P seiltur med sm barn.. (del 1)

• 14.08.2017
  • kl.21:53

Da var vi vell hjemme igjen fra en magisk uke p seilbt i Kroatia. Minnene er mange og bildemengden er tilsvarende. En uke uten pc, blogg, jobb, og minimalt med telefon har gjort godt for kropp og sjel, men n er jeg klar for oppdatere dere om turen v, og kanskje trigge noen til en litt annerledes ferie neste r... Mange har fulgt oss p snap, og ftt en liten smakebit av hvordan vi har hatt det, mens andre venter kanskje i spenneing p hvordan det er mulig ha med seg fem sm barn p seilbt..? Hvordan er det leve s tett p hverandre, og  hvem styrte bten? Hvordan gjorde vi det med mat, hvilke plasser har vi beskt, osv.

Turen hadde fi ftt i julegave av foreldrene mine, som nsket ta med seg barn og barnebarn p ferie for feire slvbryllupet deres!

For ett r siden dro pappa og Robin til Kroatia p seilkurs. Her var de i en uke, og kom hjem som skippere begge to, noe som tilsier at de kan kjre bt opp til 50 fot. Alts ganske s stor..Mamma og Pappa har leid bt med venner tidligere, og hadde mer erfaring enn oss andre, og kunne gi oss oppgaver underveis p turen. Pappa og Robin styrte skuta, og ordnet med seilene, mens vi andre var mannskap. Ombord p bten var vi 7 voksne og 5 unger opp til 6 r.

Vi tok fly fra trondheim lrdag kveld, og ankom Kroatia 3 timer senere. Direktfly er topp! Reiseveska var pakket med tegnesaker, rugspr og baconost, egne vannflasker og litt godis. Filip hadde blitt med foreldrene mine noen dager tidligere, s det reise med "bare" tre virket egentlig litt for lett.  Heldigvis hadde vi onkel Hkon og Heidi med oss p ferden, som kunne ta over og underholde noen av ungene nr vi trengte en powerpause.

Tre spente sm klare for tur..!

Vi landet i Split, og kjrte 15 min til bthavna i Trogir. Her hadde mamma og pappa, Filip, Ronja og Frya allerede innstallert seg p bten, og tok imot oss med ost og kjeks. Kroatia kunne by p heteblge og 35 grader kl 23, og mtet med lugaren ble varmt og hett. Bten, som hadde ftt navnet "Lady Bug 1",  var en 48 fot Seilbt av merket Beneteau Oceanis 2017 modell. En veldig fin bt, med 4 lugarer og soveplass p "stua". Totalt var vi 12 stk.

Etter frokost p bten, rigget vi oss klare til ta fatt p vr frste utflukt. Vi skulle seile videre til "Bol", p yen Brac. P veien stoppet vi for bade midt p vannet, og det var sannelig bde spennende og litt skummelt. Lilja kan svmme, mens Filip er under lring. Ellers er alle ungene ekstremt glade i vann, og lot seg ikke be to ganger nr det kom til bading. Vell fremme p Bol tok vi "dingien" (...gummibten) inn til stranda slik at ungene fikk leke ifra seg litt.

Her ankret vi opp for natten, og mente det var en luftig plass sove. Denne natten blste det opp til storm, s det ble en actionfylt natt da ankeret lsnet og drev bten utover p sjen. Vinden var sterk, og alle voksne ble stasjonert p dekk. Ungene ante fred og ingen fare, og sov seg gjennom det hele. . Heldigvis hadde vi to beroligende skippere med oss (pappa og Robin), som tok det hele med knusende ro, og fikk oss trygt gjennom natten. Ankeret mtte opp, vi tffet litt videre, og mtte ankre opp inne ved havna. Konklusjonen ble at det ikke var spesielt  lurt ankre opp p plasser uten noen form for ly for vinden. Morgenen etter var det skinnende sol igjen, og turen fortsatte.

Turen gikk videre til Palmizana like ved Hvar.

Under seilingen ble ungene stasjonert med hver sin voksen, eller nede i lugarene. Noen ganger med redningsvet, andre ganger uten. De badet stort sett med vest eller armringer, og var alltid under oppsyn. Vi hadde regler ombord om hvor de hadde lov til bevege seg nr vi seilte/kjrte. Vi hadde snakket mye om det fr vi dro, og barna hadde god forstelse for "faren" vannet har.

Her var det fult inne i den bukten vi opprinnelig skulle ankre opp, men hadde superflaks og mtte p en veldig grei fyr i bukten like ved. Her fikk vi perfekt plass p blse, like ved egen strand og i ly for sjens blgebrus. Her ble vi i to netter, og fikk badet og kost oss veldig. Her var det ogs muligheter for g over fjellet og ta taxibt til Hvar (tok ca 15 min g). Turtelduene benyttet seg av muligheten til komme seg bort fra fem skrikerunger, mann brann og hne pne, og fikk oppleve en av Kroatias mest populre byer, nemlig Hvar. Her tok ogs vi turen med taxibt (...ca 15 min med bt og kostet rundt 60 kr pr pers).

Ungene hoppet etterhvert fra bten, fikk saltvann i ynene og dukket under vann. Bten ble til "hjem", og badety ble vrt "eneste" plagg.

Ronja hadde med seg svane fra Ebay, som sannelig ble populr...

Storesster og Lillebror <3 Lilja har oppfrt seg eksemplarisk p tur, og vrt til god hjelp med de minste. .

Mer fra turen vr kommer i morgen! :D