Seiltur i Kroatia med barn (del 2)

Vi fortsatte den herlige seilturen som hadde startet i Torgir, til  Palmizana like ved Hvar. Her lå vi i to dager, og koste oss veldig på den private bittelitte stranden vi fikk til disposisjon. Barna fikk elke i vannet, og det var topp stemning. Nå skal jeg ikke påstå at stemningen var slik som bildene viser til enhver tid, det skulle jo bare mangle at det var litt ekstra volum og noen høye fraser på en båt pakekt fulla v små barn under 6 år, og 7 voksne som bodde oppå hverandre. Men stort sett hadde vi det veldig bra, og mannskapet storkoste seg.

Ungene elsker å være i vannet, og synes det var godt å få sand under beina. Eller, rettere sagt,steiner. I Kroatia er det mye stein og kråkeboller, så vi hadde investert i badesko til alle mann. Her hadde vi ulike merker, men var emst fornøyde med de i hadde med fra Zunblock og Reima, så de kan anbefales til de som tenker å dra til strender med mye stein.

Den siste dagen på Palmizana dro vi inn til Hvar by. Dette har elnge vært Kroatias mest besøkte by etter Split, og har blitt veldig populær. Her kan man finne det meste, og er en perfekt by til både bading, festing, opplevelser og romatikk. Med flokken vår, ble det pizza på Alviz, og kan anbefales på det sterkeste. Veldig god pizza, stekt i åpen ovn midt i restauranten.

Jentene hadde fått lik kjole av mormor, og guttaboys i skjorte, resulterte i en meget fornøyd gjeng.

Her er vi på vei inn til Hvar i taxibåt som hentet oss på seilbåten.

Meg og lillemann <3

Hvar er koselig, og absolutt verdt et besøk. Med sine små gater, og mange spennende nisjebutikker, er det en ren opplevelse å ferdes. Noe vanskeligere med barnevogn, så for vår del ble det ingen stor sightseeing tur. Ved havna på Hvar ligger det mange fancy båter og yachter som tiltrekker seg mye oppmerksomhet, og som gjør havna til et samlingspunkt.

Morgenen etter var det bursdagsfeiring på båten, og min kjære bror fylte hele 26 år. Hipp Hipp Hipp Hurra for lillebror Håkon <3. Vi hadde pyntet med ballonger, og kunne by på allsang av full røst. Turen gikk etterhvert videre til Stoncica Bay. Her lå vi på blåse i en natt, og spiste både lunsj og middag på den eneste restauranten som var å finne. Her MÅ det bestilles bord dersom man er her i høytid. De har minimalt med bord, og det er ingen alternativer til mat akkurat her.

Stoncica Bay var magisk fin, og minte meg om en plass fra en film. Med turkist vann, små koselige hus ved vannet, og en restaurant gjemt under lune trær, ble opplevelsen her også veldig bra. Ungene synes det var uhyre facinerende å se at “folk” padlet med hundene sine på brett, og mente at vår lille Casper også “egentlig” kunne ha blitt med.. (nåja, tenkte mora da!)

Strandlivet trumfet det meste, og vi sugde til oss de strålene vi kunne få denne uken. Ungene hadde både onkel, to tanter og besteforeldre å “mase” på, så underholdningen, barnepassen og leken ble fordelt gladelig. Is ble det også i store mengder, og ekstra lurt var det at onkel Håkon lærte ungene å duppe isen i saltvann. Luringen, – som ikke ble like populær etterpå! 😛

Båtlivet <3

Mamma og Pappa feiret sølvbryllup, og er like forelsket som da de giftet seg for over 25 år siden.

Forhåpentligvis varer også vår kjærlighet like lenge <3

Gjengen på tur!

Ungene elsker oppdagelsesferd. Her fikk de utforske, løpe og leke.

Restauranten dyrket sine egne grønsaker, og det var sannelig interessant å se en squash hengende på en busk.

Etter et døgn i Stoncica, gikk turen videre til Komiza.

Denne dagen var det virkelig hetebølge, og vi måte 38 grader kl 22 på kvelden. Denne dagen feiret vi bryllupsdagen til Robin & meg, som nå har vært mann og kone i 4 år. Det ble “alene middag” med Håkon, Heidi og Ronja, etterfulgt av overnatting under åpen himmel på båten. Heldigvis klarte vi å komme oss under tak, før himmelen åpnet seg tidlig på morgenen, og regnet skylte ned.

Ungene har fått ens tørre forståelse for det å være på båt. De har lrt mer om hva som er lov og ikke, og er flinke til å holde reglene på båten. De synes det har vært en morsom reise, og har gitt uttrykk for at de ønsker flere turer på “båten vår”.

Langs havnen i Komiza lå det flere båter, men ingen med like stor mast som vår båt, noe guttene synes var litt stas..! Båten vår, som hadde fått kallenavnet “LADY BUG 1” var en 2017 modell, og veldig fin båt. Med 4 skikkelige sengeplasser, og 2-3 ekstra plasser, var det nok plass til alle oss.

Med hendene i være jubler vi for Komiza, og takker for oss.

Neste stopp er Trogir, og den lengste ettappen sto for tur.