Inspirasjon til julebakst..Oppskrift: Havreflarn

Adventstid er baketid her i huset, og kakeboksene skal fylles til randen med godsaker. Noen av de tradisjonelle julekakene er fortsatt med, mens noen er byttet ut med konfekt og andre søtsaker. Havreflarn, Pepperkaker og hvite kakemenn er standard julebakst hos oss, mens fløtekarameller, brente mandler, troika, Sarah Bernard snipper, konfekt og annen deilig sjokolade er kommet med i de senere årene.

Først ut er havreflarn og pepperkaker, etterfulgt av fløtekarameller og brente mandler. Deretter setter jeg i gang med alt de andre, som ikke skal spises opp før jul! 😛

Havreflarn er perfekte å gi bort. De kan feks bindes forsiktig sammen med en tråd og settes i en cellofanpose, eller i et lukket glass. Har man feks barn i barnehage, kan det være helt topp med en slik oppmerksomhet til de ansatte. Første år i barnehagen ga jeg bort Sjokolade med peanutt og oreo, andre året Sjokoladekonfekt med pistasjenøtter, og i fjor ble det Havreflarn. Sjokolade Crusli Kjeks er også supre å gi bort, og magisk gode! Prøv også knasende mandel nougat!

I år skal det bli noe annet spennende, og jeg deler oppskriften etter hvert som baksten lages 🙂

OPPSKRIFT HAVREFLARN:

225 gram tine smør

300 gram havregryn

375 gram sukker

3ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

3 egg

1. Sett ovnen på 200 grader, og gjør klar stekeplater med bakepapir

2. Smelt smør, og bland deretter med havregryn

3. Pisk egg og sukker til eggedosis, og tilsett deretter resterende ingredienser

4. Bland alt sammen med en slikkepott (havregryn/smør/eggedosis)

5. Bruk en teskje, og fordel på stekebrett. Anbefaler å ha god plass i mellom, da de siver ut. Max 9 kjeks per brett.

6. Stek midt i ovnen på 200 grader i ca 5-7 min. Følg med. De er ferdige når de er brune i kanten.

 

Oppskriften blir ca 90 havreflarn. Jeg pleier å doble den med en gang, da jeg vet at disse blir spist opp!!

Lykke til med bakingen!

På bildene under ser dere noen av sortene jeg har nevnt i innlegget…

5 kommentarer
    1. Jeg har akkurat bakt havreflarn. Prøv å smøre smelta sjokolade på undersiden av kjeksen og legg to oppå hverandre – kjempegodt 🙂

    2. Du er så flink med slikt, jeg elsker oppskriftene dine!
      Holder dere fremdeles på med 1000,- i mnd som matbudsjett? Kan du eventuelt gi en oppdatering på dette? Synes det er vanskelig å få til, selv om vi kun har en ett-åring.
      Bleier, morsmelkerstatning, smokker og alt annet er litt av en utgift i tillegg til mat og vanlige husholdningsartikler! Jeg ville ikke vært foruten, men er alltid ute etter å spare penger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg