Svangerskapskontroll uke 29

I morgen er jeg i uke 29, og det er snart bare 10 uker til termin 7 september. I dag har jeg vært på svangerskapskontroll, og kom hjem med streng beskjed om å slappe av. . . så i dag har jeg og Lilja duppet i hele TO TIMER, og det var godt det..! 

Til tross for svimmelheten min var det ikke noe som tydet på at jeg hadde lave verdier, og legen konkluderte vell med at slapphet og svimmelheten skyldtes meg selv. At jeg rett og slett stresset for mye og hadde for mye å gjøre, noe som kanskje kan være litt sant..? 

Til dere som er gravide, hvordan er blodprosent, blodtrykk og gluc i uke 28 (for de som har kommet så langt) ? 🙂 

SVANGERSKAPS STATUSRAPPORT: 

♥ Termin: 7. september 2012

♥ På vei: 28 + 6

♥ Igjen til termin: 11 uker og 3 dager 

♥ Kjønn: ..en liten luring! 

♥ Navn: Hemmelig – so close, but yet so far ! ! 

♥ Aktivitet innenfra: Aktiviteten kommer på kveldstid eller når jeg setter meg ned for å slappe av, er ikek det typisk? 😛 

♥ Vektøkning: . .  jeg har jo presisert lengre opp at jeg eser ut både her og der, så kiloene renner på! Legen mener jeg spiser FOR LITE, noe jeg ikke klarer å fatte når jeg allerede har gått opp 8 kg!! ÅTTE forbanna helsikes kilo..!  – though, så mente hun det var mye vann..? 

♥ Strekkmerker: Ikke enda, men her om dagen hadde jeg ligget rart om natten, så da jeg våknet hadde jeg “liggemerker” på magen. da trodde ejg først det var strekkmerker..! SJOKKTILSTAND tidlig på morgenen er ikke bra, altså!!

♥ Plager: Ryggplager etter å ha gått/ståt/løftet/sittet + rastløse bein + og aaaalt for sprekkferdig mage! 

♥ Utålmodig: Ja, men ikke på fødselen, men for å få bort plagene..

♥ Tungt: Nei, men guuud så trangt det er!

♥ Humør: Humøret har kommet seg, soon back to normal…

♥ Melk i brystene: Råmelk, jepp!

♥ Vann i Kroppen: Nei, ikke som jeg har lagt merke til, men kiloene må jo komme av annet enn vannmelon?? 😛 

♥ Kynnere: Masse Masse Masse- blir igrunn litt sliten av dem! (..men det var slik sist også, no worrys!)

♥ Søvn:  …dårlig med det for tiden, altså…

♥ Sulten: tja, om jeg ikke spiser ofte nok. men har ikke plass til så mye om gangen, så det blir mye småspistendenser! 

♥ Matkikk: Fra jordbær til blåbær, og nå VANNMELON!

♥ Barnerom: Det blir inne hos oss foreløbig, så får han dele med Lilja når den tid kommer – eller i nytt hus!

♥ Innkjøp: Kjøpt litt småtterier, mangler litt småtterier

♥ Fødselen: …jeg har begynt å tenke på at denne ungen er diger. Men om et par uker så har jeg vell “godtatt” det også.. Foreløbig er det jo bare en vei ut..! 

♥ Hodet ned: I dag var han litt over alt, så tydeligvis ikke helt klar for å legge seg ned enda..! 

♥ Høygravid: niks, ikke enda..!- men inne i tredje trimester! (f.o.m uke 28)

♥ Sykehusbaggen: tanken har streifet meg, men blitt med tanken.. 

♥ Neste kontroll: Var på kontroll i dag, og neste blir i juli en gang 🙂 

Svangerskapsuke 28:

Fostret vokser og utvikler seg med en forbløffende hastighet. Fostret har øyenbryn og øyevipper, og hodehår fortsetter å vokse. Øyelokkene er åpne og øynene er ferdig dannet. Kroppen skal nå bli fetere og rundere, og har i uke 28 bare omtrent 3% kroppsfett! Musklene blir stadig sterkere, og lungene er i stand til å puste luft, hvis fødselen skulle starte nå så vil den nyfødte sannsynligvis slippe å bruke respirator men kan ha behov for en pustemaske. 

 Svangerskapsuke 29:

Størrelsen på fostrets hode er i riktig proporsjonalt forhold til resten av kroppen. Fostret fortsetter å bygge opp underhudsfett. Hjernen er bedre i stand til å styre åndedrett og regulere kroppstemperatur og fostret kan røre på sine øyne. Fostret kan reagere på for lys, lyd, smak og lukt.


3 kommentarer
    1. 8 kg er jo ingenting! Gikk opp nesten 20 kg med første, og 2 mnd etter fødsel var jeg 46 kg. RASTE av med andre ord :/ I uke 16 nå, og har gått opp et par kg kanskje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg