Våkenetter, svimmelhet og kynnere..!

Det er under 8 uker igjen til termin, og graviditeten er et faktum. Magen vokser og trives, og jeg merker mer og mer at det virkelig skjer noe der inne. Jeg hater å klage, så jeg sier bare at jeg har smålig vondt i ryggen til tider når jeg anstrenger meg for mye eller har vært i for mye aktivitet, enten om det er gjennom jobb eller andre aktiviteter. Det som VIRKELIG plager meg, er at jeg er konstant svimmel. Jeg svimer ikke av, men føler som om jeg akkurat har kommet av en karusell et titals ganger i løpet av dagen + at nettene er som en berg og dalbane. Med ei sta ei i magen som bare lar “mor si” ligge på den ene siden, er det ikke heller ikke mange behagelige stillinger å sove i. Jeg prøver å dysse ned svimmelheten med mye veske, noe som igjen fører til at jeg våkner og må på do.. så slik holder jeg det gående om nettene! Stakkar Robin =/ Men er det noen tips mot denne svimmelheten??

Kynnerene blir “vondere og vondere”. Magen er som et pølseskinn stort sett hele dagen, bortsett fra de gangene jeg virkelig slapper av. Ja, så da er jo alle mans tips “da må du bare slappe av mer da”. . . men sorry altså, jeg har ikke ro i rumpa til å ikke gjøre noe. Ihvertfall ikke samvittighet!!  – så da får jeg bare ha kynnere da!?

I dag har jeg tatt med “FRI”, men har smekkfull timeplan likevell…overrasket??

  • gå tur med hundene
  • vaske soverommet
  • rydde bort alle klær på soverommet
  • skifte på senga på soverommet
  • Fjerne alt av elektrisitet på barnerommet slik at guttene får begynt der i dag
  • vaske vask og toalett på badet
  • rydde bort alle poser og rot på stuegulvet
  • bake kanelboller
  • ut på tur til butikken for å kjøpe middag
  • ut på tur med hundene igjen
  • lage middag
  • på besøk med noen venninner

 

…jeg er hekta! Nektarin, Blåbær, Sukkererter, Gulrot og Plummer

5 kommentarer
    1. Ikke ta på dæ for my no da… Æ heill på å stresse rundt hjem æ å siden vi reise t syden på lørdag.. Vart itj så my klær å ta med som æ trudd da for d passe jo av en eller anna grunn ikke lenger..Trur klærn har krympa i skapet æ. Koss gikk d å fly? Mått du my opp å gå el? Lure på om æ må kjøp mæ støttestrømpa æ. Hovn opp litt på kveldan så d kan jo vær greit sikkert.

    2. Linn-Therese: æ køpt mæ støttestrømpa 🙂 vi flydd jo i totalt 18 tima, så det trengtes. Men æ va jo ikke spesielt stor når vi dro, va jo så vodt folk så æ hadd mage, den kom liksom neddi der. Så satt ca hele flyturen æ.. sov 😛 gikk kjempebra. Men dæm anbefale jo å gå da! + ha med dæ idoform. Magen e gal nok fra før i tida her, så greit å stabiliser litt så man ikke må det ene eller andre… Brukt ca bare kjola æ 😀 eller tunika/store tskjorta 🙂

    3. For en god natts søvn!
      Et glass varm melk er anbefalt i alle tider som en drikk som gir god nattesøvn. I dag vet vi at amminosyren tryptofan, som finnes i melk, er viktig for kroppens produsjon av serotonin som igjen styrer trøtthet.
      * Varm litt økologisk melk i en kjele med ingefær, gurkemeie, muskat og kardemomme. Dette skal i følge ayurveda (eldgammel indisk kostholdslære) få kroppen til å slappe av og bli sterkere mens du sover.
      Hvorfor sover jeg så dårlig?
      Oftest kommer plagene i løpet av tredje trimester da babyen trykker på urinblæren og ikke minst tvinger deg opp om natten for å tisse. Det er vanlig å drømme mer og ulike typer fysiske kramper gjør søvnen urolig. En del eksperter mener at søvnforstyrrelsene også har som funksjon å venne den kommende mammaen på våkenetter som kommer under spedbarnsperioden.
      For ny energi!
      Graviditeten inneholder flere perioder hvor du kan føle deg trøtt og uopplagt, selv før mange har rukket å vokse noe særlig. Forsøk denne alkoholfrie
      toddyen som bare inneholder energigivende ingredienser!
      * 1 dl melk
      * 1 dl mangojuice
      * 1 spiseskje flytende honning
      * 1 egg
      * 1 skrelt kiwi
      Bland alle ingrediensene med en blender til drinken har fått en luftig konsistens.
      Hvorfor har jeg ingen energi?
      Under graviditeten øker blodmengden fra ca 4 til ca 6 liter. Når blodet “spes” ut rekker ikke produksjonen av røde blodlegemer å henge med, noe som gir lave hemoglogin-verdier. Da blir du trøtt! Spis jernrik mat for å få opp nivået på hemoglobin.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg