Jeg har blitt mamma!!

Det ble onsdag, og Lilja Ambrosia var hele 4 dager. Gud som tiden flyr i det ene øyeblikket, og står stille i det neste.

Da vi kom på intensivrommet, var “ståa” egentlig den samme som da vi forlot henne kvelden før. Hun var fortsatt døsig etter medikamentene, og ganske så innstilt på å ta atter en høneblund. Likevell skjedde det endelig noe. Legene trappet ned på respiratoren, hvor hun nå fikk hjelp med 15 drag per minutt, mot 45 som hun hadde fått tidligere. Resterende pustedrag (som ligger på ca rundt 50) måtte hun gjøre selv. Endelig fikk hun bruke kroppen sin litt.

Det kom inn en dame med en diger maskin. “HAUAN” hvisket hun. Alle skvatt til, og vinket henne bort til oss. hun skulle ta ultralyd av hodet til Lilja for å se om hun kunne finne noen blødninger, skader på hjernen osv. “det ser helt fint ut”, sa damen, og jeg braste i gråt. Ikke den hulkende forferdelige gråten, men glade tårer. Hun hadde ingen synlige skader på hjernen gjennom ultralyd.. . det var jo en positiv nyhet! Selv om dette ikke sa noe om tilstanden, så fortalte testen om det var synlige skader på skallen, kammer og blødninger. VI HADDE UTELUKKET NOE!


Videre kom neste store maskin rullende inn døra til “klatremus”. “KLATREMUS” heter rommet hun har ligget på, og jeg synes de har valgt riktig navn til riktig rom. Klatrende sterke små babyer!
Stakkar Lilja ble smurt inn med “hvit kvae” på hodet og dekt med elektroder i alle regnbuens farger. Denne testen fikk vi ingen svar på der og da, og legen kunne ikke gi noe svar før han hadde analysert alle bunner og topper av testen.

 Vi ventet igjen – og venter fortsatt!

MELK! Lilja var endelig våken nok til å begynne å få melk gjennom sonden i nesen som går rett ned i magesekken. Sakte men sikkert må hun venne seg til å få mat i magen, og ikke bare sukkervann og alle de andre medikamentene hun har levd på hittil. Kan tenke meg det gjorde godt til lillemagen å få litt kraftmat!!! ….stakkar hun må være sulten
(…selv om hun er en kraftig plugg til å ha ligget der i 4 dager)

Timene gikk, og Lilja ble mer og mer våken.


 

Legen mente at om hun fortsatte å våkne, kunne vi snart fjerne tuben i halsen hennes.
Legen rakk ikke gå ut døra før hun begynte å vri hodet frem og tilbake, og tiden var inne. Tuben måtte fjernes nå!! Det å fjerne tuben i halsen var det kun legene som kunne gjøre, og prosessen gikk utrolig raskt. Av med tape og det som holdt den på plass, og vips var den ute fra halsen. Jeg gråt igjen!

Lilja vridde seg i alle retninger og gryntet litt på nesa. Alle på vakt sto spent sammen med oss og ventet på det første vrælet. Hun ble rødere og rødere i ansiktet, som om at nå kom det et skikkelig brøl, men den gang ei.
Hun la seg til å sove.. IGJEN!

Vi vasket henne litt i ansiktet og på hodet, fjernet litt flere ledninger som de ikke trengte lengre, og plutselig sa hun som var på vakt. “Vil du kanksje holde henne litt nå?” 

Jeg braste i gråt, igjen. SELVFØLGELIG.

Jeg skalv!

Jeg kledde av meg på overkroppen og fikk på meg sykehusskjorta. Før jeg hadde rukket å sette meg i stolen hadde hormonene og jurene tatt overhånd, og skjorta var mildt sagt dynket i melk. Whatever. . litt melk, liksom! Jeg satte meg til rette, tårene trillet som tinntallerkener nedover kjinnene. Jeg klarte faktisk nesten ikke å se gjennom alle tårene. Så fikk jeg henne inntil. Jeg kjente den varme deilige kroppen hennes mot min. Kjente hendene hennes lete. Munnen søkte etter puppen. Hun fikk det som hun ville. Jeg fikk det som jeg ville.

JEG FØDTE PÅ NYTT.

DET BESTE ØYEBLIKKET I HELE MITT LIV.

DEN BESTE DAGEN I HELE MITT LIV.

JEG HADDE BLITT MAMMA <3

vERDENS HERLIGSTE NYDELIGSTE <3

 

Vi er overlykkelige over å endelig ha tatt og følt på det å være foreldre. En ubeskrivelig herlig følelse.

Nå skal vi nye synet og følelsen av Lilja resten av kvelden!

… jeg henger en dag etter her ejg skriver, så skal se om jeg får oppdatert om dagen i dag litt senere 🙂

I morgen, FREDAG er det klart for MR undersøkelse. Det er dette som er siste nervepirrende del av undersøkelsene. Det er denne som kan vise eller gi en pekepinn på om hun har tatt noen skade av surstoffmangelen eller ikke.

EN natt igen før vi kan puste litt ut.

R <3 R <3 L <3



30 kommentarer
    1. Så fantastisk godt å les at d går så bra med Lilja<3 Æ e så glad på dokkers vegne no at æ sitt å hulke her å tåran trille for dokker! Dokker e så sterk alle 3<3 Lilja e så nydelig,å d e så godt å les å sje at d går oppover:) Følge med bloggen din fler gang om dagen for å sje om du har oppdatert,å d her va jo virkelig arti å les:) kos dokker masse med lillepia<3 Klem fra Therese:)

    2. Åååh nu bynt tåran og trill her Rachel <3 Før ett vakkert syn og se dokker holde lille prinsessa dokkers, og så godt og hør at foreløbige testa e fin! Fortsette og krysse fingran og håpe dokker får en like fantastisk dag imårra <3

    3. Skikkelig tøft alt dere må gjennomgå! Tårene spruter ut her og jeg håper så inderlig alt går bra med lille nurket deres!
      Masse lykke til <3

    4. Åh har ventet på dette inlegget, så utrolig nydelig frøken og så flott å endelig få holde, lukte på og kose med sin egen baby! Da min nyfødte lå med sonde fikk jeg lov å tape sonden fast til lillefingeren min, så holdt jeg den i munnen han slik at jeg sprøytet melk i sonden da han sugde, og stoppet da han hvilte.. så han skulle venne seg til å “jobbe for melken”. Det er kanskje tidlig for henne enda, men ett tips etterhvert 🙂 (Jeg nektet nemlig å la de gi flaske siden jeg villa ha han på puppen etterhvert, så da måtte jeg finne på noe lurt) 😉

    5. Du er flott Rachel, sterk og flink, det er dere begge to! Og jeg kan ikke få sagt det ofte nok, Lilja er nydelig!

    6. Har fulgt med på bloggen din og tenkt mye på dere de siste dagene… Blir så rørt, tårene triller… så glad på deres vegne og framgangen med lille vakre Lilja <3

    7. så vakkert du skriver!! jeg blir helt rørt, tårene mine triller også.. for en fantastisk jente du er, håper med alt jeg har at dette får en lykkelig slutt!!! hilsen en som ikke kjenner deg, men som følger dere!!

    8. Herregud, Rachel! Har vært innom her en hel haug med ganger i dag for å se om du hadde oppdatert!
      Du skriver så utrolig flott, og jeg sitter her med tårer i øynene! Gratulerer så mye til dere begge, med den flotte, sterke og vakre Vilja!!!!

    9. Du skriver så fint, jeg blir helt rørt. Håper virkelig at alt ordner seg for dere:) Masse lykke til videre!

    10. Så rørende å lese.. Det måtte være ubeskrivelig herlig å endelig få holde henne!<3 Hun er helt nydelig!!:) Håper alt er bra med henne og at dere snart kan puste helt lettet ut!:)

    11. Har venta på å hør den her beskjeden, så fantastisk 🙂 Veldig glad på dåkkers vegne! 🙂 🙂

    12. Jeg krysser både finger og tær for at alt skal gå bra! Hun er rett og slett perfekt. Har tårer i øyene her jeg sitter på nattvakt 🙂 Jeg ble ubeskrivelig glad når jeg leste dette innlegget. <3

    13. Helt fantastisk <3<3 Krysse fingre og tær og sende dokker en haug med lykkeønskninger for morgendagen.

    14. Så utrolig nydelig hun er. Og godt å lese at det går riktig vei! Helt fantastisk! Lykke til i morgen!

    15. Fant helt tilfeldigvis bloggen din gjennom terminforumet ditt på babyverden, og gikk inn på den for første gang i går. Jeg ble sittende å lese, lese, lese.. Bladde meg nedover og leste flere sider. FOR EN FANTASTISK BLOGG!
      For noen tøffe opplevelser og tak dere har gått (og fortsatt går) igjennom.. Men jeg krysser alt som krysses kan for lille prinsessa, og håper at alt er bra med henne! Trykte meg spent inn i hele går for å se etter oppdatering, og nå var det endelig kommet en 🙂
      Min førstefødte jente havnet selv på nyfødt intensiv på St.Olavs etter fødselen i 07. Jeg hadde et katastrofesnitt med henne, da hjertelyden hennes falt helt ned på 60 slag/min på en kontroll på sykehuset få minutter før.
      Masse masse lykke til videre, gleder meg til å følge dere! Og håper virkelig at dette går veien for dere 🙂

    16. Åhh, dette var helt fantastisk å lese, Rachel!
      Krysser alle fingrer & tær for at MR undersøkelsen i dag også går BRA slik at lille vakre Lilja snart blir helt friskmeldt:)
      Ha en strålende dag og LYKKE TIL:)

    17. Hei Rachel:) Har tenkt masse på dere, har lest bloggen og sitter med tårer i øynene! Lille prinsessa er fantastisk nydelig:) endelig kunne du få holde henne! Hun har gode og osmorgsfulle foreldre rundt seg. En mor og en far med masse kjærlighet til sin lille datter. utrolig rørende! Nyt tiden sammen og krysser alt av fingrer for lille Lilja!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg