvde :p Så får håpe han står på og drikker vann 😀
      Når jeg bestilte billetter sto det, som noen nevner over, at det ikke er lov å ta med medbrakt mat, men håper vi får lov å ha med sånne småting. Vi har bestilt mat til oss selv på flyet, men guttungen må jo også spise noe (som vi tenkte og ta med)..

    14. Malene: om du bestilelr nå så rekker du det veldig fint. Partydesign sender samme dag, og du har det i posten innen to dager tenker jeg 🙂 Kanskje han liker vann med smak, altså ikke saft – det kan ofte bli sterkt og litt tørt i munnen med en gang. Prøv heller å ha litt saft i vannet (hvis du skjønner) veldig svakt på en måte 🙂 Ja, det står det, men hallo.. man må jo forsikre seg om at barnet spiser maten man får ombord. så jeg ville bare tatt emd noe mat til turen, og OM de skulle være vrange, så må man jo bare ta det ut. Men det viler jeg sterkt på altså. Jeg har reist litt med barna, og det har aldri ært noe problem med verken veske/melk elelr mat til dem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg