My First Cookie!

Nemlig. Min debut på “kjeksbaking”. Jeg har aldri vært en kjeksspiser, og derfor aldri bakt slike ting, men nå somd et er jul, og jeg har fått “bakeånden” over meg, så ble det Cookiebaking!

Denne gangen ble det cookies med sjokolade og valnøtter..!

Oppskrift på Cookies med sjokolade og valnøtter

  • 500 gram Hvetemel
  • 1 ts natron
  • 1/2 ts salt
  • 230 gram mykt smør
  • 450 gram sukker
  • 2 ss brun sirup
  • 2 store egg
  • 2 ts vanilje extract
  • 250 gram sjokolade (jeg har brukt oppkuttet kokesjokolade, men de blir penest med sjokoladeknapper)
  • 100 gram valnøtter (valgfri)


Rør Sukker, sirup og smør luftig, deretter tilsetter du ett og ett egg. Rør godt om, og tilsett mel,natron, salt og vanilje extract.

Deretter rører du inn sjokolade og valnøtter

(jeg delte min deig i to, en med bare sjokolade, og en med sjokolade + valnøtter)


I den delen jeg har valnøtter, hadde jeg også i 2 ss KALD valgfri kaffe.

Når du har rørt alt sammen, pakker du deigene inn i plastfolie, og setter den i kjøleskapet til dagen etter, ELLER i fryseren i ca 20 min.
Den skal ikke være steinhard, men såppas hard a man klarer å trille kuler, uten å klebe.

Tips: vask hendene i kaldt vann før man begynner å trille.


…og skylder man ikke hendene ofte nok, så blir de litt “nuppete” …

Pass på at du ikke setter dem for tett. Heller for få enn for mange på ett brett. Flyter de inn i hverandre, får du firkantede kjeks…og det vll man vell ikke? 😛

Så er det bare å steke dem på ca 175 grader i 15-18 min til de er gyldenbrune på toppen. La dem hvile på bakebrettet i 5 minutter før du flytter dem over på en rist..


WOALLAAA!!!


……Så kan man jo putte dem i et glass,knyte på en julesløyfe og gi dem bort til noen i julegave? ..eller bare en førjulsoppmerksomhet?

 

2 kommentarer
    1. De ser kjempegode ut! Og ikke altfor vanskelig heller, ser det ut som. Det hjelper med fine bilder 🙂
      Ps. Vet ikke om du feilstaver ordet med vilje, men hvis det ikke er med vilje så skrives det voilà ;o)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg