hits

Fortsettelse: Hjelp, barnet mitt sover ikke!

  • 12.03.2017
  • kl.23:56

For en stund tilbake skrev jeg et innlegg om at vr eldste datter hadde vanskeligheter med sove p kveldstid. I forbindelse med innlegget fikk vi mange gode tips til hvordan vi kunne g frem for en mer fredfull natt, og ikke minst et mer opplagt barn. Et av de bedre forslagene var lydbok, som hun skal f begynne hre p etterhvert. 

Det vi valgte gjre aller frst, var snakke med henne om situasjonen. Ofte husket hun ikke at hun hadde vrt oppe p natten, og var uviten om oppstyret. Vi startet med lage en ukesoversikt, med sm og store premier. Premiene ble oppnd ved hjelp av poeng dersom hun klarte sove i sengen sin, eller klarte g tibake til sengen sin helt selv uten lage en scene. Premiene kunne vre alt ifra overnatte hos oss, dra p kino, vre oppe lenge en fredag kveld, bli med meg p jobb, lage boller til kveldsmat, g en tur alene bare vi to, bli hentet tidligere i barnehagen, mm.

Dette har fungert veldig bra, s de hndskrevne planene har fortsatt, og i tillegg har de n ftt en nattklokke av mormoren sin.. Sauen SAM har vrt til stor hjelp, ogs kalt ZAZU. Denne viser barna nr det er natt, nr det er neeeesten klart for s t opp, og nr man faktisk kan st opp. Her kan mans tille lys, lyder, vekking, mm. Denne har vrt morsom og spennende for barna, og veldig behjelpelig for oss voksne. Ungene har begynt f en bedre oppfatning av "hva klokka er", og ikke minst lrer de seg klokken raskere.


En fornyd frken med nattklokka, som hun har dpt til "Rachel". 

 

ZAZU kan blant annet kjpes hos jollyroom.no, og kommer i tre ulike farger, gr, rosa og bl. Den er enkel for barna skjnne seg p, og har fargekoder som indikerer p hvilken tid det er p dgnet. Den har bde digital klokke og vanlige visere, slik at barnet kan lre seg begge.

Kveldene har blitt enklere, takket vre nattklokken og vre enkle skrevne regler og belnninger. Hun sover bedre og lengre, og liker at det er noe glede seg til dersom man oppnr mlene. Hun er fult klar over konsekvensene, og at poengene ikke oppns dersom man er oppe mer enn tre ganger. Vi krysser fingrene p at dette fortsetter, og at natteesvnen har kommet for bli!

Klem Rachel

 





Ingen kommentarer