Barnemat: fabrikat eller home made?

Plutselig kommer dagen der barna skal ha annen mat enn fra morsmelk, og som foreldre er det mye nytt å ta hensyn til. Det er mye man vil vite, og det er ofte flere sprøsmål enn svar.

Med både Lilja og Filip har jeg sverget til barnemat på glass, men kjenner at jeg blir påvirket av de rundt meg, i retningen mot å lage maten selv. Hos oss har det stort sett gått i Nestle barnemat, både når det kommer til grøt, middagsglass, mellommåltider og smoothies. . . Jeg kan spørre meg slev hvorfor jeg ikke lager maten dems selv, men atter en gang skylder jeg på den berømte tidsklemma og for få timer i døgnet. Selv om det kanskje bare er noen minutter unna “hjemmelaget” mat, så blir det stort sett bare med tanken. De aller fleste barna klarer seg jo utmerket på bare morsmelkt de første seks månedene, og det er først etter det at ammingen trenger å kompletteres med annen mat.. På nestlebarnemat.no kan du lese litt om de første måltidene, når man kan begynne å gi mer mat, og hva som er anbefalt å begynne med.

Barn følger ingen bestemt mal når det gjelder mak og konsistens, og mange foreldre er redde for at maten de serverer ikke er bra nok. .. men enkel hverdagsmat er ikke vanskelig å lage. Alle barn følger sin egen utviklingstakt, og derfor kan man ikke nøyaktig si når neste steg i utviklingen begynner. Det er barnets utvikling som avgjør når man skal ta det neste lille steget inn i matens verden. Mange velger å lage all mat fra bunnen, mens andre, som meg, velger barnemat på glass. Og spørsmålet er da; er barnemat på glass like bra som hjemmelaget? Svarene vil nok bli mange, og uenighetene store. Jeg føler at en god blanding av begge er en finfin løsning..


Jeg er av den oppfatning av at produsenter som blant annet Nestle, som har mer enn 140 års erfaring med å lage forskjellige typer barnemat, er til å stole på. Jeg velger å tro at det jeg putter i barna mine gjennom barnemat på glass er skikkelige produkter, og tilfredsstiller de kravene til næring som de små trenger. Selv om innholdsfortegnelsen står på glassene, så forstår jeg de som velger å lage all mat selv for å få full kontroll på hva barnematen inneholder.
På Nestle sine hjemmesider skriver de at både barnemat på glass og hjemmelaget er bra hvis det lages ut ifra barnets behov. Barnemat som lages av barnematprodusenter følger strenge krav om hvilke råvarer som får brukes og i hvilken mengde forskjellige næringsstoffer skal være tilstede. Det innebærer at de kun kjøper råvarer fra godkjente leverandører. Kravene er høye siden de ønsker at maten skal være så god som mulig og ha næringsinnhold tilpasset hva barna trenger. Hvis du lagermaten selv bør du tenke på tilsette litt ekstra fett. 

Barn er forskjellige. Noen vil smake på ALT, mens andre vil ikke ha noe.

JEG har debutert på å lage barnemat i dag! ! – og sannelig falt det i smak!

Det som er viktig når man spiser med barn, er å ha tålmodighet. T Å L M O D I G H E T med barn er sannelig ikke noe alle er født med, og jeg er nok en av de som har måttet lære meg å være tålmodig og ikke tenne på alle plugger når maten gang på gang kastes i gulvet, gnies ut over det rene bordet eller i det nyvaskede håret. Det er viktig å la barnet venne seg til situasjonen at det skal spise, og lage den typen mat som man vil at barnet skal lære seg å spise. Et tips for å få barnet til å spise, er å la det hjelpe til med matlagingen. Da er det ofte lettere for barnet å få en positiv opplevelse med maten når de har vært med på det selv. Gjør mat til noe hyggelig. Stemningen smitter over til maten, og et positivt og trivelig måltid øker sjansene for at barnet spiser det som serveres.

Når et barn er blitt 1- 1,5 år gammelt, har de ofte gjort seg opp en mening om hva de liker og ikke liker, og hører sjeldent på hva man sier om maten. “Nam nam, dette er godt” “du må smake, det er kjempedeilig”, blir bare ord, men derimot hva vi som foreldre gjør i slike matsituasjoner er avgjørende om barnet smaker på maten. .

For en liten stund siden fikk jeg forespørsel fra Nestlé om jeg hadde lyst til å teste noen av deres produkter på Filip. I og med at jeg allerede kjøper mye Nestle, og det er dette merket vi har størst utvalg av på Rema 1000, så valgte jeg å takke ja. Jeg hadde forventet at et merke som selger barnemat kun ønsket å fronte at de har ferdigmat barnemat, men til min store overraskelse så fulgte det med mye informasjon om hvordan man kan lage denne maten selv. Både på nett og på pair finner man spennende oppskrifter for hele familien. Oppskriftene, sammen med god påvirkning fra venninner som lager barnematen selv, har fått meg på tanken om å lage noe av maten selv (nå er det snakk om til Filip. Lilja spiser jo det samme som oss).

Hvordan er ståa hos dere? Er barna så store at de spiser alt? Lager du all mat fra bunn? Kombinerer du ferdigmat (barnemat) med hjemmelaget? Har du en oppskrift å anbefale?

I dag har jeg laget eple og pære purè, jordbær og vannmelon smoothie, spagetti, fiskegryte og kyllinggryte.


Til venstre: eple og pære purè, jordbær og vannmelon smoothie, spagetti, fiskegryte, kyllinggryte.

Oppskrift på Eple og pære purè:

Skrell frukten og del i små biter. Legg alt i en kjele og tilsett ca 1 dl vann. La dette koke til det er mørt (ca 15min). Hell alt i en blender, og rør til den er klumpefritt.

Hell over i bokser, avkjøl og frys – eller putt i kjøleskapet. Holdbarhet ca 5 dager i lukket boks.

Oppskrift på Jordbær og Vannmelon Smoothie

Legg jordbær i en kjele med litt vann (ca 0,5 dl). La dette bli varmt  (ca 10-15 min). Skjær vannmelon og hell direkte i blender. Hell i jordbæren fra kjelen, og rør til det er ønsket konsistens.

Dette er perfekt til å lage is av, fryse i bokser, bruke i grøten til barna, eller bare som mellommåltid. Fryses eller oppbevares i kjøleskap inntil ca 5 dager i lukket boks.

Oppskrift på Spagetti og Kjøttsaus

Stek en pakke karbonadedeig slik at den blir gyldenbrun. Bland i 1 boks med hakkede tomater med basilikum smak og 2 ss tomatpurè. La dette putre. Kok en neve med spagetti – hell av vannet. Skjær ønsket grønnsaker i biter. Feks  3 gulrøtter, 3 poteter, 1 pastinakk, 1/2 brokkoli, og la dette koke i vann. Bland alle ingrediensene i en blender, og fordel i bokser. (nb: ikke bruk alt vannet fra grønnsakene – men ta vare på litt om du synes maten blir for tykk) La dette avkjøle seg,  og frys – eller sett direkte i kjøleskapet. Oppbevaring i ca 3 dager i kjøleskap.

Oppskrift på fiskegryte

Kok opp biter av 2 gulrøtter, 2poteter, 1 pastinakk, 1/3 brokkoli. Kok vann i en egen kjele, og tilsett to fileter fisk (jeg brukte 2 stk laksefilet). Kok 1/2 porsjon ris. Når alle ingrediensene er ferdigkokte, helles de over i blenderen. (nb: ikke vannet, evt ta vare på litt fra fisken eller grønnsakene for en bløtere konsistens). Rør, og tilsett i bokser. La dette avkjøle seg,  og frys – eller sett direkte i kjøleskapet. Oppbevaring i ca 3 dager i kjøleskap.

Oppskrift på kyllinggryte

Kok opp biter av 2 gulrøtter,  2 poteter, 1 pastinakk, 1/2 brokkoli. Når grønnsakene er tilnærmet ferdige, kan man ha i mais og paprika. Stek 3 kyllingfileter til de er gjennomstekte. Del dem i biter. Tilsett 1/2 boks hakkede tomater med basilikumsmak eller hvitløk, sammen med 3 ss tomatpurè. Spar litt av kraften til grønnsakene. Bland alle ingrediensene til de blir til ønsket konsistens. Her kan du tilsette litt av kraften. Man kan også tilsette pasta eller ris.

Jeg vil bare presisere at dette er oppskrifter jeg har prøvd meg på selv, så det finnes nok bedre måter å gjøre det på. Filip spiste en STOR porsjon emd spagetti til middag, og fikk smake på alt under veis. “mmmmm” sa han hele tiden, så det falt tydeligvis i smak!! Dette var gøy – men ikke så gøy at jeg slutter helt med barnematglass. En god blanding blir nok innført her i heimen!


Lilja fikk også smake på smoothien, og det falt i smak. MERE MERE MERE! Så hun spiste to bokser, og brukte resten til å SØØØLE!

Good To Know:

Må man alltid varme opp barnematglass?

Ikke nødvendigvis. Maten er selvfølgelig best når den er varm, men er fullt brukbar som kald. Fruktpurè bør man unngå å varme.

Hvordan varmer man opp maten i vannbad?

Åpne glasset, ta av lokket og sett i en kjele med lunkent vann og varm opp på lav varme.

Kan man fryse barnemat fra Nestle?

Ja, det kan man. Bruk gjerne et isterning-brett eller små fryseposer. Fyll i ønsket mengde, og vips så kan man ta opp ønsket mengde.

Kan man røre ut grøt i kaldt vann?

Ja, det kan man, men la den stå å svelle i omtrent ett minutt. Den er selffølgelig best når den er lunken.

Kan man lage grøt i mikrobølgeovn?

Man kan varme vannet til grøten i mikrobølgeovnen. Varmer man grøten blir det lettfor varm og i udelikat konsistens.

Kan man lage flere flasker samtidig og sette dem i kjøleskapet?

Nei, vi anbefaler at man tilbereder et måltid av gangen for å unngå bakterievekst.

 

HOME MADE – Hjemmelaget Barnemat:

Er du interessert i å lage mer mat selv, anbefaler jeg å ta turen innom denne siden for inspirasjon og tips.Du kan også finne oppskrifter på nestlebarnemat.no

Jeg anbefaler også å sjekke ut “barebarnematen”  “leesamantha”, “entomonsters”, på instagram

Foreløbig har jeg prøvd meg på smoothie og fruktmos. . . oppskrifter kommer i eget innlegg 🙂

 

 //Innlegget er skrevet i samarbeid med Nestle Norge//




24 kommentarer
    1. Jeg er egentlig imot Nestle av flere grunner, så Nestle barnemat kjøpte jeg aldri. Brukte NAN en liiiiten periode da dattera mi var ett år og jeg prøvde å venne henne av puppen, og de er de eneste som har “Steg 3” i MME. Jeg kjøpte derimot glass av Hipp de gangene vi var tomme for hjemmelaget mat og jeg ikke hadde tid til å lage nytt.
      Jeg var altså VELDIG glad i å lage mat fra bunnen til henne, og hadde matlaging ca en gang i uka. Begynte smått med grønnsaker og fruktpureer, og gikk over til middager etter hvert som ho ble eldre. Var kjempegøy! Og ho var nok myyye mer glad i min mat enn glassmat….
      Jeg synes det er (som du nevner) veldig greit å vite hva som er oppi maten. Og synes bruk av palmeolje i barnemat er meget unødvendig!

    2. Kirsten Marie: Ja vi er jo så forskjellige, og kanskje vet man for lite om ferdig barnemat. Du har sikkert dine grunner til å ikke ønske å bruke det, og det er forståelig 🙂 Underbevistheten min sier jo at det beste er å lage selv, men hvert måltid blir det nok ikke. Jeg syens det er greit innimellom, og en god blanding blir nok vår løsning 🙂 Jeg så jo at Filip eeelsket middagen sin i dag!! så det var morro å se! 🙂

    3. Braa innlegg!! Jeg er som deg, go blanding..emine levde nok for det meste på nestle. Tenk hva vi gjor når vi vokste opp, maten er nok blitt bedre på glassene på 20år også. Middagsglassene er kjekk i en travel værdag ja, selv om det sikkert ikke er noen unnskyldning 😛 Og jaa, tolmodighet er en dyd med de små, her har jeg også måttet bite sammen og tellt til 10 mang en gang..å alt går tilslutt, man må nok bare la de få kose seg ja og prøve seg frem..har heldigvis ei som spiser alt hun får 🙂
      Ååh, den isen der må vi prøve her hjemme 😀

    4. Vi har begynt så smått med grøt, og planen min var jo å lage alt av frukt og middager selv, meeen :p vi har bare en liten fryseboks, så det er ikke plass til å fryse så mye desverre. Jeg kan jo såklart bare mose litt av middagen vår innimellom, men da må det være helt melkefritt 🙂 men foreløpig er ikke behovet for middag der enda, så vi får finne løsningen da..

    5. Takk for tips og råd, kjekt å ha noen oppskrifter til mat til lillebror når den tid komer.
      Jeg hadde en mellomting, lagde mye barnemat selv og frøs ned.. men ble også en del innkjøp av Nestle sine produkter. Både grøt, middag, smoothie og fruktpure. I begynnelsen av perioden der middag ble prøvd ut og ei stund etter det kokte jeg som regel opp store mengder av potet + gulrot, moset det sammen og frøs ned på middagsglass. Så kjekt.. varmet opp middagsglasset og deretter hadde i litt leverpostei, sønnen elsket det.

    6. når det kommer til dette med barnemat så må man bare finne ut hva som passer seg selv best! det er mye “press” nå til dags om at man skal lage selv osv, men min Herman ville rett og slett ikke spise maten jeg laget. Han liker best ferdig glassene og så lenge han spiser og får i seg næring og blir god og mett er det viktigst føler jeg istedetfor å følge hva alle andre mener 🙂 Når man lager maten selv vet man jo bedre hva som er i så på den måten er det jo positivt, men føler ikke glassmaten er så mye “dårligere”. De får jo lov til å selge den til våre kjære små så da går det nok helt fint :)) vi prøver å få han til å spise maten jeg lager inne i mellom , og noen ganger fungere det mens andre ganger ikke. hvorfor aner jeg ikke 🙂

    7. camilla: Ja, helt enig med deg. Du har jo prøvd, og når sjefen ikke vil, nei, da tyr man til det som tilfredsstiller dem. Slik er det bare! Jeg er nok av samme oppfatning som deg, at glassene ikke er “dårlige”… 🙂

    8. Kjempfine oppslrifter 🙂 Lillegutt har akkurat begynt med fast føde og har hittentil laget grømnsaksmos og fruktmos. Lurer på hva slags buljong du bruker? Er ikke buljong veldig salt? Eller fins de ned mindre salt? 🙂

    9. Anonym: Jeg brukte grønnsaksbuljong til kyllinggryten og fiskegryten, men kjøttbujong til spaggetien. Det er ikke sikkert man trenger buljong heller? Kanskje redusere til en halv? Vet desverre ikke om det finnes med mindre salt.. men husk det er jo ikke mye av buljongkraften som brukes.. mnimalt igrunn + det som blir trekt inn i grønnsakene..

    10. Jeg syntes det var rart at du bruker buljong, det er masse salt i det og salt er skadelig for de ikke ferdig utviklede nyrene! Så det burde du ikke anbefale! Det går an å kjøpe buljong uten salt på helsekost, men det er en del palmeolje i det, så det er nok ikke beste løsning det heller. Det beste er å bare bruke forskjellige krydder som basilikum, timian osv.
      Og man burde egentlig ikke steke kjøtt til spedbarn, helst bake eller koke! Kjøttdeig går fint an å steke og etterpå la det koke ganske lenge i tomatsaus!
      Kan anbefale blogg http://barebarnemat.blogspot.no/ . Mange tips og forklaringer!
      ellers liker bloggen din kjempegodt! 🙂 Takk for inspirasjon i hverdagen!

    11. Elina: Jeg har skjønt det at man kanskje ikke burde bruke dette, men som jeg skrev under innleggene så hadde jeg aldri laget dette før, så det var mine oppskrifter. Jeg kan godt ta bort buljongen, det gir god smak bare av grønnsakene 🙂

    12. Oioi, så flink du har vært, det så jammen godt ut med all den khjemmelagde maten:)
      Jeg gjorde som deg, lagde noe selv, og kjøpte nestle de gangene jeg ikke rakk – og det er helt perfekt!
      Ha en fin fin dag:)

    13. Wilhelm fikk bare hjemmelaget barnemat da han var liten. Spiste alt som var. Syns selv barnemat glass lukter lite fristende å smaker kjedelig. Dessuten tar det bare ett par minutter ekstra å lage hjemmelaget. Lage litt ekstra av vanlig middag å knuse å fryse 🙂

    14. for de små er jo dette nye smaksopplevelser som ikke trenger krydder. maten i seg selv smaker mer enn nok. Jeg ville vært veldig forsiktig med å tilsette slike ting i. Jeg er også imot Nestle og har aldri kjøpt et eneste produkt av de. men bruker gjerne de andre merkene, hipp og småfolk.
      viste du at det i hundemat settes krav til næringsinnhold mens for barnemat finnes det ingen krav?
      Nestle har også hatt store agrresive kampanjer i utlandet da spes U-land hvor de har kjørt på med at morsmelk erstatning er best for barnet, slik at unge kvinner som ikke kan lese, skrive, få hjelp slik som oss, slutter å amme for å gi erstatning. Men de har heller ikke mye penger eller rent kokende vann så de sper ut erstatningen med mer og mer vann så barnet dør. av diare! og lite næring. 150 mill spedbarn dør årlig fordi de ikke får tilstrekkelig med morsmelk. Nå er ikke dette bare nestle sin skyld men om du gjør litt research så finner du ut mye. Jeg ville ikke hatt samarbeid med Nestle og det skuffer meg at du gjør det, fordi du er virker som en oppegående jente med bein i nesen.

    15. Jeg har alltid laget maten til vår datter selv, men at alle ikke kan ha tid til dette har jeg full forståelse for 🙂 Skulle jeg kjøpt mat hadde jeg aldri kjøpt fra nestle, med tanke på alt det ulovlige de driver med og genmanipulert innhold i maten.. Jeg synes bloggen din er helt fantatisk, men det at du velger å bli sponset av neslte har jeg liten forståelse for, de driver med mye ulovlig rekamering og som satt på spissen har ført til barnemord i flere land. Ammehjelpen skriver blant annet om hvorfor man burde boikotte nestle og det er absolutt verdt å sette seg inn i…

    16. Jeg altså, jeg sier ikke det ene eller det andre er bedre! Man må finne ut av hva som funker best for en selv 😉 akkurat som det blir folk av flaskebarn, så blir det folk av glassbarn 😉 en god blanding hørtes bra ut 😉 du er et skritt forbi mange andre! Jeg har hørt om folk som gir glassmiddag til sitt 3 år gamle barn! 😛

    17. Har selv brukt mye nestle og andre typer middagsglass og grøt til mitt første barn, og kommer nok til å gjøre det samme med lille suppa nå:) blir nok litt hjemmelaget også, men er jo så greit med de glassene når vi er borte!! Syns folk skal få gjøre det som passer best for seg og sin familie, det at noen skriver at de blir skuffet over at Rachel har inngått et samarbeid med nestle, blir litt dumt syns jeg…

    18. DIN mening om det “Dina”, du får fortelle historien din om Nestle til resten av verden å, kanskje de slutter å kjøpe alle sammen 😛 Greit å komme med fakta, men å si at det SKUFFER DEG, hvem bryr seg om det ? 😛 Ikke Rachel i alle fall…

    19. Kjære uvitende DINA!
      Hvordan i all verden kan du si at det settes krav til næringsinnhold på hundemat, men ikke barnemat!
      Begge deler settes det krav til, å all mat av begge typer som selges i Norge er innenfor disse kravene! Å i det hele tatt at du sammenligner disse to typene mat er for meg helt uforståelig!
      Animal Protection Institute:
      De fleste vet ikke at dyrefor industrien er en forlengelse av menneskemat og jordbrukindustrien. Produksjon av dyremat gjør det enkelt å få profitt fra slaktet avfall og korn som IKKE er godkjent for bruk i menneskemat! Dette avfallet består for det meste av involler, jur, hoder, hover og dyr som har vært angrepet av diverse sykdommer som kreft o.l
      Så, fin sammenligning du kommer med her….
      Både hundemat og barnemat som selges i Norge, som sagt, er allerede gjennom kravene til innhold uansett. Og de kravene som kommer etter det er at de er merket med næringsinnhold. Dette står helt klart i Lovdata!
      Uansett hvilke produkt man har foran seg så er det mulig å finne noe negativt om det. Men å gjøre dette til et slikt personangrep for at man har testet et matprodukt som finnes i alle butikker i hele Norge som sikkert 95% av foreldre bruker der ute er latterlig. Du overdriver og snakker på en måte som om alle her er spedbarn selv!
      Regner med at mesteparten ammer om dette er mulig, og fyller på med variert kosthold etter hvert som barnet vokser. Nybakte foreldre gjør selvfølgelig alt de kan for å gjøre de mest fornuftige valgene, men livssituasjoner og problemer kan være veldig forskjellig. Er ikke ute etter å sette Nestle på en trone her, men det må da være over streken å rett og slett skrive løgn, å gå til angrep på bloggeren for at man har overdrevne inntrykk og meninger!
      Du er sikkert en sånn som ikke spiser egget hvis du ikke har sett at det kom ut av høna å rett i eggeglasset.
      Så må du huske å ta alle vitaminpillene dine da… så du klarer å gå i tog i morgen.
      Ska ta meg en grandis å en øl jeg nå… mmmmasse godt næringsinnhold.

    20. Jeg bestemte meg tidlig for å prøve å lage all barnematen selv, men hos oss viste det seg etter en stund med hjemmelaget middag – at all middag på glass er uspiselig. Så her har jeg ikke hatt noen valg. Og det er forsåvidt greit. Nå har hun spist det vi spiser de siste månedene (straks 1 år), og lager sjelden mat til henne for å fryse ned. Men kjekt å ha noe på lur dersom noen skal bort eller vi vil vente med middagen til hun legger seg. Kjempefint at du kommer med noen oppskrifter, de vil jeg prøve 🙂
      Fint at folk er forskjellig 🙂 Noen vil lage alt selv, andre bryr seg ikke. Blir nok fine unger av de alle som en 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg