Ammekurs – en skremselspropaganda??

Da har jeg kommet hjem fra ammekurs hos jordmor. En 40 minutters film som får alle førstegangsfødende til å grøsse. Neida. Det var ikke så ille. Men filmen poengterte gang på gang hvor viktig det var å klare å amme, og ikke minst hvor lenge man burde amme i følge alle helsefagfolk. Personlig synes jeg det var et informativt møte hvor jeg lærte blandt annet hvilken vei (!?!) babyen skal ligge mot brystet, forskjellige ammeposisjoner for mor og baby, hva man skal gjøre og ikke gjøre om man har for mye eller for lite melk osv. ..men planen til så og si enhver kommende mor er vell å gi det nyfødte barnet så mye melk og kjærlighet som det overhode finnes i en morskropp? Så om kroppen har bestemt seg for at “du får ikke produsere melk”, så er det sannelig ikke mors feil, men naturens.. Så da er det bare å krysse fingrene for at jeg får struttende pupper fulle av deilig næringsrik melk innen noen måneder (æææsj tenker jeg nå)….

Ellers skal jeg straks en tur til legen min for å blottlegge følelser og tanker rundt at jeg har null % energi, og fohåpentligvis få en klapp på skuldra om å “keep up the good work”, for så å gå hjem å grine inn under en gloheit dusj og fortsette som vanlig i morgen..

ELLER, jeg kan velge å se det på den lyse siden; everything is gonna be alright!


Huffameg for et regnvær! Trur sannelig det blir kakao og boller fra fryseren etterpå altså!

6 kommentarer
    1. Ikke vært på de kurset enda, men hører mye snakk om d der..at all helsepersonell er så gærlig på d der at man MÅ aller helst amme!
      Enig med deg, at man kan jo ikke noe for at man ikke får produsert melk, så litt frusrtrert over at å gi MME er så tabu..men ja, eneste man kan gjør er å krysse fingrene for at melkeproduksjonene vil fungere 🙂

    2. Jeg var på sunnland helsestasjon. Har jordmor der også 🙂 Er fornøyd med de altså, var bare videoen som var merkelig 😛 men vi lever jo i 2011..og denv ar vell laget på begynnelsen av 90 tallet.. tiden flyr, og mye positivt har skjedd innen helsevesenet 🙂

    3. Har hørt at de bare viser en video ja..,får vell bare lese meg litt til info istede=)
      Jeg hadde Monika som jordmor, men hun har gått ut i permisjon selv nå:p
      Har dere vært på fødselskurs eller?
      Var helt ok…,hvis du er flink til å lese om diverse på internett, så er kurset faktisk ikke nødvendig(lærte faktisk ikke så mye nytt) og det varte i 3 1/2 time på et kokvarmt rom med masse folk…:p
      Men er jo en fin ting å gjøre med partneren sin uansett da:)

    4. vi skal på fødselskurs 14 april. Tror Robin vil være med på det. Han er liksom ikke typen som sitter å leser seg til hvordan han skal gjøre ting på nett osv. + at det er bursdagen hans, så det blir en litt spesiell bursdag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg