Say Y E S to the dress…

Det er snart bare 5 måneder til jeg skal gå ned kirkegulvet, og tiden for å bestemme seg for brudekjole har kommet.

I forrige uke var jeg på to forskjellige brudesalonger her i Trondheim, og valget av den mest omtalte kjolen i mitt liv er tatt.

(kjolene dere ser i dette innlegget, er kjoler jeg IKKE valgte. “Vinneren” holdes hemmelig til den store dagen….!)

♥    ♥    ♥    ♥    ♥

På torsdag tok jeg med meg forloveren min, som da er søsteren min Ronja, på brudekjoleprøving hos Agape. 

I Agapes flotte lokaler i Olav Tryggvasonsgate ble vi møtt av noen hyggelige jenter som tok oss godt imot. Det var litt overveldende hvor mange kjoler det var å velge i, og frustrasjonen tok meg med det samme. Heldigvis var disse jentene erfarne på området, og begynte å spørre hvilke kriterier jeg hadde, om jeg hadde sett for meg noe, og om jeg hadde med meg bilder av kjoler jeg likte.  Vi endte til slutt opp med en knippe kjoler, så da var det bare å begynne å prøve.


Jeg prøvde maaange kjoler, og vi var der i nesten 3 timer. Heldig for oss var vi de eneste på prøvetime denne ettermiddagen, så vi hadde tre hjelpfulle damer for oss selv. Med god service og gode tips på veien, satt jeg igjen med to foreløbige favoritter.

Brudekjolen skal være ubeskrivelig vakker, ha riktig fasong til kroppen din, være spesiell nok til at du føler deg som en prinsesse.

Denne ene dagen i ditt liv er til for å føle seg slående vakker, og det er klart at valget legger press på deg.

Personlig hadde jeg forventet “WOW” effekten, eller å felle en tåre…

Tips: Ta med utklipp fra magasiner. De fleste vordende bruder har sett brudekjoler de syns er fine, ta med utklippene og vis til ekspeditøren. Da får hun et inntrykk av hva slags stil du ønsker, og det er enklere å finne en kjole i din gate. Her er jo selvfølgelig iphone min venn, så jeg viste frem flere bilder jeg hadde lagret av kjoler jeg likte.


Jeg hadde mine kriterier, men gikk med på å prøve noen kjoler som ikke var helt i min gate. Overraskende nok, likte jeg dem.

Tips: Vær åpen! De som jobber i brudesalongen har kanskje ikke lik smak som deg, men de har et øye for hva som vil se bra ut og ikke. Hvis de foreslår en kjole som ikke er din stil, prøv den allikevel! Mange bruder har endt opp med en helt annen kjole enn de de ville trodd, og er storfornøyde. Hør på råd og tips de gir underveis.

Ta med deg noen du vet gir deg ærlige tilbakemeldinger, og bryr seg om at du skal være midtpunktet.

For min del ble det Ronja på første prøvetime, og både Ronja & Sonja på andre prøvetime.

Tips: Ta gjerne med tilnærmet likt undertøy som du tenker på bryllupsdagen. En kjole kan få en helt annen passform med riktig undertøy.


Tips: Husk at utringningen i en brudekjole bestemmer hva slags smykker du kan bruke. En stroppeløs kjole tillater et stort smykke, mens en kjole med høy hals vil føre til at du ikke kan bruke halssmykker i det hele tatt. Tenk også på hva slags utringning du trives med i det daglige, er du ikke typen som liker dype utringninger bør du ikke velge det på brudekjolen heller.

Fordelene med å kjøpe brudekjolen i en kjent og etablert brudebutikk er mange. Der får du hjelp til å finne riktig kjole. Selv om man har et klart bilde av hvordan kjolen skal se ut, er det kanskje ikke den riktige kjolen for deg. Den ser kanskje kjempefin ut på et bilde, en skikkelig drømmekjole, men når du får den på sitter den kanskje ikke helt som du tenkte, og materialet er noe helt annet enn du ønsket deg. I butikken kan du prøve brudekjoler av ulike modeller, og i flere forskjellige materialer og nyanser, samtidig som du får hjelpe av en dyktig og erfaren ekspeditør.

Neste prøvetime var hos EVABRUD på Heimdal her i Trondheim.

Jeg hadde kun valgt to salonger, bare for å komme igang, og et ørlite håp om at jeg kanskje ikke behøvde å booke flere prøvetimer. Lørdag kom, og tre spente jenter troppet opp på EvaBrud kl 10.00 sharp! Der ble vi møtt av søteste Lene, søskenbarnet til Robin, som jobber der. Hun skulle være “min hjelper” for anledningen.

Vi begynte med å se på kjolene i salongen, og ta frem de som virket interessante. . Noen kjoler er uaktuelle med en gang, men det er utrolig hvor mange kjoler man plutselig liker. Jeg endte opp med å prøve rundt 6 kjoler hos Eva brud, noe av det samme som jeg hadde prøvd hos Agape noen dager tidligere.

Den største forskjellen mellom disse to brudesalongene er at om du finner din kjole hos Agape, er det den eneste de har. Altså, så har de kun en kjole i en str, og bestiller ikke opp. Du vil være helt alene om akkurat din kjole. Nå skal det sies at de fleste kjolene kan snøres opptil 2-3 størrelser ned, og de har flinke sydamer på laget, så om man skulle finne en kjole i str 38 når man bruker 34&36 så er detingen krise. . Derimot hos EvaBrud bestiller de opp din favoritt i din størrelse.Hver sin salong, hver sin sjarm. Begge plassene har flott service, og sitt eget særpreg. De fører ulike merker, men har begge flotte kjoler. Fordelen med Agape er store flotte lokaler og en følelse av eksklusivitet over kjolene når de kun finnes i et eksemplar. Fordelen med EvaBrud er at man får akkurat den kjolen man vil ha i akkurat den størrelsen man er, altså ingen tilpassning av en kjole i 38, når du egentlig er en 34. De har relativt små lokaler, men så lenge man har booket time, og enten har hjelp, supergod beslutningsevne eller vet akkurat hva du skal ha så går det smertefritt (..det går nok flott uansett, skal du se!).

Uansett.. jeg fant to kjoler der også jeg..

Da jeg kom hjem fra Agape, spurte Robin meg om jeg hadde funnet noen kjoler. Jeg nynnet og smilte og svarte at det hadde jeg. Han ble overlykkelig over at jeg kom hjem og var positiv. Han hadde kanskje forventet at jeg var for kresen og ikke skulle finne noe jeg likte ut ifra kriteriene, så han synes det var så deilig å se at jeg var glad etter prøvingen. Da jeg kom hjem fra prøvingen på EvaBrud, spurte han om det samme. Og jeg gliste enda bredere..

I got the WOW effect, and someone else got the tears..

To av kjolene jeg prøvde hos EvaBrud var til å kunne gifte seg i. Akkurat slik jeg hadde sett for meg.

Det toppet det hele da jeg ser at min søteste nydeligste lille søster feller en tåre når hun ser storesøster beundre seg selv i speilet.

“Ja, Rachel, Ja..” “Den der blir det”.

Så til slutt. Uansett service, utvalg av kjoler, tid, eller størrelse på lokalet – er det følelsen du får når du får på deg “THE ONE”, som teller..

(.. jeg velger å ikke skrive så alt for mye om hvordan kjole det ble, da jeg vil det skal være størst mulig overraskelse..)

LYKKE TIL PÅ BRUDEKJOLEJAKT, jenter!


Ellers gode tips å ta med seg når man skal finne sin drømme kjole:

  • Har du stor rumpe og hofter bør du velge en kjole som skrår utover. De smaleste kjolen bør dessverre være forbeholdt de som ikke har brede hofter.. Er du lav vil en a-linjeformet kjole forlenge, samtidig som du skjuler hoftene.
  • Har du mage? Finn en kjole med korsettliv. Sørg for at spilene i korsettlivet er av god kvalitet, slik at de ikke bøyer seg
  • Har du store bryster så sørg for at kjolen har plass til de, også med undertøyet du har tenkt til å bruke. Få eventuelt hjelp til å finne undertøy som passer til kjolen, god støtte kan gjøre en grei brudekjole til en perfekt brudekjole.
  • Kroppsfasongen er som sagt viktig å ta hensyn til i valget av kjole. Men også hudtonen har betydning, og kjolene fåes i mange forskjellige nyanser. Hvilken stil, og eventuelt tema, bryllupet skal ha påvirker selvfølgelig også kjolemodellen (feks strandbryllup vs kirkebryllup vs vinterbryllup ute).
  • Hvis du har tenkt til å selge kjolen din etterpå, sørg for å få vite artikkelnummer og navn på kjolen din. Kommende bruder vet som regel akkurat hva de vil ha, og det er lettere å få solgt kjolen om du vet akkurat hvilken modell det er.
  • Å planlegge et bryllup tar sin tid, og det er mange detaljer som skal klaffe. Brudekjolen er litt mer enn en detalj, så ikke undervurder viktigheten av å kjøpe den i en velassortert brudebutikk. La valget av kjole ta sin tid, slik at det blir helt riktig. Ha i bakhodet at det kan være ganske lang leveringstid på brudekjoler. Vær ute i god tid og velg med omhu. Det er jo ditt livs kjole.

 

Her er er en oversikt over brudekjoletyper til din kroppsfasong:

Pærefasong:

Gå for: Hvis du har smal rygg og midje, men bredere hofter og bakende, har du kroppsfasongen som kalles ?pæreform?. Hvis du vil tone ned pæreformen kan du satse på å fremheve skuldre og midje. Du kan for eksempel velge en kjole med kroppsnær overdel og et enkelt skjørt. Likeledes kan vel utvalgte smykker trekke oppmerksomheten til hals og skulderparti.
Unngå: Brudekjoler som leder oppmerksomheten mot hofter og rumpe. Rette eller figursydde kjoler bør unngås av deg med ?pæreform? hvis du ikke ytterligere vil understreke det brede hoftepartiet.

Høy og tynn:

Gå for: Hvis du er over gjennomsnittet høy med smal midje, hofter og med liten byste, har du en høy og tynn figur. Du kan med fordel velge en kjole som er rett i modellen. Etterstreber du derimot et mer formfullendt uttrykk, markerer du midjen og satser på en kjole med mer volum. Broderier og draperinger rundt midje og rumpe bidrar også til inntrykket av en mer formfullendt figur.
Unngå: Hvis du er høy og tynn er det ikke flatterende å velge kjoler med dype utringninger eller altfor figursydde kjoler. Disse kan trekke oppmerksomheten mot det som kan oppleves som en for liten byste.

Liten og nett:

Gå for: Er du kortvokst og slank, har smal midje, hofter og liten byste er du ?petit?, det vil si liten på fransk.  Som ?petit? kan du gjerne velge figurnær kjole. For å skape illusjon av høyde er trikset å velge en kjole som ikke rekker helt ned til gulvet. Det du skal tenke på med en kortere kjole, er at skoene skal forholde seg proposjonalt til resten av kroppen.
Unngå: Som ?petit? bør du ikke velge en kjole med for stort volum eller altfor mange detaljer. Da kan det virke som du drukner eller forsvinner i brudeutstyret ditt.

Formfull:

Gå for: Har du en stor byste med like brede hofter har du en såkalt formfull kroppsfasong. Med denne fasongen gjelder det å fremheve midjen samtidig som du forlenger figuren. Det gjør du ved å la kjolen sitte godt i midjen, og med et svøpende fall over hoftene. Fremhev bysten med en V-utringet overdel. Fordelen med en V-utringet overdel er at bysten får god støtte samtidig som du får en nydelig utringing. For å fremheve utringningen ytterligere kan du komplettere med et vakkert halskjede.
Unngå: Hvis du tilhører de formfulle kvinnene bør du unngå stroppeløse brudekjoler som kan gi inntrykk av å ?falle av?. Unngå også rette kjoler i tynt stoff.
16 kommentarer

Siste innlegg