Vr lille Dubai Guide - 5 dager i Dubai -

• 12.02.2017
  • kl.09:00

De som flger meg p instagram har sikkert ftt med seg at vi har vrt p kjrestetur til Dubai i noen dager, og at det har vrt magisk bra. Vi har storkost oss i storbyen, og opplevd en hel del p kort tid. Det var vr frste tur p lenge uten barn,(som ble passet av foreldrene mine), og det var viktig for oss at vi brukte tiden sammen. Vi liker at det skjer noe, samtidig som at batteriene m vre oppladet nr man kommer hjem igjen. For oss er det viktig skape gode minner, og pleie det vi har sammen som har ftt oss til g inn i vrt 12 r.

Fr vi reiste, skte vi mye p hva vi skulle bruke tiden p, hvilke attraksjoner og serverdigheter som var verdt et besk og hvor vi skulle spise. Det viste seg vre lurt ha det litt klart p forhnd, da Dubai er en stor by, med mange alternativ. Vi har blitt noen erfaringer rikere, og kan trygt anbefale et besk til Dubai, bde med venner, kjreste og familie. Vi skal absolutt tilbake, og for de som vurderer dra dit, kan denne lille Dubai Guiden vre til hjelp.

Vr lille Dubai Guide - 5 dager i Dubai -

HOTELL: Prisnivet er hyt, og det er ingen by for den som er i sparemodus. Det er tre hovedomrder med hoteller, og den mest populre er Dubai Marina. Etter mange dagers leting etter det rette hotellet, endte ogs vi opp her. Vi fant et godt tilbud gjennom Amoma.com p et av Dubais mest populre hoteller; Grosvenor House. Her mtte vi ut med 10' lapper for 5 netter, noe som virker dyrt, men som er mer en normalpris i dette omrdet. Hotellet var helt supert, og i verste klasse bde nr det kommer til mat, service, beliggenhet, komfor, rom, fasiliteter, renslighet, mm. Det l midt p den populre promenaden, og smykket seg med ha fire av Dubais beste restauranter og barer, som feks Buddah Bar, Indigo og Toro Toro. Grosvenor House bestr av to hoteller, tower 1 og tower 2. De to med bltt lys i midten av bildet.

Vi ankom Dubai sent p kvelden, s vi hadde vekslet litt penger fr vi dro, for ha til taxi. Her gr de p takstameter, og fra flyplassen til Dubai Marina m du betale ca 100 AED (ca 250kr). Det er ok pris p taxi, og pga store avstander og innviklet veisystem, er det ofte enklest hoppe i en taxi. De starter som regel p 5 AED.

I og med at det er mye oppleve i Dubai, m man velge hva man nsker mest. P 5 dager er det begrenset hva man rekker, men vi fler vi har utnyttet dagene til det fulle. Vi startet dag 1 med leie oss sykler. Dette gjorde vi rett rundt hjrnet p hoteller. Vi mtte laste ned en app som heter "nextbike" (som kan vre greit laste ned p forhnd om man tenker leie sykkel). Sykkelen leide vi i 5 timer, og betalte 80 AED ( ca 200 kr). Vi syklet frst langs Dubai Marina Walk (promenaden). Her fikk man se mange av de flotte hye bygningene, og til vr store forundring var det f syklister se. Enda s genialt det var! - ikke minst romantisk og morsomt. Vi lo og storkoste oss p syklene.

Videre denne dagen gikk turen til Jumeirah Beach. Her finner man bde privat og offentlig strand. De private tilhrer hotellene, s her kan man betale seg inn for ligge, mens p den offentlige er det gratis (+ avgift for solsenger). Her er det en koselig promenade med butikker og restauranter, og store lekeplasser langs stranden til ungene. Perfekt til de sm! Her spiste vi lunsj p en meksikans restaurant, og drakk margeritas uten alkohol. I Dubai er det kun hotellene som fr servere alkohol, noe som forklarer hvorfor stort sett alle uteplasser og lounger ligger i forbindelse med et hotell.

Etter litt pfyll gikk sykkelturen videre ut til The Palm, omtalt som palmen. Her finner man flere av de mest luksurise hotellene i Dubai, samt badelandet Aquaventure Waterpark. Wild Wadi er ogs et kjent badeland som ligger litt nrmere Seilet, Burj Al Arab, som er det eneste 7 stjerners hotellet i verden. P veien ut p palmen, fikk vi god utsikt til seilet. Det ble desverre ikke tid til ta noen nrmere titt p hotellet denne gangen, men her kan man alts komme opp i hotellet for drikke te/drinker for en gitt sum, og nyte den fantastiske utsikten.

Vi syklet nesten til enden av ya, og mtte snu da den eneste muligheten videre var en tunell, som desverre ikke var lov for syklende. Heldigvis klarte vi komme oss ned til en av de private omrdene, og fikk lov til g langs btkaia og helt til enden for se Dubai fra sjsiden. Dubai Skyline var fantastisk, og vi flte oss heldige som fikk sett den slik. Sykkeltur Terningkast: 6

Dubai Skyline fra The Palm

Selfiestanga var med p turen, og gjorde det lett forevige noen minner sammen <3

Etter en lang dag med sykling, var det p tide med middag. Vi ordnet oss, og spiste p en omtalt restaurant p Pir 7 p marinaen, som het Asia Asia restaurant & lounge. Pir 7 er et kompleks med ulike restauranter i hver etg, som tilbyr alt fra europeisk, asiatisk til arabisk mat. Asia Asia leverte til forventningene, og hadde super mat. Vi hadde ikke bestilt bord, noe vi anbefaler gjre. Totalt terningkast 4,5.

Etter en flott kveld, ble det en spasertur langs marinaen. Man kunne fint g fra Pir 7 og hjem til hotellet. . Link til kjolen min her.

Dag 2 startet med en fantastisk frokost, etterfulgt av en taxitur til Gold Souk og Spice Souk i Deira.. Dubai er kjent for billig gull og krydder, s marked er et absolutt must for f Dubaiflelsen. Selv om jeg ELSKER g p slike marked, er det ikke alltid det trigger meg til kjpe s mye, s vi endte ikke opp med spesielt mye. Det var en fin opplevelse. Her anbefaler vi dra enten fra fr kl 14 eller etter kl 16, da de har "pause" og stenger kl 14. Terningskast: 4,5

...her m man vre obs p at de er masete, og nsker selge deg vesker, klokker osv.. !

Da klokken ble 14.00, dro vi tilbake til hotellet, skiftet, og ble hentet av Arabian Line, som skulle ta oss med p rkensafari.. Vi valgte rkensafari med bil, kamel, quad bike, sandboarding, middag og fri drikke. Dette kostet 250 AED pr person, og var en suveren pris for opplevelsen. Selv om guiden vr kunne vrt en smule mer ivrig og imtekommen, var det alt i alt en flott opplevelse. Vi kjrte frt i 40 min fra byen for komme til rkenen. Deretter var det 15 min dune bashing (kjre bil i rkenen), etterfulgt av Quad Biking (firhjuling i sanda), og kamelriding (en superkort tur), og frivillig sandboarding. Etterp ble vi sluppet "fri", og kunne se oss rundt p omrdet.  Sjfren passet p s vi fikk stoppet ta bilde av solnedgangen i rkenen. Det var fantastisk fint! ! Etterp ble det BBQ og Sisha (vannpipe), og gratis Henna Tattoo, fr vi ble kjrt tilbake til hotellt. Hele opplevelsen tok rundt 6 timer. Terningkast: 5

Vi ble spurt om vi nsket normal eller extrem tur p dune bashingen. Vi valgte extreme, og endte med miste dekket. Heldigvis kjrte de i team, s vi fikk hjelp av de andre... Dette var en sinnsyk opplevelse, og utrolig morsom. Kanskje ikke anbefale dersom man pleier bli bilsyk..Anbefaler ogs ikke ta en tur som er for sen. Vr var akkurat perfekt, men drar man etter kl 15 og skal vre i mangemange timer,blir det alt for mrkt, og man ser relativt lite i rkenen..

...og man har det jo ikke mer morro en man gjr det til selv?!? Vi hadde det ihvertfall veldig gy ;)

Kvelden  var enda ung da vi kom tilbake, s vi ordnet oss og dro p en av Dubais mest populre og omtalte barer, som tilfeldigvis l p hotellet vrt, nemlig Buddah Bar. Her spiste vi noen smretter og drakk noen deilige drinker, fr vi tok kvelden. Buddah Bar Terningkast: 5,5

Dag 3 kom raskt, og vi bestemte oss for dra til Miracle Garden. Dette l ca 15 minutter med bil fra Marinaen, og like ved IMG Worlds of Adventure og Butterfly Garden. Miracle Garden var en park full av blomster, og som ble en hyggelig opplevelse. Det kostet 50 AED per pers og 30 for barn for komme inn. Her trenger man ikke  noe mer en maks to timer, s det er fult mulig kombinere denne utflukten med andre i nrheten. Miracle Garden terningkast: 4,5

Vi var i Dubai p en "kald" rstid, som minnet om tidlig norsk sommer. I solen var det godt og varmt, men ellers litt kjlig, s vi hdde med oss genser/bukse i backup. Jumpsuiten fra iis Woodling ble en favoritt!  <3 Det er ogs ganske s strengti Dubai med hvordan man kan kle seg, s for vrep den sikre siden, hadde vi alltid med oss noe langermet i tilfelle vi ikke var riktig kledd.

...her kunne vi la kjrligheten bokstavlig talt blomstre <3 :P
Etterp gikk turen videre til Dubai Mall, som er en av verdens strste kjpesenter. Her finner du en mengder av merkebutikker, noe som ogs er en rd trd i Dubai. Luksus. Dette senteret er stooort, og inneholder ogs Midt-stens strste akvarium med 33 000 fisk og sjdyr, 22 kinosaler, 1200 butikker, 160 spisesteder, skytebane, fornyelsespark, mm. Dubai Mall ligger ved foten av verdens hyeste bygning, 828 meter hye Burj Khalifa. Etter lunsj, ble det en tur opp i Burj Khalifa. Her hadde vi kjpt biletter p forhnd. Dette er billigere enn det er p stedet. Her m man regne med litt tid, da det var lange ker selv n i lavsesong. Vi hadde biletter til 17.30, s vi rakk akkurat f med oss solnedgangen fra 124 etg. Totalt har bygningen 160 etg..! Sinnsykt...

Vi rakk akkurat f med oss det fantastiske fontene showet fr vi dro ned fra Burj Khalifa. Vi hadde ogs sett showet tidligere p dagen, men det var noe helt spesielt se det fra toppen. Verdt et besk..! Terningkast: Burj Khalifa: 5, Dubai Mall: 5, Fountain Show: 4,5 (..synes faktisk det i Barcelona er bedre!!)

Burj Khalifa fra bakken og fra toppen...

Kvelden var enda ung, s vi hadde bestilt bord p Toro Toro, en kjent Latin Amerikansk restaurant p Grosvenor House (hotellet vrt). Her bestilte vi oss ulike retter, og anbefaler virkelig tenderloin og kongereker..! Vi fikk ogs en supergod sangria til maten. Restauranten har flere temakvelder som er verdt prveut. :D Terningkast: 6

Dag 5 skulle i grunn bli en avslappingsdag, men fordi vi manglet reisegaver til barna, tok vi turen til The Emirates Mall. Ogs et stort kjpesenter, men med litt flere "normale" butikker. Etter noen timer her, drovi tilbaketil hotellet for f noen timer p solsenga, frvi skulle ta fatt p hjemreisen. Det ble lunsj p hotellet, etterfulgt av massasje i spa avdelingen, og middag p en lokal restaurant ved marinaen. Vi avsluttet vr siste kveld i Dubai med en spasertur langs promenaden. Karakter The Emirates Mall: 4,5, Spa avdelingen p hotellet: 5

Vi synes Dubai var helt topp, og kommer absolutt tilbake.