Vår lille Dubai Guide – 5 dager i Dubai –

De som følger meg på instagram har sikkert fått med seg at vi har vært på kjærestetur til Dubai i noen dager, og at det har vært magisk bra. Vi har storkost oss i storbyen, og opplevd en hel del på kort tid. Det var vår første tur på lenge uten barn,(som ble passet av foreldrene mine), og det var viktig for oss at vi brukte tiden sammen. Vi liker at det skjer noe, samtidig som at batteriene må være oppladet når man kommer hjem igjen. For oss er det viktig å skape gode minner, og pleie det vi har sammen som har fått oss til å gå inn i vårt 12 år.

Før vi reiste, søkte vi mye på hva vi skulle bruke tiden på, hvilke attraksjoner og serverdigheter som var verdt et besøk og hvor vi skulle spise. Det viste seg å være lurt å ha det litt klart på forhånd, da Dubai er en stor by, med mange alternativ. Vi har blitt noen erfaringer rikere, og kan trygt anbefale et besøk til Dubai, både med venner, kjæreste og familie. Vi skal absolutt tilbake, og for de som vurderer å dra dit, kan denne lille Dubai Guiden være til hjelp.

HOTELL: Prisnivået er høyt, og det er ingen by for den som er i sparemodus. Det er tre hovedområder med hoteller, og den mest populære er Dubai Marina. Etter mange dagers leting etter det rette hotellet, endte også vi opp her. Vi fant et godt tilbud gjennom Amoma.com på et av Dubais mest populære hoteller; Grosvenor House. Her måtte vi ut med 10′ lapper for 5 netter, noe som virker dyrt, men som er mer en normalpris i dette området. Hotellet var helt supert, og i øverste klasse både når det kommer til mat, service, beliggenhet, komfor, rom, fasiliteter, renslighet, mm. Det lå midt på den populære promenaden, og smykket seg med å ha fire av Dubais beste restauranter og barer, som feks Buddah Bar, Indigo og Toro Toro. Grosvenor House består av to hoteller, tower 1 og tower 2. De to med blått lys i midten av bildet.

Vi ankom Dubai sent på kvelden, så vi hadde vekslet litt penger før vi dro, for å ha til taxi. Her går de på takstameter, og fra flyplassen til Dubai Marina må du betale ca 100 AED (ca 250kr). Det er ok pris på taxi, og pga store avstander og innviklet veisystem, er det ofte enklest å hoppe i en taxi. De starter som regel på 5 AED.

I og med at det er mye å oppleve i Dubai, må man velge hva man ønsker mest. På 5 dager er det begrenset hva man rekker, men vi føler vi har utnyttet dagene til det fulle. Vi startet dag 1 med å leie oss sykler. Dette gjorde vi rett rundt hjørnet på hoteller. Vi måtte laste ned en app som heter “nextbike” (som kan være greit å laste ned på forhånd om man tenker å leie sykkel). Sykkelen leide vi i 5 timer, og betalte 80 AED ( ca 200 kr). Vi syklet først langs Dubai Marina Walk (promenaden). Her fikk man se mange av de flotte høye bygningene, og til vår store forundring var det få syklister å se. Enda så genialt det var! – ikke minst romantisk og morsomt. Vi lo og storkoste oss på syklene.

Videre denne dagen gikk turen til Jumeirah Beach. Her finner man både privat og offentlig strand. De private tilhører hotellene, så her kan man betale seg inn for å ligge, mens på den offentlige er det gratis (+ avgift for solsenger). Her er det en koselig promenade med butikker og restauranter, og store lekeplasser langs stranden til ungene. Perfekt til de små! Her spiste vi lunsj på en meksikans restaurant, og drakk margeritas uten alkohol. I Dubai er det kun hotellene som får servere alkohol, noe som forklarer hvorfor stort sett alle uteplasser og lounger ligger i forbindelse med et hotell.

Etter litt påfyll gikk sykkelturen videre ut til The Palm, omtalt som palmen. Her finner man flere av de mest luksuriøse hotellene i Dubai, samt badelandet Aquaventure Waterpark. Wild Wadi er også et kjent badeland som ligger litt nærmere Seilet, Burj Al Arab, som er det eneste 7 stjerners hotellet i verden. På veien ut på palmen, fikk vi god utsikt til seilet. Det ble desverre ikke tid til å ta noen nærmere titt på hotellet denne gangen, men her kan man altså komme opp i hotellet for å drikke te/drinker for en gitt sum, og nyte den fantastiske utsikten.

Vi syklet nesten til enden av øya, og måtte snu da den eneste muligheten videre var en tunell, som desverre ikke var lov for syklende. Heldigvis klarte vi å komme oss ned til en av de private områdene, og fikk lov til å gå langs båtkaia og helt til enden for å se Dubai fra sjøsiden. Dubai Skyline var fantastisk, og vi følte oss heldige som fikk sett den slik. Sykkeltur Terningkast: 6

Dubai Skyline fra The Palm

Selfiestanga var med på turen, og gjorde det lett å forevige noen minner sammen <3

Etter en lang dag med sykling, var det på tide med middag. Vi ordnet oss, og spiste på en omtalt restaurant på Pir 7 på marinaen, som het Asia Asia restaurant & lounge. Pir 7 er et kompleks med ulike restauranter i hver etg, som tilbyr alt fra europeisk, asiatisk til arabisk mat. Asia Asia leverte til forventningene, og hadde super mat. Vi hadde ikke bestilt bord, noe vi anbefaler å gjøre. Totalt terningkast 4,5.

Etter en flott kveld, ble det en spasertur langs marinaen. Man kunne fint gå fra Pir 7 og hjem til hotellet. . Link til kjolen min her.

Dag 2 startet med en fantastisk frokost, etterfulgt av en taxitur til Gold Souk og Spice Souk i Deira.. Dubai er kjent for billig gull og krydder, så marked er et absolutt must for å få Dubaifølelsen. Selv om jeg ELSKER å gå på slike marked, er det ikke alltid det trigger meg til å kjøpe så mye, så vi endte ikke opp med spesielt mye. Det var en fin opplevelse. Her anbefaler vi å dra enten fra før kl 14 eller etter kl 16, da de har “pause” og stenger kl 14. Terningskast: 4,5

…her må man være obs på at de er masete, og ønsker å selge deg vesker, klokker osv.. !

Da klokken ble 14.00, dro vi tilbake til hotellet, skiftet, og ble hentet av Arabian Line, som skulle ta oss med på Ørkensafari.. Vi valgte ørkensafari med bil, kamel, quad bike, sandboarding, middag og fri drikke. Dette kostet 250 AED pr person, og var en suveren pris for opplevelsen. Selv om guiden vår kunne vært en smule mer ivrig og imøtekommen, var det alt i alt en flott opplevelse. Vi kjørte ført i 40 min fra byen for å komme til ørkenen. Deretter var det 15 min dune bashing (kjøre bil i ørkenen), etterfulgt av Quad Biking (firhjuling i sanda), og kamelriding (en superkort tur), og frivillig sandboarding. Etterpå ble vi sluppet “fri”, og kunne se oss rundt på området.  Sjåføren passet på så vi fikk stoppet å ta bilde av solnedgangen i ørkenen. Det var fantastisk fint! ! Etterpå ble det BBQ og Sisha (vannpipe), og gratis Henna Tattoo, før vi ble kjørt tilbake til hotellt. Hele opplevelsen tok rundt 6 timer. Terningkast: 5

Vi ble spurt om vi ønsket normal eller extrem tur på dune bashingen. Vi valgte extreme, og endte med å miste dekket. Heldigvis kjørte de i team, så vi fikk hjelp av de andre… Dette var en sinnsyk opplevelse, og utrolig morsom. Kanskje ikke å anbefale dersom man pleier å bli bilsyk..Anbefaler også å ikke ta en tur som er for sen. Vår var akkurat perfekt, men drar man etter kl 15 og skal være i mangemange timer,blir det alt for mørkt, og man ser relativt lite i ørkenen..

…og man har det jo ikke mer morro en man gjør det til selv?!? Vi hadde det ihvertfall veldig gøy 😉

Kvelden  var enda ung da vi kom tilbake, så vi ordnet oss og dro på en av Dubais mest populære og omtalte barer, som tilfeldigvis lå på hotellet vårt, nemlig Buddah Bar. Her spiste vi noen småretter og drakk noen deilige drinker, før vi tok kvelden. Buddah Bar Terningkast: 5,5

Dag 3 kom raskt, og vi bestemte oss for å dra til Miracle Garden. Dette lå ca 15 minutter med bil fra Marinaen, og like ved IMG Worlds of Adventure og Butterfly Garden. Miracle Garden var en park full av blomster, og som ble en hyggelig opplevelse. Det kostet 50 AED per pers og 30 for barn for å komme inn. Her trenger man ikke  noe mer en maks to timer, så det er fult mulig å kombinere denne utflukten med andre i nærheten. Miracle Garden terningkast: 4,5

Vi var i Dubai på en “kald” årstid, som minnet om tidlig norsk sommer. I solen var det godt og varmt, men ellers litt kjølig, så vi hdde med oss genser/bukse i backup. Jumpsuiten fra iis Woodling ble en favoritt!  <3 Det er også ganske så strengti Dubai med hvordan man kan kle seg, så for å værepå den sikre siden, hadde vi alltid med oss noe langermet i tilfelle vi ikke var riktig kledd.

…her kunne vi la kjærligheten bokstavlig talt blomstre <3 😛
Etterpå gikk turen videre til Dubai Mall, som er en av verdens største kjøpesenter. Her finner du en mengder av merkebutikker, noe som også er en rød tråd i Dubai. Luksus. Dette senteret er stooort, og inneholder også Midt-Østens største akvarium med 33 000 fisk og sjødyr, 22 kinosaler, 1200 butikker, 160 spisesteder, skøytebane, fornøyelsespark, mm. Dubai Mall ligger ved foten av verdens høyeste bygning, 828 meter høye Burj Khalifa. Etter lunsj, ble det en tur opp i Burj Khalifa. Her hadde vi kjøpt biletter på forhånd. Dette er billigere enn det er på stedet. Her må man regne med litt tid, da det var lange køer selv nå i lavsesong. Vi hadde biletter til 17.30, så vi rakk akkurat å få med oss solnedgangen fra 124 etg. Totalt har bygningen 160 etg..! Sinnsykt…

Vi rakk akkurat å få med oss det fantastiske fontene showet før vi dro ned fra Burj Khalifa. Vi hadde også sett showet tidligere på dagen, men det var noe helt spesielt å se det fra toppen. Verdt et besøk..! Terningkast: Burj Khalifa: 5, Dubai Mall: 5, Fountain Show: 4,5 (..synes faktisk det i Barcelona er bedre!!)

Burj Khalifa fra bakken og fra toppen…

Kvelden var enda ung, så vi hadde bestilt bord på Toro Toro, en kjent Latin Amerikansk restaurant på Grosvenor House (hotellet vårt). Her bestilte vi oss ulike retter, og anbefaler virkelig tenderloin og kongereker..! Vi fikk også en supergod sangria til maten. Restauranten har flere temakvelder som er verdt å prøveut. 😀 Terningkast: 6

Dag 5 skulle i grunn bli en avslappingsdag, men fordi vi manglet reisegaver til barna, tok vi turen til The Emirates Mall. Også et stort kjøpesenter, men med litt flere “normale” butikker. Etter noen timer her, drovi tilbaketil hotellet for å få noen timer på solsenga, førvi skulle ta fatt på hjemreisen. Det ble lunsj på hotellet, etterfulgt av massasje i spa avdelingen, og middag på en lokal restaurant ved marinaen. Vi avsluttet vår siste kveld i Dubai med en spasertur langs promenaden. Karakter The Emirates Mall: 4,5, Spa avdelingen på hotellet: 5

Vi synes Dubai var helt topp, og kommer absolutt tilbake.