En skive er alt som skal til…

Det er januar, og et flertall av oss har et nyttårs fortsett som inneholder enten det å trene mer, bli i bedre form eller spise sunnere. Per dags dato har jeg lagt nyttårsløftene på hylla, og velger å sette mål etter at lillebror har meldt sin ankomst. Selvfølgelig ønsker også jeg å komme tilbake til  “mitt gamle jeg”, men å tro at det skjer over natten etter fire kjappe svangerskap, er å sette forventningene og målene skyhøyt. For mange er det ikke ambisjonene, pågangsmot eller mål det stopper i, men tid. Så etter dette svangerskapet skal jeg gi meg selv tid til å komme dit jeg vil være, og i mellomtiden fokusere på det normale.

Og med en familie med så mange små, så synes jeg det er en sunn tankegang å ikke være for ekstrem. De skal vokse opp i et hjem med variert mat, og et sunt syn på trening. Her begynner vi allerede med hva vi har på brødskiva. Våre barn LIKER IKKE sjokoladepålegg, og nekter å spise matpakken dersom jeg har måttet ty til en nødløsning og smøre på nugatti. Da rører de ikke matpakken, og før de rekker å komme seg inn døra etter barnehagen snakker de om at jeg hadde noe rart i matpakken som de ikke likte..! Derimot vanlig pålegg som hvitost, brunost, skinke ost, salami, kaviar og makrell er godkjente påleggstyper.

Makrell i tomat er en “gammel slager” som i dag finnes med ulik smak, konsistens og størrelse. Her i huset er det tubevarianten som er mest populær hos barna, mens det også finnes på boks og i beger. Det er alltid en variant å finne i kjøleskapet, og de små porsjonsbegerene er perfekte til matpakken eller på tur.


I butikk er det også mye fokus på Stabburet – Makrell på denne tiden av året. Det er nå vi skal sette utgangspunktet for resten av året. Ved kjøp av tre stabburet-makrell får man nå en mat-boks på kjøpet.

Et pluss er at en skive med stabbur-makrell dekker dagens behov for Omega 3,

og samtidig gir deg rikelig med proteiner og vitamin D.

For øyeblikket prøver vi å få minstemor, Fiola, til å spise makrell, men foreløpig er det grynting på nesen og et dumt blikk bort på meg, før skiva går i gulvet. Ikke alle er like entusiastiske til å begynne med, men heldigvis er smak noe som vokser på med årene.

TIPS: Prøv å ha avokado med litt hvitløkspepper som topping på makrellskiva, det er supergodt! Og gir deg et enda sunnere måltid!

Start det nye året med sunnere matvaner, som feks makrell i tomat på brødskiva!

// innlegg i samarbeid med Stabbur-Makrell//

Rachel

 

 

4 kommentarer
    1. Makrell i boks er en super og velsmakende protein/fettkilde i salaten, de gangene man ikke har tid til å forberede fisk/kjøtt! 🙂 Bruker ofte den løsningen om sommeren, når jeg ikke “trenger” varm mat:)

    2. Celina elske nugatti 😛 haha! Heldigvis e d ikke “lov” å ta med d i matpakken i barnehagen.
      E d mange små tuba i den boksen eller? Ikke sett før, og d va jo smart så ikke knekkebrødet blir mykt til lunsj 🙂 😉

    3. Sonja Meryem: ikke tuba i boksen da, men man får kjøpt snn 3pk med makrell 😉 sånn runde små som man også får i leverpostei og syltetøy 😉 tuben e d mindre søl med hjem 😛 og vare litt lenger enn en åpna metallboks! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg